Facebook Google+ Twitter

Pozycja materiału w rankingach:

9983 miejsce

Menedżment. Nic bardziej praktycznego niż dobra teoria

Współautorzy: Barbara Podgórska

Przedsiębiorcy i menedżerowie z reguły mają to do siebie, że zajmują się bardziej działaniem niż myśleniem. Ale działanie bez podstawy intelektualnej jest niczym. Nie ma nic bardziej praktycznego, niż dobra teoria.

 / Fot. Adam K. PodgórskiTak twierdzi dr. hab. Leszek Korzeniowski, autor wydanej niedawno pracy "Menedżment. Podstawy zarządzania". Bowiem najlepszą weryfikacją działania biznesowego jest
wynik finansowy. Biznes zaczyna się od działania dla zwiększenia zysku, wyprodukowania nowych wyrobów, pozyskania nowego kontrahenta.

Literatura odnosząca się do problematyki zarządzania ma ogromnie zróżnicowany charakter. Odeszły w przeszłość poradniki "jedynej prawidłowej drogi", prowadzącej do osiągnięcia celu. Najbardziej oddani zwolennicy "zbawiennych" koncepcji z lat dziewięćdziesiątych dwudziestego wieku, nie twierdzą już nawet, że wyleczyli wszystkie znane choroby przedsiębiorstw. Modne menedżerskie metody mają swój regularny cykl życia. Najpierw jest akademickie odkrycie. Z nową koncepcją formułuje się nowa metoda, a ta jest przedstawiona w publikacji. Praktyka weryfikuje przydatność i skuteczność poprzez osiągane efekty, zmniejszone nakłady, zwieszone zyski lub inne rezultaty. Najczęściej jednak moda szybko przemija, studenci wykorzystują nadal stare podręczniki, a teoretycy piszą nowe książki.

Nauki o zarządzaniu zajmują się w swojej istocie systematycznym rozpatrywaniem problemów zarządzania organizacją, w szczególności organizacją gospodarczą. Ich paradygmatem nie jest jakaś abstrakcyjna zasada poznawcza, lecz problemy praktyczne, powstałe podczas formatowania i funkcjonowania organizacji (stowarzyszenia, przedsiębiorstwa).


Wyzwania, które są przedmiotem książki Leszka Korzeniowskiego, towarzyszą ludziom od wielu lat. Szczególnej rangi nabierają w Polsce, Słowacji, Ukrainie i innych krajach przechodzących transformację ustrojową. Przedsiębiorcy podejmują te wyzwania w sposób respektujący dostępne reguły zarządzania. Problem jednak tkwi w tym, że nie jest znana odpowiedź na pytanie, w jakim stopniu zasady te są adekwatne i wystarczająco silne dla sprostania wymogom nowoczesnej gospodarki rynkowej - zwłaszcza, że świat odchodzi już do innej cywilizacji - "trzeciej fali", w której największą wartość ma wiedza i informacja.

"Menedżment. Podstawy zarządzania" jest podręcznikiem składającym się z trzech części. Pierwsza część, na którą składają się trzy rozdziały, zawiera podstawowe pojęcia dotyczące przedsiębiorczości, menedżera i jego osobowości wraz z przeglądem najważniejszych koncepcji zarządzania a także omówieniem miejsca i roli marketingu w zarządzaniu. Druga obejmuje charakterystykę czterech podstawowych funkcji zarządzania: planowania, organizowania, motywowania i kontrolowania. Trzecia część dotyczy zagadnień działalności gospodarczej i organizacji gospodarczych a także struktury i charakterystyki otoczenia konkurencyjnego, makrootoczenia i środowiska przyrodniczego.

Publikacja zawiera także obszerny zbiór bibliograficzny publikacji zwartych, czasopism naukowych i fachowych, źródeł prawa i norm oraz źródeł internetowych. Ponadto 36 konkretnie omówionych przypadków ilustruje zagadnienia omówione uprzednio w podręczniku. Sytuacje te zostały przedstawione na podstawie opisów zaczerpniętych z prasy codziennej i z czasopism fachowych. Powinny one inspirować czytelnika do przemyśleń i własnych dociekań.

Leszek Korzeniowski w pracy naukowej koncentruje się na zagrożeniach dla istnienia, rozwoju i normalnego funkcjonowania człowieka i organizacji społecznych (securitologia). Opublikował ponad dwieście artykułów naukowych i popularno-naukowych orz kilkanaście książek dotyczących społeczno-psychologicznych aspektów menedżmentu, bezpieczeństwa cywilnego, funkcjonowania firm w warunkach ryzyka, wywiadu gospodarczego oraz zarządzania bezpieczeństwem w kulturze fizycznej i turystyce. Były one wydawane w językach: polskim, angielskim, czeskim, rosyjskim, słowackim i ukraińskim.

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (1):

Sortuj komentarze:

  • Autor usunął profil
  • 01.02.2011 18:35

Menedżment. Podstawy zarządzania. Kraków: EAS 2003. 260 s. ISBN 83-918114-2-5; wydanie drugie, Kraków: EAS 2005. ISBN 83-918114-8-4.

dr hab. Leszek Korzeniowski, prof. nadzw,doktor habilitowany nauk ekonomicznych w zakresie zarządzania.
Specjalność: bezpieczeństwo cywilne.
Profesor nadzwyczajny w Zakładzie Marketingu i Zarządzania Instytutu Turystyki i Rekreacji.
Problematyka badawcza:
Zarządzanie w przedsiębiorstwach turystycznych i rekreacyjnych.
Przedsiębiorczość w turystyce i rekreacji.
Bezpieczeństwo w turystyce i rekreacji:
a) turystów,
c) organizacji turystycznych i infrastruktury,
b) przestrzeni geograficznej (regiony macierzyste, docelowe, tranzytowe).

Komentarz został ukrytyrozwiń

Jeśli chcesz dodawać komentarze, musisz się zalogować.

Najpopularniejsze

Copyright 2017 Wiadomosci24.pl

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.