Manipulacje neuronami pozwalają zaszczepić fałszywe wspomnienia

Naukowcy z MIT dowiedli, że można wytworzyć w mózgu fałszywą pamięć poprzez ingerencję w neurony. Potwierdzono na myszach, że można sztucznie kształtować wspomnienia faktów, które nie miały miejsca lub też przekształcać ich sens.

Neuron / Fot. Wikipedia Commons Amerykańscy specjaliści przeprowadzili eksperyment, który zszokował środowisko naukowe. Badacze z z Massachusetts Institute of Technology dowiedli, że można manipulować neuronami, by w mózgu pojawiło się wspomnienie sytuacji, która w rzeczywistości nigdy nie miała miejsca albo też w rzeczywistości wyglądała inaczej. Dotychczas uzyskiwano podobny efekt poprzez zastosowanie sugestii. Nowe odkrycie odsłania zupełnie nowe możliwości ingerowania w pamięć. Potwierdziły wiarygodność zdarzeń prezentowanych w fantastyce naukowej.

Eksperyment został przeprowadzony na myszy. Naukowcom udało się, manipulując neuronami w hipokampie, przekonać mysz, że jej stopy doznały szoku elektrycznego, choć nigdy nie była rażona prądem. W jej mózgu utworzono
przełącznik, który pozwolił na dołączenie do dowolnego wspomnienia strachu przed porażeniem prądem.

Nowa metoda polega na wszczepieniu do komórek nerwowych światłoczułego białka (występującego np. w siatkówce Mysz eksperymentalna / Fot. Wikipedia Commons oka). Element ten staje się przełącznikiem, uaktywniającym neurony pod wpływem światła. Początkowo umieszczono mysz w pomieszczeniu, gdzie była drażniona prądem, a w tworzeniu wspomnień związanych z tym zdarzeniem brały udział komórki ze światłoczułym białkiem. Następnie komórki te przeniesiono do mózgu myszy, która została umieszczona w bezpiecznym pomieszczeniu. Wprowadzone do jej mózgu światłowody zaczęły stymulować jej nerwy, wywoływały strach, związany z nieprzyjemnymi wspomnieniami.

Sheena Josselyn, kanadyjska stwierdziła, że wynik badań wskazuje, iż "wspomnienia są jedynie rodzajem aktywności określonych komórek, która może zostać wywołana przez prawdziwe wydarzenia lub też odpowiednią stymulację". Podkreśliła znaczenie nowego odkrycia: "Ludzie od dawna zajmowali się tym tematem, ale zwykłe teoretyzowanie to jedno, a naukowy dowód to coś zupełnie innego".

Badania w MIT na razie koncentrowały się na myszach, lecz naukowcy chcą zastosować metodę w medycynie człowieka. Według naukowców manipulacje pamięcią pozwoliłyby na wymazywanie koszmarnych wspomnień po szoku doznanym przez ofiary wypadków i przestępstw, co umożliwiłoby im prawidłowe funkcjonowanie. Badacze mają też nadzieję na wykorzystanie wyników w leczeniu chorób takich, jak schizofrenia.

SPOSÓB NA ROBOTY DOSKONAŁE
TO BYŁBY POCZĄTEK STEROWANIA NASZĄ WOLĄ , CZYLI POCZĄTEK KOŃCA HOMO SAPIENS I ZNAJĄC NIEOGRANICZONĄ ZACHŁANNOŚĆ TYCH CO SPRAWUJĄ WŁADZĘ - MUSIAŁOBY DOPROWADZIĆ DO SAMOZAGŁADY LUDZKOŚCI!
DR N. FIZ. FERDYNAND FROISSART

Dziękuję bardzo :)

Panie Jerzy, dziękuję za odnośnik. Z pewnością będzie ich kilka, bo korzystałam z kilku tekstów. Bardzo łatwo je odnaleźć w sieci przez Google, wpisując kluczowe pojęcie, np. "fałszywe wspomnienia". Jak podają media punktem wyjścia wszystkich prasowych doniesień były badania opisane w najnowszym "Science". Doniesień prasowych jest bez liku, więc trudno je tu wszystkie odnotowywać.
Można znaleźć chyba najbardziej szczegółowy opis odkrycia np. w Gazecie Wyborczej - http://wyborcza.pl/1,75400,14336228,Falszywe_wspomnienia_mozna_latwo_zaszczepic_w_mozgu.html

Pani Adrianno, czy mógłbym prosić o źródło tej informacji? Chcę o tym napisać na swoim blogu (oczywiście z odnośnikiem do pani artykułu) ale potrzebuję wiarygodnego źródła. Dziękuję i pozdrawiam :)

Bardzo ciekawe. Tylko gdzie to zaprowadzi?...

@Hadrian Kamiński Jest się czego bać, bo jak dotąd są realizowane antyutopie SF i społeczne. Patrz "1984" - totalna inwigilacja.
Możliwość wymazywania niewygodnych ludzi albo wszczepianie im panicznego lęku np. przed działalnością publiczną.

Już widzę tę wrzawę obrońców podstawowych wartości ludzkich, i tak dalej. Poniekąd słuszną, jakby nie patrzeć... Problemat filozoficzny: co lepsze - ze wspomnieniem o tragicznym wypadku sobie poradzić poprzez wymazanie, czy może lepiej nauczyć się z nim żyć?

Wyobrażam sobie za 50 lat kliniki, gdzie bogacze na zamówienie zlecają wymazywanie określonych wspomnień, na przykład o zdradzie żony czy śmierci ulubionego psa.

Tak czy siak, na pewno nie ma sensu blokować postępu ustawami. Jakikolwiek ten postęp by nie był, to zmiana jest motorem napędowym wszechrzeczy. Nic jednak oczywiście nie może być narzucane, bo dojdzie do tego, że morderców będzie "leczyć" się poprzez wmawianie im, że nie są mordercami i nigdy nikogo nie zabili, aż w końcu ten absurd postępować będzie coraz dalej, i staniemy się owczym społeczeństwem całkowicie wyjałowionym, nad którym sprawować pieczę będą wielcy bracia opiekunowie.

Ale tego oznaki widać już zresztą dzisiaj...

Obiecujące...ale może też być bardzo niebezpieczne - spełniają się pomysły autorów s-f.

Dziękujemy za Twoją aktywność w serwisie wiadomosci24. Do zobaczenia niebawem w innym miejscu.