Facebook Google+ Twitter

Pozycja materiału w rankingach:

23811 miejsce

Megatiry na autostradach, lokalnych drogach czy torach?

Są dłuższe o 6 metrów i cięższe o 20 ton. Megaciężarówki prawdopodobnie wejdą do ruchu tranzytowego. Ich nadejście to dobry powód, aby uzdrowić transport w kraju.

"Przeprowadziłam się do ładnej, letniskowej miejscowości Łacha. Chciałam, aby moja córeczka miała czyste powietrze. Niestety, transfer tirów zaczął iść drogą obok naszego domu. Dzieci do późnego wieczora pozostają w szkole, ponieważ autobusy szkolne przestały kursować w czasie największego natężenia ruchu".

Tiry uniemożliwiają dojazd na zakupy za dnia, a wywołane przez nie turbulencje trzęsą domem w nocy. Taką relację możemy przeczytać wśród wielu innych, które zostały wysłane do organizatorów akcji tirynatory.pl.

Seminarium "Tiry na tory". Rafał Górski i Wojciech Szymalski. / Fot. Maciek KasprzykLogo akcji "Tiry na tory" nie powinno być postrzegane dosłownie. Znak przedstawia ciężarówkę przewożoną specjalnym wagonem. - Chodzi o to, aby umieścić na wagonie tylko kontener. Używamy całego tira w logotypie jako symbolu, tak jest lepiej pod względem komunikacyjnym. Hasło "towary na kolej" ma słabszy wydźwięk - mówi Rafał Górski, koordynator akcji.

Dlaczego transport koleją jest droższy od drogowego? Uczestnicy konferencji wymieniają dodatkowe koszty: bardzo droga licencja przewoźnika, używanie torów, konieczność powtarzania testów technicznych wagonu przy zmianie właściciela. Drogi są w większości za darmo, a za używanie torów trzeba płacić. Celem akcji jest wyrównanie szans transportu kolejowego.

- Nie chodzi o to, aby tiry zupełnie zniknęły z dróg, chodzi o to, aby ciężkie ładunki zniknęły z dróg i na długich dystansach były wożone koleją - mówi Monika Konsor z firmy PCC Intermoldal, która wybudowała stację przeładunkową w Kutnie.

Jeśli preferencje finansowe się nie zmienią, to drogi mogą zapełnić mega ciężarówki. Tak zwane "tiranuzaury", czyli ciężarówki dłuższe od dzisiejszych o 6 metrów i cięższe o 20 ton. Będą one używane głównie na długich dystansach i stanowią alternatywę dla akcji "Tiry na tory". Eksperci mają różne zdanie na temat ich szkodliwości dla stanu dróg. Ale wszyscy zgadzają się, że dodatkowe 6 metrów podniesie ryzyko wyprzedzania, i tak już niebezpiecznego.

Czytaj dalej --->

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (2):

Sortuj komentarze:

Sprzedać PKP, już obojętnie komu. Okaże się, że przewóz towarów koleją może być rentowny !

Komentarz został ukrytyrozwiń

Odpowiedzialnych za obecny stan rzeczy na tory, dosłownie!! Problem sam się rozwiąże :)

Komentarz został ukrytyrozwiń

Jeśli chcesz dodawać komentarze, musisz się zalogować.

Najpopularniejsze

Copyright 2017 Wiadomosci24.pl

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.