Facebook Google+ Twitter

Pozycja materiału w rankingach:

1656 miejsce

Marketing w małym sklepie

  • Anna M
  • Data dodania: 2007-02-06 22:21

Prowadzenie małego sklepu przy konkurencji w postaci potężnych sieci hipermarketów może wydawać się trudne i nieopłacalne. Okazuje się jednak, że coraz więcej jest zwolenników robienia zakupów w małych sklepach.

Mały sklepik też potrzebuje marketingu. Fot. Dziennik Zachodni Krzysztof CzeglikPrzy prowadzeniu małego sklepu, warto zastosować podstawowe zasady marketingu. Taki biznes niewątpliwie może przynieść dochody i zadowolenie. Obecnie coraz więcej ludzi wraca do małych sklepów, wielu jest już zmęczonych supermarketami, na które trzeba poświęcić dużo cennego czasu, a jakość produktów często rozczarowuje. W małych sklepach, gdzie sprzedawców zna się, co najmniej z widzenia, klienci nie czują się anonimowi. Ze sprzedawcą zawsze można zamienić kilka zdań, wymienić spostrzeżenia, chociażby na temat wczorajszego meczu, spokojnie rozejrzeć się po sklepie. W takich sklepach klient traktowany jest indywidualnie. Ponieważ właściciele małych sklepów i klienci nierzadko znają się bardzo dobrze, praktykowane jest sprzedawanie na tzw "kreskę”, zwłaszcza w małych miasteczkach i na wsiach, ale także i w dużych miastach. Kameralność sklepu jest niewątpliwą zaletą. W małym sklepie sprzedawca zawsze jest w zasięgu wzroku, o wszystko można go zapytać, czego nie można powiedzieć o wielkich sklepach samoobsługowych, gdzie klient przeważnie zdany jest tylko na siebie. Co prawda małe sklepy przegrywają cenowo z hipermarketami, ale za sprawdzony towar dobrej jakości klient jest gotowy dopłacić. Okazuje się, że konkurować można nie tylko ceną - istnieje cały wachlarz skutecznych narzędzi marketingowych, które warto i należy stosować.

Odpowiedni asortyment

Zakres produktów, które chcemy zaoferować ma kluczowe znaczenie. Należy zawczasu zastanowić się nad docelową grupą naszych klientów. Musimy wiedzieć, jacy ludzie będą do nas przychodzić, jakie są ich zwyczaje, dochody, czego oczekują? Nie warto sprzedawać towaru wątpliwej jakości, bo klient kupi go raz i więcej nie wróci, a swoje niezadowolenie przekaże innym osobom. Zawsze warto szukać niszy rynkowej, rozglądać się dookoła, monitorować poczynania konkurencji. Dobrze jest zaproponować coś, czego nie ma nikt w okolicy, na przykład właściciel sklepu spożywczego może wprowadzić do asortymentu wyjątkowe wędliny albo ciasta własnej roboty. Należy zorientować się, jakiego rodzaju sklepów w ogóle nie ma w danym mieście czy dzielnicy, może warto zastanowić się na przykład nad otwarciem sklepu z nową, markową odzieżą z końcówek serii? A może po prostu wydłużyć godziny pracy sklepu, bo żaden inny w okolicy nie pracuje do późna? Pomysły na nowe produkty warto czerpać od klientów - należy pytać ich, czego jeszcze życzyliby sobie w naszym sklepie, czego im brakuje. Trzeba cały czas obserwować rynek i być elastycznym, nie bać się nowości, bo klienci ich potrzebują.

Profesjonalna obsługa

Fachowa i miła obsługa powinna być absolutnym priorytetem dla każdego właściciela sklepu. Sprzedawca nie może sobie pozwalać na niekulturalne zachowania takie jak: brak zainteresowania klientem, okazywanie zniecierpliwienia. Sprzedawca musi doskonale znać swój asortyment. Powinien także orientować się w nowościach, które wchodzą dopiero na rynek, a jeszcze nie są dostępne w jego sklepie, choćby po to by móc rzeczowo porozmawiać z klientem zainteresowanym nowościami. Niedopuszczalne są sytuacje, gdy sprzedawca, na przykład w drogerii, zapytany o kosmetyk, odpowiada, że nie ma go w sprzedaży, gdy tymczasem klient widział go na wystawie.

