Facebook Google+ Twitter

Małopolska nowa trasa PKP

Nowy projekt komunikacyjny PKP PLK w Małopolsce robi wrażenie. W godzinę z Nowego Sącza do Krakowa - to byłaby zmiana wręcz rewolucyjna. Jest na nią szansa, jeśli uda się ruszyć z budową nowej linii kolejowej Podłęże - Piekiełko i modernizacją istniejącego szlaku Nowy Sącz - Muszyna.

mała mapka inwestycji / Fot. scan z materiałów PLKJak informują „Polskie Linie Kolejowe” zarządca infrastruktury PKP, przygotowano już dwa projekty nowej inwestycji drogi kolejowej w Małopolsce. Ma ona łączyć atrakcyjne uzdrowiskowe miejscowości, jak też skrócić czas jazdy pociągów przez Muszynę na Słowację oraz do Zakopanego.

W listopadzie 2011 roku przedstawiciele PKP i Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej omawiali w Nowym Sączu kolejne szczegóły tego projektu. Zadaniem będzie nie tylko skrócić czas przejazdu pociągów osobowych i towarowych, ale też po zakończeniu inwestycji zaoszczędzić na drogim paliwie.

Szacuje się, że cała inwestycja będzie kosztować około 6 miliardów złotych. Część środków ma pochodzić z „Funduszy Unii Europejskiej”. Nowa trasa kolejowa będzie wynosiła 57 km. Realizację inwestycji zaplanowano na lata 2014 - 2020.

Trasa będzie przebiegać z Krakowa Głównego, przez węzłową stację kolejową w Podłężu, a następnie koło miejscowości Szczyrzyce do miejscowości Piekiełko koło Limanowej. Następnie od stacji w Piekiełku nastąpi rozjazd przez Rabkę Zdrój, Mszanę Dolną do Chabówki i dalej do Zakopanego bez zbędnego dwukrotnego zmieniania kierunku jazdy pociągów w Suchej Beskidzkiej i Chabówce.

Kolejny rozjazd nastąpi ze stacji PKP Piekiełko. Pociągi przez Limanową pojadą do
Muszyny i tam nastąpi rozjazd do Krynicy Zdroju oraz w kierunku granicy polskiej i dalej na Słowację, Węgry oraz do Austrii. Już 60 eurodeputowanych między innymi z Polski, Węgier, Słowacji i Rumunii podpisało się pod wspólną deklaracją wspierającą tę inwestycję w Parlamencie Europejskim.

W projektowanej inwestycji jest też modernizacja już istniejącej, ale zaniedbanej trasy kolejowej: Chabówka - Mszana Dolna - Tymbark - Limanowa - Nowy Sącz. Na tej trasie do niedawna kursowały stale pociągi dowożące mieszkańców i turystów do tych atrakcyjnych regionów oraz do pracy i szkół.

Planowana inwestycja kolejowa da zatrudnienie ponad tysiącom osób o różnych specjalnościach przy budowie, a potem przy eksploatacji. Najważniejsze, że zaktywizuje gospodarczo miejscowości leżące na tej nowej trasie kolejowej.

Jest też drugi mniej realny projekt, aby przebiegała ze stacji Wieliczka przez Myślenice i Mszanę Dolną do Chabówki. Ten projekt jest jednak mało realny do wykonania z uwagi na większe koszty i przeszkody inżynieryjne.

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (2):

Sortuj komentarze:

sdfg
  • sdfg
  • 24.01.2012 20:03

Po co. Pytam po co wywala się ciągle setki milionów złotych na projekty inwestycji, na które nie ma pieniędzy. Na projekt KDP poszło z 50 baniek, z KDP nici. Na projekt Kraków-Zakopane poszło kilka baniek, nici. Można by tak wymienić przynajmniej kilka takich cudacznych pomysłów, na których Z GÓRY nie ma kasy. Opamiętajcie się

Komentarz został ukrytyrozwiń
Michał
  • Michał
  • 24.01.2012 20:00

1 kwietnia z 3 miesiące

Komentarz został ukrytyrozwiń

Jeśli chcesz dodawać komentarze, musisz się zalogować.

Najpopularniejsze

Copyright 2016 Wiadomosci24.pl

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.