Facebook Google+ Twitter

Łódzki Tramwaj (nie)Regionalny

Supernowoczesne tramwaje, modernizacja torowiska, system sterowania ruchem. Do tego skrócony czas podróży między Pabianicami, Łodzią i Zgierzem. Jednak Łódzki Tramwaj Regionalny, aż tak regionalny jak się wydaje, może nie być. Dlaczego?

Ulica Zachodnia przy skrzyżowaniu z Zieloną (czerwiec 2007). Jest to jeden z fragmentów budowanego Łódzkiego Tramwaju Regionalnego / Fot. Daniel Siwak (Archiwum)Budowa Łódzkiego Tramwaju Regionalnego to jedna z największych łódzkich inwestycji transportowych. W ramach projektu wartego ponad 300 mln zł, przede wszystkim wyremontowanych zostanie 16 kilometrów linii tramwajowej (32 km szyn - red.) wraz z siecią trakcyjną, 30 przystanków zostanie tak przebudowanych, aby dostosować je do potrzeb osób niepełnosprawnych. Poza tym na kilkunastu przystankach pojawią się nowe wiaty oraz tablice świetlne.

Inwestycja według założeń pomysłodawców miałaby połączyć trzy miasta aglomeracji łódzkiej - Zgierz, Łódź i Pabianice. Pasażerowie na pewno skorzystaliby na tym remoncie, ponieważ szyny poza granicami Łodzi wymieniane były kilkanaście lat temu. Przejazd miałby skrócić się nawet o 12 minut.

Łódzki Tramwaj (Nie)Regionalny


Łódzki Tramwaj Regionalny. Kolor zielony: odcinek ozorkowski (planowany po 2010 roku). Kolor czerwony: odcinek zgierski (zakończenie do 2009 roku) i pabianicki. Kolor niebieski: odcinek łódzki (zakończenie do czerwca 2008 roku) / Fot. Daniel Siwak | screen: Zumi.plJednak wokół inwestycji zaczynają pojawiać się pytania, co stanie się po zakończeniu prac torowych w Łodzi na odcinku od zajezdni Helenówek do Chocianowic, gdzie tramwaje pojadą na nową pętlę zlokalizowaną przy nowo budowanym centrum handlowym IKEA.

- Jesteśmy spółką miejską łódzką. My budowę Łódzkiego Tramwaju Regionalnego prowadzimy w taki sposób, aby bez problemu można było zwiększyć jego zasięg zarówno na północ, jak i na południe. Dotyczy to nie tylko układu torowego, ale także systemu sterowania ruchem - mówi Marcin Małek z biura prasowego MPK w rozmowie z Wiadomościami24.pl

O ile Zgierz deklarował chęć szybkiego włączenia się w projekt (zakończenie etapu zgierskiego do 2009 roku - przyp. red.) to powodzenie inwestycji w Pabianicach stoi pod wielkim znakiem zapytania. Jeszcze przed rozpoczęciem inwestycji władze miasta mówiły, że lepszym rozwiązaniem dla nich będzie komunikacja autobusowa. Potem ugięły się i zaczęły poszukiwać środków unijnych, co do tej pory się nie udało. Na realizację inwestycji w Pabianicach potrzeba 73 mln zł.

Jednak oprócz braku środków w budżecie Pabianic pojawił się kolejny problem. Tramwaj wyjeżdżając z Łodzi przejeżdża przez gminę Ksawerów. Ta jak się okazuje w ogóle nie jest zainteresowana inwestycją i na razie nie będzie poszukiwać funduszy. Niestety żaden z pabianickich, ksawerowskich i zgierskich urzędników nie chciał rozmawiać na temat budowy Łódzkiego Tramwaju Regionalnego.

