Mars. Planeta wiatrem rzeźbiona

Amerykańska sonda kosmiczna Mars Reconnaissance Orbiter zmieniła sposób w jaki patrzymy na Czerwoną Planetę. Wyjątek z historii Marsa na wybranym przykładzie jest tego najlepszym dowodem.

Obszar Medusae Fossae na Marsie. / Fot. Image Credit: NASA/JPL/University of ArizonaSpecyficznie żłobkowana powierzchnia i wydłużone wzniesienia ukazane na obrazie (po lewej) marsjańskich Medusae Fossae, są spowodowane erozją wietrzną miękkiej drobnoziarnistej skały. Fascynujące formacje jardangów ukształtowane są zgodnie z dominującym kierunkiem wiejącego wiatru. Taki stan rzeczy musiał trwać przez bardzo długi czas, by wyrzeźbić te wielkoskalowe utwory do postaci jaką oglądamy dzisiaj.

Zdjęcie uzyskano o godz. 15.25 (czas lokalny na Marsie) w dniu 28 czerwca 2016 roku, dzięki kamerze HiRISE (High Resolution Imaging Experiment Science - Naukowy Eksperyment Przetwarzania Obrazu Wysokiej Rozdzielczości), będącej wyposażeniem sondy Mars Reconnaissance Orbiter (MRO).

Słowo "jardang" jest pochodzenia tureckiego i oznacza mniej więcej tyle co "stromy brzeg." Widok z lotu ptaka, może przywołać skojarzenia z kadłubem łodzi. Rozdzielczość HiRISE pozwala naukowcom zobaczyć cechy jardangów z dokładnością, która zapewnia pełniejsze zrozumienie zagadnienia.

Obszar Medusae Fossae na Marsie. By NASA, modified by Chmee2 [Public domain], via Wikimedia Commons / Fot. NASA/Chmee2Jardangi nie tylko ujawniają siłę i kierunek wiatrów, ale także odkrywają coś w temacie samej skały macierzystej. Uważna inspekcja z HiRISE wskazuje na brak głazów czy rumoszu skalnego, zwłaszcza wzdłuż stromych klifów i przypór jardangów. Nieobecność rumowiska i skala jardangów mówią nam, że na skałę macierzystą składają się tylko luźno połączone cząstki skał. Depozycja materiału może pochodzić z nagromadzenia popiołu wulkanicznego, pyłu atmosferycznego lub akumulacji piasków nanoszonych przez wiatr.

Jardangi występują również na naszej planecie. Jedne z najbardziej widowiskowych i zachwycających można znaleźć na pustyni Gobi, gdzie utworzone zostały przez sezonowe burze piaskowe.

źródła: Nature World News