Facebook Google+ Twitter

Pozycja materiału w rankingach:

3214 miejsce

LPG - GPL - tanie paliwo poza Polską

Benzyna po 4 złote - już się przyzwyczailiśmy, ale benzyna po 1,35 euro - to nadal straszna cena. Wielu kierowców do napędu swojego auta używa gazu. Jak tankować gaz i gdzie go szukać w Europie?

Stacja benzynowa. / Fot. Express Ilustrowany Łukasz KasprzakBędąc ostatnio we Francji samochodem (konieczna podróż przez Niemcy) - zwróciłem uwagę na pewien drobiazg, który dotychczas uciekał mojej uwadze. Otóż po przekroczeniu zachodniej granicy IV RP - gaz LPG tankujemy sobie sami. Dziwne - ale tak jest. W Polsce to całkowicie zabronione - od tankowania gazu jest specjalny pan, lub rzadziej pani, po arcyspecjalnym kursie obsługi pistoletu do tankowania. Kierowca ma prawo tylko podjechać pod dystrybutor. Na niektórych stacjach wisi kartka, która informuje, że w tankowanym pojeździe nie może nikt przebywać. Mało tego - pracownik stacji ma obowiązek sprawdzić, czy pojazd ma aktualne badania techniczne - jeśli nie, nie wolno go zatankować. Prawo sobie, a rzeczywistość sobie. Pracownik stacji ma w nosie badania techniczne - zapina pistolet i tankuje. Pasażerowie grzecznie siedzą w środku. Kierowca snuje się w pobliżu. Gaz leci do zbiornika - pozostaje kwestia zapłaty.

W Niemczech czy Francji kierowca tankuje LPG samodzielnie. Aby mu to ułatwić - są specjalne pistolety, nie tak trudne w podłączeniu, jak te stosowane nagminnie w Polsce - tam używa się pistoletów bagnetowych, jeden ruch ręką i już podpięte. W przypadku zapomnienia odłączenia - końcówka wypnie się sama. Taka to zmyślna konstrukcja. Ale u nas się nie da - musi być specjalnie przeszkolony pracownik, a kurs nie jest przecież gratis.

A oto poradnik dla jadących przez Europę, ze szczególnym uwzględnieniem Niemiec i Francji:

- w Niemczech i Francji gaz tankujemy samodzielnie (warto wziąć rękawiczki);
- w Niemczech standardowym złączem do tankowania jest końcówka w systemie holenderskim (nakręcana), aczkolwiek zdarzają się dystrybutory z dwoma wężami w obu standardach. W Polce najpopularniejsze jest złącze włoskie - warto przed wyjazdem za około 30 złotych kupić przejściówkę na złącze holenderskie - może się bardzo przydać;
- w dawnym NRD można kupić LPG na niektórych stacjach przy autostradach, zaś w dawnym RFN próżno szukać gazu przy autostradzie - trzeba zjechać do miasta (nieoceniona jest nawigacja GPS);
- w dawnym RFN, kiedy już znajdziemy stację z LPG - zazwyczaj jest ona czynna tylko w określonych godzinach, zaś później albo jest w ogóle nieczynna, lub do zatankowania niezbędna jest karta kredytowa (pełna samoobsługa). Tutaj jest Lista stacji w tym systemie;
- lista stacji LPG w Niemczech i nie tylko, klikamy na Tanken - jest tam również lista stacji przy konkretnych autostradach;
- gaz kosztuje obecnie od ok. 0,62 do 0,75 euro;
- we Francji warto podjechać na stację Total i po zatankowaniu gazu poprosić o darmową mapę Francji z zaznaczonymi stacjami LPG (po francusku GPL - wymawiamy "że pe el"). Mapa zawiera około 600 stacji nie tylko Totala. Mapa zawiera dokładne adresy, dzięki czemu łatwo zaprogramować GPS;
- gaz we Francji najtańszy jest przy hipermarketach, nieco droższy na stacjach w miastach, najdroższy przy autostradach.

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (5):

Sortuj komentarze:

graphic
  • graphic
  • 22.12.2011 23:50

bzdura , w holandi sa zupelnie inne koowki:D

Komentarz został ukrytyrozwiń
XXX
  • XXX
  • 22.09.2011 14:35

aj tam pierdolicie smieci...

Komentarz został ukrytyrozwiń

Ten co pisal ten reportaz pomylil sie. mieszkam w niemczech i z cala pewnoscia stwierdzam ze w niemczech nie ma holenderskich koncowek do tankowania gazu a niemieckie z gwintem. holenderskie sa latwiejsze w obsludze ale tylko w holandii ( rurka z dwoma bolcami) . i jesli chodzi o niemcy zachodnie to na autostradzie A2 co 100km ( okolo) jest stacja lpg.

Komentarz został ukrytyrozwiń

bledne dane

Komentarz został ukrytyrozwiń

We Włoszech GPL tankujemy głównie na Agip-ie,a w Austrii na niektórych stacjach ludzie niskiego wykształcenia obsługi twierdzili że samchód nie jeżdzi na nic innego jak benzyna i diesel :D . Doszedłem do wniosku że tego typu instalacje są najbardziej rozwinięta w kraju nad Wisłą :-)

Komentarz został ukrytyrozwiń

Jeśli chcesz dodawać komentarze, musisz się zalogować.

Najpopularniejsze

Copyright 2016 Wiadomosci24.pl

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.