Na łódzkim odcinku pracę wrą


Robotnicy podczas remontu skrzyżowania alei Kościuszki z aleją Mickiewicza (lipiec 2007). / Fot. Mateusz Trzyskowski (Archiwum)Mimo problemów z pozostałymi miastami aglomeracji, na łódzkim odcinku prace idą pełną parą. Ekipy pracują na Pabianickiej od Ronda Lotników Lwowskich do Placu Niepodległości, Piotrkowskiej od Żwirki do Milionowej i od Placu Reymonta do Placu Niepodległości, Zgierskiej od Dolnej do Helenówka, ul. Zachodniej od Zielonej do Legionów i od Lutomierskiej do Zgierskiej (z wyłączeniem niedawno odkrytych fragmentów cmentarza żydowskiego) oraz na al. Kościuszki od Zielonej do Żwirki.

Od wczoraj kolejne utrudnienia


W związku z przebudową torowiska (wymiana krzyżownic - przyp. red.) na skrzyżowaniu ulicy Zielonej z Zachodnią i aleją Kościuszki od wczoraj zmieniły się trasy linii tramwajowych 0, 1, 7, 9, 12 i 13. Na odcinku pozbawionym komunikacji miejskiej kursuje zastępcza linia Z7.

Linia 0: ZDROWIE – Konstantynowska, Legionów, pl. Wolności, Nowomiejska, Zgierska, Dolna, Łagiewnicka, Warszawska – WYCIECZKOWA (linia turystyczna kursująca do końca września br.)
Linia 1: STRYKOWSKA – Strykowska, Wojska Polskiego, Franciszkańska, Północna, Ogrodowa, Zachodnia, Legionów, Cmentarna, Srebrzyńska – KOZINY
Linia 7: ŚLĄSKA – Niższa, Śmigłego – Rydza, Kopcińskiego, Narutowicza – RADIOSTACJA
Linia 9: AUGUSTÓW – Rokicińska, Piłsudskiego, Kopcińskiego, Narutowicza, Kilińskiego, Pomorska, pl. Wolności, Legionów, Konstantynowska – ZDROWIE
Linia 12: STOKI – Telefoniczna, działki, Pomorska, Konstytucyjna, Narutowicza, Kopcińskiego, Piłsudskiego, Mickiewicza, Bandurskiego, Bratysławska, Wyszyńskiego – WYSZYŃSKIEGO
Linia 13 ŚLĄSKA – Niższa, Śmigłego – Rydza, Kopcińskiego, Narutowicza, Kilińskiego, Pomorska, pl. Wolności, Legionów, Włókniarzy, Limanowskiego, Aleksandrowska – SZCZECIŃSKA
Linia Z7 PLAC DĄBROWSKIEGO – Narutowicza, Zielona – LEGIONÓW – Zielona, Narutowicza, Uniwersytecka, Jaracza – PLAC DĄBROWSKIEGO

Aktualne informacje o zmianach można uzyskać:
- na stronie internetowej Łódzkiego Tramwaju Regionalnego
- na stronie internetowej Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Łodzi
- pod numerem całodobowej infolinii 0-800-301-309

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (5):

Sortuj komentarze:

  • Autor usunął profil
  • 22.09.2007 23:32

+++ ale i znalazłem też "-" :(

Od 19.09. faktycznie uległy zmianie trasy linii 0, 1, 7, 9, 12, 13 oraz pojawiła się linia zastępcza Z7.
Kolega jednak nie wspomniał nic o liniach tramwajowych 8, 10 i 14 które powróciły na swoje trasy oraz o likwidacji zastępczej linii Z6.

Komentarz został ukrytyrozwiń

+;-))

Komentarz został ukrytyrozwiń
  • Autor usunął profil
  • 21.09.2007 07:42

++++ :)

Komentarz został ukrytyrozwiń

Dziękuje :-)

Komentarz został ukrytyrozwiń

(+) - za rzetelną pracę dziennikarską

Komentarz został ukrytyrozwiń

Jeśli chcesz dodawać komentarze, musisz się zalogować.

Najpopularniejsze

Copyright 2016 Wiadomosci24.pl

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.