Facebook Google+ Twitter

Legendy motoryzacji: 53. urodziny Trabanta

"Mydelniczka", "Zemsta Honeckera", "Ford Karton" czy po prostu "Trampek", to tylko niektóre z żartobliwych określeń Trabanta. Dziś mijają 53 lata od rozpoczęcia jego produkcji w Niemieckiej Republice Demokratycznej.

Trabant P 50 / Fot. http://pl.wikipedia.org/w/index.php?title=Plik:Trabant_P50_bicolor_1961_vl_TCE.jpg&filetimestamp=20070408102342 Są takie auta, które dziś wywołują uśmiech na twarzy innych kierowców. Jednym z nich jest kultowy "Trampek". Samochód produkowany był w latach 1957-1991 w fabryce VEB Sachsenring Automobilwerke w Zwickau.

Trabant znaczy satelita

Popularny Trabant był następcą małolitrażowego samochodu AWZ P70. Charakterystyczną cechą modelu było zastosowanie karoserii z tworzywa sztucznego duroplast. Podwyższyło to jego odporność na korozję. W przypadku pożaru duroplast nie pali się, a jego temperatura topnienia jest zbliżona do temperatury topnienia aluminium. Małolitrażowy silnik dwusuwowy, przestronne wnętrze i duże szyby- te cechy P70 kontynuowane były w kolejnych modelach.

Trabant 601 kombi / Fot. http://pl.wikipedia.org/w/index.php?title=Plik:Trabant601K.jpg&filetimestamp=20060310084836 Kolejną wersją był model P-50, nazwany Trabantem. Swoją nazwę auto zawdzięcza radzieckiemu sputnikowi („trabant” to po niemiecku „satelita”). Najbardziej przełomowy w historii marki okazał się model P 601. Wyróżniał go nowy styl nadwozia wzorowany na produkcjach z USA. Dodatkowo w tym modelu zastosowano tylne zawieszenie oparte na sprężynach i poprzecznych wahaczach. Zastosowano bezobsługowy elektroniczny zapłon, ogrzewaną tylną szyba, światła przeciwmgłowe i wsteczne, zagłówki siedzeń oraz pasy bezpieczeństwa. Model 601 wyprodukowano w 2 818 547
egzemplarzach.

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (6):

Sortuj komentarze:

Tomasz Zietek
  • Tomasz Zietek
  • 02.12.2010 07:56

Panie Krystianie, nieprawda ! Zwrotnice McPherson były montowane dopiero w trabantach 1,1 czyli od około 1990 r

Komentarz został ukrytyrozwiń

Zapraszam także do lektury tekstu o FSO Warszawa, która obchodziła swoje 59 urodziny link

Komentarz został ukrytyrozwiń

Panie Piotrze, od 84r Carton miał zwrotnice kolumnowe typu McPherson i sprężyny z tyłu. Wcześniejsze wersje miały pióra z przodu i z tyłu.

Komentarz został ukrytyrozwiń

Trochę tych lat mu stuknęło :)

Komentarz został ukrytyrozwiń

Pierwsze modele 601 miały z tyłu resor piórowy, dopiero w latach późniejszych zastosowano sprężyny.

Komentarz został ukrytyrozwiń

Opiszę historie pewnego pięknego upalnego lata. Jadę powoli środkowym pasem, przede mną jedzie Trabant, lewym pasem jedzie Syrenka, a na prawym autobus. Okna pootwierane bo na dworze upał, dojeżdżamy do świateł i stajemy na czerwonym Porshe makabra-Syrenka i trampek-Trabant stoją z przodu, autobus z boku i kierowca autobusu robi przegazówkę. Nie było szansy zamknąć okien, wędzarnie miałem w promocji ale ten "miły" zapach pamiętam do dzisiaj.

Komentarz został ukrytyrozwiń

Jeśli chcesz dodawać komentarze, musisz się zalogować.

Najpopularniejsze

Copyright 2016 Wiadomosci24.pl

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.