Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

"Mała matura" dla gimnazjalistów. Nowy egzamin w roku 2011/2012

Elżbieta Jaroś
Elżbieta Jaroś
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjne
W roku szkolnym 2011/2012 wejdzie w życie nowa formuła egzaminu gimnazjalnego. Trzecioklasiści będą zmagać się z trudniejszymi zadaniami, "lukami" w tekście i dorobkiem pisarzy. Nowy egzamin gimnazjalny będzie jak "mała matura"?

W roku szkolnym 2011/2012, uczniowie 3. klasy gimnazjum będą musieli zmierzyć się z nową formułą sprawdzenia ich wiedzy i umiejętności. W "Informatorze o egzaminie gimnazjalnym" Centralna Komisja Egzaminacyjna (CKE) podaje, że zmianie ulegnie: dotychczasowa podstawa prawna, zakres wymagań i struktura egzaminu gimnazjalnego, konstrukcja arkuszy, czas trwania każdej z części oraz sposób udostępnienia wyników. Wymagania wobec uczniów wyznaczy podstawa programowa z 2008r.

Zobacz, jak będą wyglądać poszczególne części egzaminu.

Egzamin z części humanistycznej

Zarządzeniem CKE, blok humanistyczny został podzielony na dwie niezależne części. Pierwsza, swoim zakresem obejmuje wiedzę z języka polskiego. W niej, gimnazjaliści będą zmagać się z zadaniami zamkniętymi i otwartymi, dotyczącymi 3. rodzajów tekstów: literackich, popularnonaukowych i publicystycznych.

Poruszane zagadnienia mają sprawdzić nie tylko poprawność rozumienia treści i znajomość utworu literackiego. Pytania mogą dotyczyć nawet całego dorobku autora, jeśli taki powinien pojawić się w programie nauczania gimnazjum.

Niezmiennie, zdających obowiązywać będzie jedna dłuższa wypowiedź pisemna (rozprawka, charakterystyka, opowiadanie, opis lub sprawozdanie etc. - przyp. red.) oceniana przez pryzmat 6. aspektów: treści, segmentacji tekstu, stylu, języka, ortografii i interpunkcji.

Wiadomości z zakresu historii oraz wiedzy o społeczeństwie sprawdzone zostaną podczas drugiej części egzaminu. Ten arkusz będzie składać się wyłącznie z zadań zamkniętych o różnorodnej formule, to jest: pytań wielokrotnego wyboru, ćwiczeń "na dobieranie" lub "z luką" do uzupełnienia oraz zadań typu: "prawda/fałsz". Zagadnienia testowe dotkną różnej tematyki i epok, zapowiada CKE.

Czas trwania egzaminu z bloku humanistycznego został wydłużony ze 120 do 150 min. Nie jest jeszcze znana dokładna relacja czasu pomiędzy poszczególnymi częściami. Wiadomo natomiast, że dodatkowe 60 min, przeznaczone dla uczniów z problemami dyslektycznymi lub indywidualnymi potrzebami, nie ulegną zmianie.

Zobacz: Arkusz egzaminacyjny z części humanistycznej 2010

Egzamin z części matematyczno-przyrodniczej

Druga część egzaminu gimnazjalnego, analogicznie do poprzedniej, również została podzielona na 2 zakresy tematyczne: matematyczny i przyrodniczy. Na wypełnienie arkuszy, gimnazjaliści mają w sumie 150 min (o dokładnej relacji czasu pomiędzy poszczególnymi częściami poinformuje CKE - przyp. red.). Osobom z problemami dyslektycznymi nadal przysługuje do 60. dodatkowych minut.

CKE podaje, że w części matematycznej zwiększy się ilość zadań "sprawdzających rozumienie pojęć matematycznych oraz umiejętności dobierania własnych strategii matematycznych w nietypowych warunkach". W praktyce oznacza to, że zmniejszy się zarazem ilość ćwiczeń z 1. obszaru wymagań egzaminacyjnych, czyli podstawowej wiedzy dotyczącej algorytmów. Zakres tych wiadomości, sprawdzony zostanie przy pomocy trudniejszych zadań. Prawidłowe rozwiązanie ćwiczenia nie będzie możliwe bez znajomości bazy pojęć matematycznych, a dokończenie odpowiedzi - bez umiejętności strategicznego myślenia oraz wykorzystywania wielu źródeł informacyjnych. Rozwiązania do zadań otwartych oceniane będą według 7. stopniowej skali oceny lub przy uwzględnieniu jej części.

