Facebook Google+ Twitter

Marynarka Wojenna planuje zakup trzech okrętów podwodnych

W najbliższych latach Marynarka Wojenna zamierza nabyć trzy nowoczesne okręty podwodne. Razem z nadbrzeżnym dywizjonem rakietowym przez wiele lat będą stanowiły główny element projekcji siły w obrębie Bałtyku.

W chwili obecnej Polska Marynarka wojenna posiada pojedynczy okręt podwodny produkcji radzieckiej klasy Kilo, ORP Orzeł III oraz 4 okręty klasy Kobben wyprodukowane przez RFN dla Norwegii. O ile ORP Orzeł, wyprodukowany w latach 80-tych, będzie w linii do 2022 roku (a być może dłużej), to Kobbeny, wyprodukowane w latach 60-tych, coraz pilniej potrzebują wymiany na nowoczesne jednostki. Ostatecznie mają zakończyć służbę w 2017 r. Dlatego planuje się aby do 2022 roku marynarka otrzymała 2 nowe okręty, a w perspektywie 2030 roku jeszcze jeden. Czasu jest coraz mniej a oficjalny przetarg jeszcze nie ruszył. Dlatego dotrzymanie zakładanych terminów może być nierealne.

W perspektywie wycofania większości okrętów nawodnych, to właśnie przyszłe okręty podwodne oraz nadbrzeżny dywizjon rakietowy uzbrojony w pociski NSM o zasięgu około 200 km, będą przez wiele lat główną siłą Marynarki Wojennej.

Do przetargu najprawdopodobniej staną czterej oferenci.

U-212 / Fot. http://en.wikipedia.org/wiki/File:Varotodaro.jpg1. Niemiecki HDW z okrętem U-214

U-214 to eksportowa wersja niemieckiego U-212. Projekt pochodzi z lat 90-tych a pierwsza jednostka (U-31) weszła do służby w 2002 roku. Ich uzbrojeniem są 22 torpedy DM2A4 Seehecht lub 24 miny wystrzeliwane z 6 wyrzutni. U-212 może zabierać również rakiety IDAS (oparte na IRIS-T), które są w stanie zaatakować cele powietrzne (jest to novum, ponieważ dotychczas okręty podwodne były bezbronne wobec zagrożenia z powietrza). W przyszłości planuje się wyposażyć okręt w armatę 30 mm chowaną w jednym z masztów. Jak we wszystkich nowoczesnych jednostkach zastosowano napęd AIP, czyli niezależny od powietrza. Dotychczas klasyczne okręty pływały do rejonu patrolu na powierzchni napędzane silnikami diesla. Schodziły pod wodę na napędzie elektrycznym. Jednak baterie po dość krótkim czasie wymagały ładowania.

Niemcy zastosowali w U-212 dodatkowy napęd wykorzystujący wodór oraz tlen. Oba pierwiastki są łączone w ogniwach paliwowych, dzięki czemu otrzymuje się energię elektryczną, a produktem spalania jest czysta woda. Tego typu napęd jest niezwykle cichy, jednak przechowywanie na pokładzie [po obu stronach kadłuba sztywnego (wewnętrznego)] łatwopalnych substancji stanowi ryzyko w momencie uszkodzenie okrętu. Napędzany przez AIP U-212 może przebywać pod wodą nawet 3 tygodnie poruszając się z maksymalną prędkością 8 węzłów.

Maksymalna długość rejsu to 12 tygodni. Załogę stanowi 27 marynarzy. Okręt ma długość 56 m oraz wyporność podwodną 1830 ton. Zatem jest najmniejszą jednostką wśród konkurentów. Został zaprojektowany aby móc podejść wyjątkowo blisko brzegu, co jest potrzebne przy misjach zwiadowczych oraz w wypadku przerzucania na brzeg np. komandosów. Zbudowany jest z materiałów niemagnetycznych aby ukryć okręt przed magnetometrami służącymi do wykrywania zanurzonych łodzi podwodnych oraz przed minami magnetycznymi. U-22/214 jest na wyposażeniu Niemiec, Włoch, Grecji oraz w niedługim czasie Izraela.

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (4):

Sortuj komentarze:

@Marek Chorążewicz
Można zatem zapytać po co nam w ogóle armia? Zapraszam do przeczytania mojego artykułu o korwecie Gawron. Tyczy się to również okrętów podwodnych:
link

Komentarz został ukrytyrozwiń

Pewnie chłopaki chcą etat jakiemuś kolesiowi wysmażyć! Dobre! Bardzo dobre!

Komentarz został ukrytyrozwiń

No nie! Łódeczki podwodne chłopcy bawiący się w "gry wojenne" chcą zakupić za naszą kasę? A gdzie oni chcą tym pływać? Do jakich to zadań są im potrzebne te drogie zabawki?

Komentarz został ukrytyrozwiń

mimo wszystko wybrałbym Niemców - mają największe doświadczenie w tej kwestii :DDDD Ponadto wielkość okręty i możliwość bliskiego podejścia do brzegu jest też istotne.
Będzie - prawdopodobnie - jak z samolotem dla lotnictwa - wszystko przemawiało za nowoczesnym Gripenem a wybrano wysłużone F-16 :(

Komentarz został ukrytyrozwiń

Jeśli chcesz dodawać komentarze, musisz się zalogować.

Najpopularniejsze

Copyright 2016 Wiadomosci24.pl

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.