Facebook Google+ Twitter

Metro wciąż niebezpieczne dla niewidomych

Dziś ruszają prace przy budowie II linii warszawskiego metra. Czy zostanie ona przystosowana do potrzeb osób niepełnosprawnych i będzie bezpieczna na tyle, by samodzielnie mogły z niej korzystać osoby niewidome? Bo na trasie istniejącej linii, zapowiadanych zmian nadal nie widać.

 / Fot. licencja GNU, Jacek Mierzejewski, http://pl.wikipedia.org/w/index.php?title=Plik:Slodowiec.jpg&filetimestamp=20080505104829 Tragiczny wypadek

17 września 2008 roku. Stacja Centrum. Na peronie na pociąg czeka niewidomy student.
Mężczyzna słyszy, że pociąg wjeżdża na stację. Myśląc, że skład już się zatrzymał, przekracza krawędź peronu i wpada wprost pod rozpędzoną kolejkę. Przeżył, choć pociąg zmiażdżył mu nogi. Niestety, jedną z nich lekarze musieli amputować.

Potrzeba zmian

To tragiczne w skutkach wydarzenie zapoczątkowało dyskusję o przystosowaniu warszawskiego metra do potrzeb osób niepełnosprawnych. Zaraz po wypadku rozpoczęły się konsultacje z osobami niewidomymi. Na krawędziach peronów miały pojawić się specjalne pasy zabezpieczające. Testowano różne rodzaje nawierzchni: wypukłe i wklęsłe. W styczniu 2009 roku, okazało się, że Metro Warszawskie nie może przeprowadzić zmian. Jak zapewniali przedstawiciele przewoźnika, obowiązują ich przepisy kolejowe, a te mówią, że peron ma być gładki.

Co dalej z rozporządzeniem?

Konieczna była więc zmiana prawa. Rozpoczęły się prace nad projektem rozporządzenia. Okazało się, że będzie ono dotyczyć tylko metra i nie będzie obejmowało dworców kolejowych. Niestety jak do tej pory system zabezpieczeń nie został wprowadzony w życie. Przeszkodą jest właśnie brak owego rozporządzenia, które nie zostało wprowadzone w życie do tej pory. Miało być gotowe rok temu wczesną jesienią, później w grudniu, na początku roku.

Jak wyjaśnia Ministerstwo Infrastruktury projekt rozporządzenia został ponownie opracowany i przeredagowany, zgodnie z uwagami Rządowego Centrum Legislacji, Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracyjnych, Ministerstwa Środowiska oraz Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej. - Przygotowywany przez resort projekt rozporządzenia nie dotyczy tylko i wyłącznie udogodnień dla osób niepełnosprawnych, ale wprowadza szereg nowych uregulowań służących przede wszystkim zapewnieniu bezpieczeństwa konstrukcji i odpowiednich parametrów technicznych obiektów budowlanych. Z tego względu musi być precyzyjnie przygotowany pod względem merytorycznym- wyjaśnia Mikołaj Karpiński, rzecznik Ministerstwa Infrastruktury. Podkreśla, że będzie to pierwszy akt prawny odnoszący się do metra- wcześniej nie było takich aktów prawnych, więc nie ma regulacji, na których można byłoby się opierać.

Dopóki rozporządzenie nie wejdzie w życie Metro Warszawskie ma więc związane ręce. - W przetargu na budowę II linii metra zamieściliśmy zapis, mówiący o tym, że gdy rozporządzenie ministerstwa infrastruktury wejdzie w życie, zapisy te znajdą się w projekcie budowy drugiego odcinka metra- tłumaczy przedstawiciel spółki Metro Warszawskie.

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (1):

Sortuj komentarze:

niestety sprawa opiera się głównie o te rozporządzenia... MI zwleka z nim tak długo, że znów dojdzie do jakiegoś wypadku, żeby w końcu się pojawiło

Komentarz został ukrytyrozwiń

Jeśli chcesz dodawać komentarze, musisz się zalogować.

Najpopularniejsze

Copyright 2016 Wiadomosci24.pl

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.