Facebook Google+ Twitter

Magia sondaży. Ankieter prawdę Ci powie?

Sondaże, szczególnie te polityczne, budzą często skrajne emocje: od euforii, przez obojętność do niedowierzania, a nawet lekceważenia ich wyników. Co takiego mają w sobie, że media tak chętnie pokazują ich wyniki?

Zdjęcie ilustracyjne / Fot. Bartekbas, domena publicznaCzy aby na pewno słupki pokazywane na szklanym ekranie oddają realny stan wiedzy na temat społeczeństwa? Ten niezwykle popularny środek badania opinii publicznej wykorzystywany jest przy każdej okazji, przez okrągły rok ma prezentować społeczne nastroje. Najczęściej jednak stosuje się go przed wyborami.

Największe ośrodki badania opinii publicznej w Polsce to TNS Polska, CBOS, SMG/KRC i Homo Homini. Każdy z nich niemal na bieżąco śledzi poglądy (nie tylko polityczne) Polaków. Rezultaty tych badań prezentowane są później na łamach opiniotwórczych gazet i podczas różnego rodzaju programów telewizyjnych.

Głos ludu

Najczęściej ankiety wykonywane są telefonicznie przez ankieterów na wybranej grupie nieco ponad tysiąca respondentów (zwykle nie więcej niż 1200 osób). Aby przepytać taką liczbę ludzi, należy oddelegować do zadania około pięciu osób na ośmiogodzinny dzień pracy. Później wystarczy przy pomocy programu komputerowego podsumować wyniki i przedstawić je zleceniodawcy. Jeśli zaangażować w pracę więcej niż pięcioosobowy skład, sondaż będzie gotowy praktycznie po kilku godzinach. Metoda jest więc niezwykle szybka (nieporównywalnie szybsza od sondaży ulicznych) i biorąc pod uwagę liczbę respondentów, stosunkowo tania. Z tego powodu korzysta się z nich bardzo często.

Przykładowo, sondaż Instytutu Homo Homini Omnibus Express obejmuje przeprowadzenie w krótkim czasie telefonicznego sondażu (CATI) opinii publicznej na próbie powyżej 1000 osób dorosłych mieszkańców Polski z zachowaniem 3 proc. błędu oszacowania. Koszt za 1 pytanie to nawet 500 zł netto – czytamy na łamach strony internetowej instytutu Homo Homini. Pytania do kwestionariusza realizowanego w każdy piątek Omnibus Express można zamawiać nawet do 2 godzin przed rozpoczęciem badania, czyli do godziny 12.00. Wyniki w postaci zestawień tabelarycznych dostarczamy tego samego dnia do godziny 23.00 – podaje homohomini.com.pl.

Aktualnie można odnieść wrażenie, że wszechobecne sondaże to najbardziej atrakcyjne podsumowanie ważnych politycznych wydarzeń. Wystarczy, że news w wieczornym paśmie informacyjnym redakcja wzbogaci o sondaż opinii na jego temat, a już jest ciekawiej i wiarygodniej. Wszak przedstawia się głos ludu! Dba o demokrację! I jeszcze jak estetycznie te słupki na ekranie wyglądają! Nie od dziś wiadomo, że elementy graficzne są bardziej atrakcyjne dla umysłu ludzkiego niż „suchy” tekst, więc im więcej kolorowych obrazków, przemawiających w plastyczny sposób do wyobraźni odbiorcy, tym lepiej.

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (0):

Jeśli chcesz dodawać komentarze, musisz się zalogować.

Najpopularniejsze

Copyright 2017 Wiadomosci24.pl

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.