Przeczytaj też: Opinie uczniów o zeszłorocznym egzaminie gimnazjalnym

Test z zakresu przedmiotów przyrodniczych (to jest: biologii, chemii, fizyki i geografii - przyp. red.) ma na celu zmusić gimnazjalistów do krytycznego myślenia oraz wyszukiwania i przetwarzania informacji. Obok pytań sprawdzających ogólną znajomość pojęć, pojawią się zadania kontrolujące złożone umiejętności, często ponadprogramowe. Egzaminowany będzie musiał wykrywać zależności i powiązania pomiędzy prezentowanymi zjawiskami lub przedmiotami. W tej części wszystkie zadania zachowają formę zamkniętą.

Egzamin z części językowej

Inspirację dla zmian w trzeciej części egzaminu gimnazjalnego stanowiła matura z języka obcego. Zgodnie z zasadami, gimnazjaliści będą rozwiązywać arkusze o dwóch poziomach trudności: podstawowym i rozszerzonym. Przewidziano 60 min na każdy etap (w poprzednich latach, na rozwiązanie zadań, zdający mieli 90 min - przyp. red.). Uczniom z problemami indywidualnymi nadal przysługuje dodatkowe 45 min.

Wyniki przyszłorocznego egzaminu gimnazjalnego z części językowej na poziomie podstawowym będą brane pod uwagę przy rekrutacji do szkół ponadgimnazjalnych. Rezultat z poziomu rozszerzonego będzie jedynie informacją o postępach w nauce.
Natomiast, od roku szkolnego 2017/2018 do egzaminu na poziomie rozszerzonym będą musieli przystąpić wszyscy, którzy w ramach podstawy programowej uczyli się co najmniej jednego języka obcego w szkole podstawowej oraz dwóch w gimnazjum. Pozostali, obowiązkowo będą musieli podjąć egzamin na poziomie podstawowym (zdawać na poziomie rozszerzonym mogą fakultatywnie - przyp. red.).

Do wyboru pozostaje 6 języków obcych: angielski, francuski, hiszpański, niemiecki, rosyjski i włoski. Ponadto, od roku szkolnego 2013/2014 zostanie wprowadzona możliwość zdawania egzaminu z języka ukraińskiego. Trzecioklasiści mogą przystąpić do egzaminu z jednego języka, którego uczyli się w ramach obowiązkowych przedmiotów szkolnych.

Zobacz: Arkusze egzaminacyjne z części językowej z 2010

Arkusz egzaminacyjny z języka obcego nowożytnego na poziomie podstawowym składać będzie się jedynie z pytań zamkniętych, typu: "prawda/fałsz", wielokrotnego wyboru, na "dobieranie". Około 10 min egzaminu, przeznaczonych zostało na odtworzenie nagrania z płyty CD.

Na poziomie rozszerzonym, trzecioklasiści będą musieli rozwiązywać zarówno zadania zamknięte, jak i otwarte. Polecenia będą dłuższe, a ćwiczenia bardziej urozmaicone. Około 12 min egzaminu przeznaczonych zostało na słuchowisko. Zdający będą musieli również napisać krótką wypowiedź. O ocenie zadecyduje 3-stopniowa skala, badająca poprawność środków językowych oraz komunikatywność.

Wyniki egzaminu gimnazjalnego

O wynikach egzaminu gimnazjalnego, egzaminatorzy poinformują w specjalnym zaświadczeniu. Rezultaty z poszczególnych etapów zostaną przedstawione za pomocą dwóch wartości: procentowej (odsetek punktów - przyp. red.) i centylowej. Wynik centylowy wskaże na odsetek uczniów, którzy uzyskali ten sam wynik lub niższy oraz wyższy. Dzięki temu, każdy trzecioklasista będzie w stanie ocenić swoją wiedzę i umiejętności w skali ogólnopolskiej.

Nie jest znana maksymalna liczba punktów, jaką będzie można uzyskać podczas egzaminu (w poprzednich latach było to 50 punktów z każdej z części - przyp. red.). Wiadomo natomiast, że egzamin wciąż odbywać się będzie bez wyznaczonego progu minimalnego do zaliczenia.

Przeczytaj także: Jak poradzić sobie ze stresem przed egzaminem

Wiadomości24 to serwis tworzony przez ludzi takich ja Ty. Wiesz więcej? Zarejestruj się i napisz swój materiał, dodaj zdjęcia, link, lub po prostu skomentuj. Tylko tu masz szansę, że przeczyta Cię milion!

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Maturzyści zakończyli rok szkolny. Czekają na nich egzaminy maturalne

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: "Mała matura" dla gimnazjalistów. Nowy egzamin w roku 2011/2012 - Nasze Miasto

Wróć na naszemiasto.pl Nasze Miasto