Facebook Google+ Twitter

Pozycja materiału w rankingach:

184 miejsce

Matura z polskiego 2015. Jak napisać dobrą rozprawkę maturalną?

W nowej formule egzaminu maturalnego z języka polskiego od 2015 r. abiturient otrzymuje między innymi zadanie napisania rozprawki problemowej. Warto przypomnieć podstawowe zasady realizacji tego zadania, czyli porady dla zdających egzamin.

Sonda

Boisz się matury z polskiego?

Próbna matura z języka polskiego. / Fot. Adrianna Adamek-Świechowska W pierwszej części arkusza maturalnego na poziomie podstawowym pozostały zadania testowe sprawdzające rozumienie tekstów nieliterackich: popularnonaukowych, publicystycznych lub politycznych. W drugiej części należy sformułować dłuższą wypowiedź pisemną, nadal nie krótszą niż 250 słów. W miejsce wypracowania analityczno-interpretacyjnego w związku z tekstem literackim (ze starej formuły egzaminu) pojawiają się dwa zadania do wyboru: rozprawka problemowa lub interpretacja utworu lirycznego.

W arkuszu na poziomie rozszerzonym pozostała jedna część. W niej również można dokonać wyboru zadania – w nowej formule trzeba napisać wypracowanie w formie wypowiedzi argumentacyjnej lub interpretacji porównawczej. Praca pisemna na tym poziomie musi zamierać przynajmniej 300 słów.

Czytaj także: Matura z polskiego 2015. Jak napisać dobrą interpretację wiersza?

Wskazania dotyczące minimalnej objętości wypowiedzi stanowią przypomnienie podstawowego warunku, gwarantującego uzyskanie punktów we wszystkich kategoriach oceny. Jeśli praca będzie krótsza niż 250 czy 300 słów, zostaną przyznane punkty wyłącznie za część merytoryczną wypowiedzi, natomiast nie będzie możliwości uzyskania punktów za formę, czyli kompozycję, styl, język i zapis.

Ogólne zasady rozwiązywania zadań maturalnych z języka polskiego na obu poziomach są podobne.

Należy mądrze gospodarować czasem, by :

1. Uważnie przeczytać i rozważyć temat oraz zanalizować i zinterpretować załączony fragment tekstu literackiego pod kątem problemu zawartego w temacie.
2. Ustalić przy ponownej lekturze tekstu literackiego, z uwzględnieniem tytułu, przypisów i innych informacji towarzyszących fragmentowi, poruszony w nim problem.
3. Sformułować własne stanowisko wobec prezentowanego zagadnienia.
4. Wypisać w brudnopisie w formie notatki przydatne w rozwiązaniu zadania wątki oraz konteksty problemu, poruszonego we fragmencie.
5. Zgromadzić dodatkowe informacje, przykłady, konteksty interpretacyjne, nawiązania kulturowe, przydatne do opracowania zagadnienia.
6. Ułożyć plan wypowiedzi podzielony na wstęp, rozwinięcie i zakończenie, troszcząc się o przejrzystość i funkcjonalność treści.
7. Sformułować dłuższą spójną wypowiedź, kierując się spostrzeżeniami zamieszczonymi w notatkach zgodnie z zasadami logiki, poprawnie pod względem kompozycyjnym i językowym.
8. Zadbać o poprawność rzeczową faktografii i przykładów (dokładność cytatów, imion i nazwisk bohaterów, autorów, tytuły dzieł, nazwy miejsc akcji, wydarzenia itp.).
9. Przeczytać na koniec cały tekst, zwracając uwagę na ewentualne błędy.

Szczególną uwagę należy zwrócić na uniknięcie sytuacji popełnienia rzeczowego błędu kardynalnego, który dyskwalifikuje pracę. Polega on na wprowadzeniu informacji świadczących o nieznajomości przywołanego tekstu kultury, lektury obowiązkowej lub kontekstu interpretacyjnego.

Jednym z podstawowych zadań jest napisanie rozprawki problemowej. Jak napisać dobrą rozprawkę? Zobacz na kolejnej stronie -->

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (7):

Sortuj komentarze:

Bardzo potrzebna jak zwykle tej Autorki publikacja!

Komentarz został ukrytyrozwiń

Co roku życzę by trafił ten artykuł do jak najwięszej ilości maturzystów.
Za moich czasów takich porad nikt nie udzielał. Maturzyście nawet nie zdają sobie sprawy jaka to pomoc. Autorce bukiet kwiatów !.

Komentarz został ukrytyrozwiń

Mam wrażenie, że "Lalka" jest co roku...

Komentarz został ukrytyrozwiń

Pojawiły się pierwsze doniesienia, że tematy tegoroczne, były bardzo proste.
Pojawiła się jednak - jak zdarzało mi się antycypować - "Lalka"...
Do wyboru:
"Wola człowieka czy niekontrolowane siły decydują o losie ludzkim?" lub interpretacja wiersza Elizabeth Bishop "Ta jedna sztuka".

Maturzyści mieli do przeczytania również dwa teksty, jeden: o tendencjach i modzie w języku, oraz czy warto sięgać po nowe książki, czy lepiej wracać do starych. Ten drugi to najpewniej "Hipermarket z kulturą" z tygodnika "Wprost".

Komentarz został ukrytyrozwiń

Ważne żeby przed wyborami zdążyć z "sukcesem".

Komentarz został ukrytyrozwiń

Przez ostatnie lata była de facto charakterystyka... Masz rację, sukces jest pewny, a weryfikacja nastąpi gruntowna po kolejnej dekadzie.

Komentarz został ukrytyrozwiń

Adrianno, dadzą pewnie opowiadanie, jak w gimnazjum, żeby wyniki matury były lepsze i MEN ogłosi sukces swojej koncepcji edukacji w Polsce!

Komentarz został ukrytyrozwiń

Jeśli chcesz dodawać komentarze, musisz się zalogować.

Najpopularniejsze

Copyright 2017 Wiadomosci24.pl

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.