Klientów należy traktować indywidualnie, gdy komuś szczególnie zależy na jakimś produkcie, którego akurat nie ma w sprzedaży, warto wykonać specjalne zamówienie, nawet dla jednej osoby. Taki klient poczuje się wyróżniony i usatysfakcjonowany a w konsekwencji na pewno swoje zadowolenie przekaże innym osobom. Warto także być uprzejmym i cierpliwym w stosunku do klienta. Trzeba się też starać jak najlepiej poznawać jego potrzeby, by móc je jak najpełniej w przyszłości zaspokajać. Istotna jest również umiejętność spokojnego i kulturalnego zachowania w konfrontacji z trudnym, awanturującym się klientem, grzeczne i natychmiastowe rozpatrywanie reklamacji. Gdy trafi do nas arogancki klient lepiej ustąpić, nie wdawać się w awantury, bo urażony będzie negatywnie wypowiadał się o naszym sklepie, a złe opinie bardzo szybko się rozchodzą. W stosunku do klientów należy zachować maksimum taktu, nie napadać od razu, gdy tylko przekroczą próg sklepu, z pytaniem: „W czym mogę pomóc?”Nie próbować sprzedawać za wszelką cenę, nakłaniając klienta do zakupu czegoś, na co nie do końca jest zdecydowany, nikt z nas nie lubi, gdy wywiera się na nim presję.

Promocja

Promocja jest tym działaniem, na które w małym sklepie zwykle brakuje środków. Mimo wszystko warto inwestować pieniądze w reklamę swojej działalności oraz dbać o wizerunek sklepu. Przy promowaniu małych, zwłaszcza nowo powstałych sklepów, bardzo ważną rolę odgrywają gazetki reklamowe dostarczane wprost do domów. Ponieważ są one na danym osiedlu rozsyłane do wszystkich mieszkańców, stwarzają szansę przyciągnięcia klientów, którzy inaczej mogliby w ogóle nie zainteresować się naszym sklepem. Aby zwiększyć zadowolenie klienta warto dołączyć dodatkową usługę, która ułatwi mu zrobienie zakupów, jak chociażby gratisowe, eleganckie pakowanie na miejscu produktów, które są przeznaczone na prezent, skracanie spodni w sklepie z garniturami, wykańczanie dywanów itp. Klienci bardzo sobie cenią sklepy, w których otrzymują choćby drobne upominki, dodatki do zakupu: próbki kosmetyków, podstawki pod kubek, długopisy, kalendarze, czy po prostu dodatkową sztukę nabytego produktu. Pożądanym działaniem jest również promocja sklepu w postaci własnej strony internetowej.

Wizerunek sklepu

Warto zadbać o właściwy wizerunek naszego sklepu od zewnątrz jak również wewnątrz lokalu. Na zewnątrz duże znaczenie ma szyld, który informuje o zakresie handlu, dobre rozwiązanie stanowią również witryny wystawowe, które należy regularnie zmieniać. Rozplanowując wnętrze warto się dobrze zastanowić nad doborem mebli, koloru ścian, właściwego oświetlenia. Jeśli powierzchnia lokalu na to pozwala dobrze jest chociaż część sklepu zorganizować w formie samoobsługowej. Klienci są zadowoleni gdy mogą sami wziąć do ręki produkt, dokładnie obejrzeć, przeczytać informację na opakowaniu. Warto dbać o niepowtarzalny wystrój i klimat. Ważny jest także profesjonalny wygląd personelu, jednolite uniformy sprzedawców wyglądają nie tylko estetycznie, ale pozwalają również szybko odróżnić te osoby spośród klientów. W okresach przedświątecznych należy postarać się o adekwatne dekoracje wnętrza.

Tak więc, drogi czytelniku, jeśli jesteś właścicielem małego sklepu a w pobliżu właśnie otwiera się olbrzymi hipermarket, nie wpadaj w panikę. Pamiętaj, że konkurować można nie tylko ceną, warto po prostu dbać o zadowolenie swoich klientów.

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (2):

Sortuj komentarze:

Tak, to jest to. Plus.

Komentarz został ukrytyrozwiń
  • Autor usunął profil
  • 06.02.2007 23:35

Tekst ma parę błędów merytorycznych ale masz plusa za debiut :)

"ale za sprawdzony towar dobrej jakości klient jest gotowy dopłacić"

Klient płaci w małym sklepie za to samo drożej co kupiłby bezpośrednio w dużym sklepie lub hurtowni detalicznej. Mam tu na myśli np Macro Cash and Cary skąd wiele małych sklepikarzy ściaga do siebie słynne produkty "Aro" ;P

"albo ciasta własnej roboty."
Handlowanie ciastami własnej roboty jest nielegalne - oczywiscie na zasadzie upiekł i zaniósł do sklepu ;)
Ciasto trzeba zalegalizowac w kilku instytucjach ;)

Komentarz został ukrytyrozwiń

Jeśli chcesz dodawać komentarze, musisz się zalogować.

Najpopularniejsze

Copyright 2017 Wiadomosci24.pl

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.