Facebook Google+ Twitter

Małopolska kolej na tory

19 grudnia 2013 wszedł do historii jako początki kolei Małopolskiej i aglomeracyjnej. Kierownictwo Małopolskiego Urzędu Marszałkowskiego podpisali akt notarialny powołujący jednoosobową spółkę województwa małopolskiego Koleje Małopolskie.

Po minach Marszałków Małopolskiego Województwa widać, że nareszcie powołanie własnej kolei stał się faktem. / Fot. Fot.Henryk Czechowski BINFO KrakówW dniu dzisiejszym na konferencji prasowej Marszałek Marek Sowa i Wicemarszałek Roman Ciepiela po podpisaniu ważnego dokumentu w postaci aktu notarialnego przedstawili założenia działalności tej spółki jak też jej podstawowe zadania.

Z dniem 1 stycznia 2014 roku Pan Marek Sowa Marszałek Województwa Małopolskiego. / Fot. Fot.Henryk Czechowski BINFO KrakówMałopolska KolejPan Roman Ciepiela Wicemarszałek Województwa Małopolskiego. / Fot. Fot.Henryk Czechowski BINFO Kraków staje się faktem i rozpoczyna działalność chociaż pierwsze składy wyjadą dopiero za kilka miesięcy z powodu wielu postępowań prawnych jak też kooperacyjnych ustaleń w sprawie rozkładów jazdy, pozyskaniem pracowników, uzyskanie licencji i certyfikatów bezpieczeństwa, przygotowanie planu działania, czyli opracowanie biznes planu.

Jak zawsze początki są trudne mając na uwadze wpadkę ze Śląska. Oczywiście część transportu kolejowe już faktycznie jest na torach. Niestety biurokracja, ustalenia to prace czasochłonne.

Koleje Małopolskie to szóstą kolejowa spółką kolei wojewódzkich w kraju. Kolejowy region w Małopolscy leży w strefie transgranicznej. Ważnym zadaniem w momencie rozpoczęcia usług przewozowych będą przewozy pasażerskie na terenie województwa jak te miedzy wojewódzki.

No nareszcie finał kolej powstała. / Fot. Fot.Henryk Czechowski BINFO KrakówWojewództwo na zadania organizacyjno - administracyjno - prawne zarezerwowano w budżecie województwa kwotę 330 tyś. złotych w przyszłym roku.

Na podstawie Podczas konferencji prasowej przedstawionych między innymi informacje:
==============================================================
- do 2015 roku zaplanowano zakupienie 30 nowoczesnego taboru pasażerskiego,
- pierwsze pociągi wyjadą na trasy Wieliczka - Krzeszowice Kraków Główny - Balice.
- niestety z powodu przebudowy torowiska i elektryfikacji trasy Kraków Główny - Balice w miejsce pociągów przez pewien czas zastąpią specjalne autobusy,
- po zakończeniu inwestycji pociągi kursować będą na trasie Wieliczka Kopalnia - Lotnisko Balice,
- po remoncie torowiska na trasie Trzebinia - Oświęcim powstanie kolejna linia kolejowa Wieliczka Kopalnia - Oświęcim.
- województwo do obsługi tych linii województwo wydzierżawi spółce szynobusy elektryczne kupowane w ramach projektu współfinansowanego ze środków działania 7.3 POiŚ - 10 pociągów, szynobusy spalinowe SA133 - 2 pociągi i typu SA 109 2 pociągi.

Po woli archaiczne składy kolejowe Kolei Regionalnych przejdą do historii. Województwo obok turystycznych atrakcji będzie posiadało też atrakcyjny własny transport kolejowy o europejskim standardzie.

Marszałkowie Województwa przedstawili jakie będą korzyści z powołania spółki Koleje Małopolskie - cytuje:
- realizacja wojewódzkich i między wojewódzkich przewozów pasażerskich w transporcie kolejowym w strefie transgranicznej oraz świadczenie usług związanych z przewozami,
- rozwijanie nowoczesnej komunikacji kolejowej na terenie województwa małopolskiego,
- wykorzystanie węzłów przesiadkowych Park&Ride z innymi przewoźnikami jak MPK Kraków i inni usługodawcy transportu pasażerskiego,
- zwiększenie częstotliwości kursowania pociągów,
- wprowadzenie cykliczności przewozów,
- zwiększenie komfortu podróży,
- integrowanie komunikacji publicznej,
- zintegrowanie ofert taryfowych wiążących kolej i innych przewoźników jak komunikacja miejska oraz integracja systemów pasażerskiego transportu zbiorowego,
- zmniejszenie negatywnego wpływu na środowisko poprzez przejęcie ruchu pasażerskiego z transportu drogowego przez nowoczesny transport kolejowy,
- doskonalenie i podnoszenie standardów w zakresie transportu kolejowego,
- poprawa dostępności pociągów dla osób o ograniczonej mobilności,
- zakup i modernizacja taboru kolejowego.

To ważny element transportu pasażerskiego dla Województwa Małopolskie, a szczególnie Miasta Krakowa.

Kolejowe refleksje
Jedzie po torach małopolska kolej.
Nie furczy, nie skrzeczy i olej nie spływa.
Nie smrodzi i powietrze nie truje.
Taka to na historycznych torach dziewczyna.

Choć to nie Pendolino,
Ale to jak ikar nowoczesne
składy z romantyzmem
Małopolskiego regiony.
H.Cz

(zdjęcia i materiał jest chroniony prawem autorskim)

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (0):

Jeśli chcesz dodawać komentarze, musisz się zalogować.

Najpopularniejsze

Copyright 2016 Wiadomosci24.pl

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.