Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Łódź. Pierwsze szynobusy kolei aglomeracyjnej wyjadą jesienią 2013 roku

Redakcja
Tak ma wyglądać schemat Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej w pierwszym etapie wprowadzania.
Tak ma wyglądać schemat Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej w pierwszym etapie wprowadzania.
Na wiosnę tego roku do Centrum Unijnych Projektów Transportowych wpłynie wniosek o dofinansowanie projektu "Budowa systemu Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej - etap I". Zakończy się on w 2014 roku.

Na piątkowej konferencji prasowej marszałek województwa łódzkiego Witold Stępień, przedstawił szczegóły wniosku o dofinansowanie. Wiosną tego roku wpłynie on do Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Wartość projektu "Budowa systemu Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej - etap I" opiewa na 328 mln zł, z czego 164 mln zł to środki unijne z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Dzięki środkom unijnym zostanie zakupionych 18 sztuk elektrycznych szynobusów oraz zbudowane zostanie zaplecze techniczne dla tych pojazdów na terenie stacji kolejowej Łódź - Widzew. Dodatkowo z Funduszu Kolejowego (rządowy fundusz celowy - przyp. autora) zostaną zakupione 2 dodatkowe szynobusy. W sumie wraz ze zmodernizowanymi składami EN57AKM, których ma być 7, będą stanowiły podstawową flotę Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej (ŁKA). W kolejnych latach w miarę dostępności środków, park taborowy spółki będzie powiększany.

- My chcemy, aby ten projekt realizowała spółka (Łódzka Kolej Aglomeracyjna Sp. z o.o.) ponieważ jest to łatwiejsze działanie operacyjne i łatwiejsze rozliczanie vat-u, a to pozwala zmniejszyć zaangażowanie finansowe. W marcu możemy składać już wniosek - tłumaczył dziennikarzom marszałek województwa łódzkiego Witold Stępień. - Mamy zainteresowanie ze strony banków tym przedsięwzięciem, i ze strony dużych instytucji europejskich oraz dużych instytucji krajowych - dodał.

Wraz z wnioskiem Urzędu Marszałkowskiego realizowane będą inne inwestycje. PKP Polskie Linie Kolejowe zmodernizuje trasy do Łowicza, Kutna, Zduńskiej Woli oraz łącznik pomiędzy stacjami Łódź Widzew - Łódź Kaliska przez Łódź Chojny. Natomiast w partnerstwie - PKP PLK, PKP SA, Miasto Łódź oraz Gmina Zgierz złożyły projekt "Budowa, przebudowa przystanków kolejowych na trasie Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej - poprawa dostępności komunikacyjnej poprzez utworzenie intermodalnych przystanków z Łódzką Koleją Aglomeracyjną - etap I.

Nowe przystanki kolejowe, które zostaną wybudowane to: Radogoszcz Zachód (Łódź), Glinnik Wieś, Bratoszewice, Domaniewice, Pabianicka (Łódź), Dąbrowa (Łódź), Zgierz ul. Jaracza, Zgierz Północ, Ozorków Nowe Miasto. Przebudowywane zostaną: Smardzew, Glinik, Swędów, Stryków, Głowno, Zgierz Kontrewers, Grotniki, Chociszew.

Jak będzie wyglądała Łódzka Kolej Aglomeracyjna za trzy lata? Dwadzieścia szynobusów oraz siedem zmodernizowanych jednostek EN57AKM będzie kursowało na czterech trasach: Łódź Kaliska - Zduńska Wola (później do Sieradza), Łódź Kaliska - Łowicz (później ze Zduńskiej Woli do Łowicza), Łódź Widzew - Kutno oraz Łódź Fabryczna - Koluszki.

Maszyniści, technicy i ekipy konduktorskie zapewniałby Łódzki Zakład Przewozów Regionalnych. Przewozy Regionalne wypożyczałby też swoje składy, ponieważ do sprawnej obsługi ŁKA potrzeba ich 40, czyli potrzeba byłoby dodatkowych 13 składów oraz 2, 3 składy rezerwowe. W godzinach szczytu szybkobieżne szynobusy zabierające po dwustu pasażerów, kursować będą co 30 minut, a poza godzinami szczytu co godzinę. Na terenie miasta Łodzi będziemy mogli wsiąść na stacjach: Łódź Fabryczna, Łódź Widzew, Łódź Kaliska, Dąbrowa, Pabianicka, Radogoszcz Zachód, Łódź Żabieniec oraz Łódź Chojny. Ta ostatnia zostanie prawdopodobnie zmodernizowana przy okazji remontu łącznika między widzewskim a poleskim dworcem.

Marszałek Stępień przyznał w rozmowie ze mną, że władze województwa prowadzą rozmowy z Urzędem Miasta Łodzi, w sprawie wspólnej taryfy aglomeracyjnej. Mogłaby być ona wprowadzona przy okazji realizacji projektu Łódzkiej Karty Miejskiej. Marszałek chciałby, aby elementem tej karty była właśnie kolej aglomeracyjna i regionalna. Dystrybucja biletów mogłaby się odbywać poprzez kolejowe kasy biletowe oraz punkty sprzedaży biletów MPK.

Wspomniano też o linii z widzewskiej stacji, biegnącej wschodnią stroną Łodzi, w kierunku Zgierza, która mogła by zamknąć kolejowy ring ŁKA. Wtedy można by pomyśleć o modernizacji przystanku w pobliżu CKD Uniwersytetu Medycznego oraz budowie stacji Radogoszcz Wschód. W dalszych planach rozwojowych, prawdopodobnie po 2014 roku, jest jeszcze wybudowanie linii kolejowej do Portu Lotniczego im. Władysława Reymonta (z przystankami Łódź Lublinek, Port Lotniczy oraz Łódź Retkinia).

Poza tym, po wybudowaniu tunelu średnicowego, który będzie prowadził do stacji Łódź Kaliska, planowane są dwie stacje w centrum - przy skrzyżowaniu Kościuszki/Zielona oraz plac Hallera. Staną się one uzupełnieniem kolei regionalnych i aglomeracyjnych. W najbliższych tygodniach do Łodzi przyjadą dwa pozostałe, zmodernizowane zespoły trakcyjne EN57AKM. Władze województwa zapowiadają modernizacje kolejnych czterech starych i wysłużonych EZT-ów.

Pierwszy etap projektu Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej będzie realizowany w latach 2011 - 2014. Na jesieni 2013 roku na torach pojawią się pierwsze szynobusy.

od 7 lat
Wideo

Wyniki II tury wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na naszemiasto.pl Nasze Miasto