Facebook Google+ Twitter

Matematyczna prehistoria w szkołach

Polska jest jednym z nielicznych krajów europejskich, w których zabrania się używania kalkulatorów graficznych na egzaminie dojrzałości. Sytuacja może się zmienić, jeżeli ruszą w tym roku w szkołach badania pilotażowe.

Kalkulatory naukowe są popularną pomocą naukową w krajach zachodnich / Fot. CasioW krajach Unii Europejskiej, takich jak Francja, Niemcy czy Szwecja, na egzaminach uczniowie mogą swobodnie korzystać z kalkulatorów naukowych. Podobnie jest od lat w Stanach Zjednoczonych, gdzie kalkulatory są wykorzystywane na każdym szczeblu edukacji.

- Już 10 lat temu kalkulatory naukowe były normalną pomocą na niższych szczeblach edukacji w Stanach Zjednoczonych. Natomiast kalkulatory graficzne systematycznie wykorzystywano podczas zajęć najwyższego dostępnego w szkołach średnich poziomu. Kończył się on egzaminem z matematyki Advanced Placement wymaganym m.in. na jedną z najbardziej prestiżowych uczelni świata - Massachusetts Institute of Technology – mówi Włodzimierz Zielicz, egzaminator matur międzynarodowych i nauczyciel w warszawskim Liceum Ogólnokształcącym im. Mikołaja Kopernika.

W Norwegii od 2008 roku uczniowie będą mogli korzystać podczas egzaminu maturalnego z matematyki
nawet z laptopów. W Polsce potrzebne są zmiany w egzaminach, bo to one pociągną za sobą zmiany w programie i nauczaniu. - To nie podręczniki wymuszają zmiany w edukacji, ale egzaminy. Nasi liczni egzaminatorzy i rozliczne wysokie komisje egzaminacyjne nie nauczyły się jeszcze egzaminowania z pełnym włączeniem technologii, nawet kalkulatorów, a o innych dobrodziejstwach technologii już nie wspominam – dodaje prof. Wacław Zawadowski.

W Polsce za przygotowanie i organizowanie, zewnętrznego systemu oceniania tj. egzaminów gimnazjalnych i maturalnych odpowiada Centralna Komisja Egzaminacyjna. Na początku 2006 roku złożono do niej protest w imieniu wielu polskich matematyków, uczestników Konferencji Nauczycieli Matematyki. Protest był przeciwny ograniczeniu możliwości używania kalkulatorów naukowych na maturze, pomimo możliwości wykorzystywania ich na lekcjach oraz zalecenia do użytku przez Ministerstwo Edukacji Narodowej i Sportu.

W 2007 roku ponowiono próby wprowadzenia zaawansowanych kalkulatorów na egzaminy maturalne. Stowarzyszenie Nauczycieli Matematyki wystosowało „Stanowisko w sprawie dopuszczenia Technologii Informacyjnej na egzamin maturalny z matematyki”, które zostało wysłane do MEN i CKE. Postulowano w nim przeprowadzenie pilotażowych badań w szkołach, podczas których wdrożono by nowy program i egzamin maturalny, a później dokonano jego ewaluacji.

- SNM przygotowało już program badań, które zostaną przeprowadzone w wybranych szkołach. Badania wykonane zostałyby w 4 szkołach w każdym województwie i potrwałyby 3-4 miesiące. Skończyłyby się próbnym egzaminem maturalnym. Pozytywne wyniki byłyby silnym argumentem na rzecz wprowadzania Technologii Informacyjnej, w tym kalkulatorów naukowych do szkół. Jeżeli tylko uzyskamy grand na wykonanie badań, o który się staramy, to rozpoczną się one w nowym roku szkolnym - mówi prof. Henryk Kąkol, prezes Stowarzyszenia Nauczycieli Matematyki i czołowy autorytet w zakresie stosowania nowych technologii w nauczaniu matematyki.

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (1):

Sortuj komentarze:

  • Autor usunął profil
  • 03.09.2007 17:16

Mala korekta. W Niemczech zezwolenie na uzywanie kalkulatorow graficznych zalezy od kraju federalnego.
Ponadto pojawiaja sie na rynku nowe urzadzenia, ktore musza przejsc weryfikacje... nie jest to wiec takie bezproblemowe, jak mogloby wynikac z Twojego artykulu...

Komentarz został ukrytyrozwiń

Jeśli chcesz dodawać komentarze, musisz się zalogować.

Najpopularniejsze

Copyright 2017 Wiadomosci24.pl

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.