Facebook Google+ Twitter

Pozycja materiału w rankingach:

31684 miejsce

Maroko: Islamizacja mediów

  • Źródło: Gość dnia
  • Data dodania: 2012-05-02 07:39

Mustafa el Khalfi zaproponował reformę telewizji publicznej. Zalecił, aby główne stacje telewizyjne (TVM i 2M) transmitowały codziennie pięciogodzinne modlitwy i skróciły programy francuskojęzyczne na rzecz arabskich.

El Khalfi, minister Komunikacji w rządzie Abdelilá Benkiran, zabronił również promowania loterii. – Nie pozwolę, aby loterie były transmitowane przez publiczną telewizję, która jest opłacana przez wszystkich Marokańczyków – zadeklarował El Khalfi przed parlamentarną komisją ds. edukacji i kultury.El Khalfi jest członkiem islamskiej Partii Sprawiedliwości i Rozwoju, która wygrała listopadowe wybory. Kontrowersyjne plany islamistów spotkały się z sprzeciwem ze strony króla Mohammeda VI. Mimo że monarcha w nowej konstytucji zaaprobowanej w lipcu ubiegłego roku zrzekł się wielu kompetencji, wciąż jest ostatnią instancją.
Od 1962 roku Królestwo Maroka (arab. Al Maghrib) jest demokratyczną monarchią konstytucyjną. Na czele państwa od 1999 roku stoi król Mohammed VI z dynastii Alawitów (art. 19. Konstytucji tytułuje go „Naczelnym Przewodnikiem Muzułmanów”). Do jego kompetencji należy ratyfikowanie umów międzynarodowych, kierowanie polityką zagraniczną, dowodzenie siłami zbrojnymi, a także powoływanie premiera. Ma również prawo wydawać tzw. królewskie dekrety oraz rozwiązywać parlament.
System medialny Maroka znajduje się na pograniczu modelu autorytarnego i demokratyczno-liberalnego. Z jednej strony dominująca część instytucji medialnych znajduje się w rękach państwa, a z drugiej dopuszcza się funkcjonowanie stacji z kapitałem zagranicznym. Jednak media są traktowane instrumentalnie oraz wykorzystywane jako nośniki propagandy.
W przemyśle prasowym odnotowuje się niskie wskaźniki czytelnictwa, a liczne tytuły są zorientowane politycznie. Państwo jest silnie zaangażowane, interweniuje, finansuje oraz reguluje system medialny. Sprawuje kontrolę nad publicznymi mediami elektronicznymi. W raporcie organizacji Freedom House za rok 2011 podkreślono, że wolność prasy jest ograniczona. Powszechne są zakazy dotyczące krytyki islamu, monarchy, rządu, rodziny królewskiej. Jednym z drażliwych tematów jest problem Sahary Zachodniej. Teoretycznie obowiązuje wolność mediów, ale nie znajduje to odzwierciedlenia w praktyce.
Największym zaufaniem cieszy się stacja 2mTV. Jej początki sięgają roku 1988, kiedy to firma SOREAD podpisała umowę koncesyjną z przedstawicielami marokańskiego państwa. Była to nie tylko pierwsza prywatna stacja telewizyjna w Maroku, ale także w całym świecie arabskim. Rozpoczęła emisję swojego programu 4 marca 1989 roku. Zarządzało nim stowarzyszenie Omnium Afryka Północna, skupiające w swoich szeregach francuską TF1, kanadyjską VIDEOTRON oraz SOFIRAD (Societe financiere de radiodiffusion) i instytucje marokańskie. Niemniej od 19 czerwca 1996 roku to państwo ma pakiet kontrolny w 2mTV, który wynosi 68% udziałów. Niemniej działania rządu mogą doprowadzić do spadku zaufania ze strony społeczeństwa, które od dawna jest manipulowane przez władzę.
(Justyna Salamon )

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (0):

Jeśli chcesz dodawać komentarze, musisz się zalogować.

Najpopularniejsze

Copyright 2017 Wiadomosci24.pl

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.