Facebook Google+ Twitter

Pozycja materiału w rankingach:

3198 miejsce

Między religią a etyką

  • Źródło: Dziennik Zachodni
  • Data dodania: 2007-08-27 09:56

Nikogo dotąd nie obchodziło, ilu uczniów nie chodzi na religię i dlaczego nie ma lekcji etyki w szkołach. Ani w ministerstwie, ani w kuratorium nie gromadzono na ten temat wiedzy – od 15 lat. Stopnie z religii i etyki, które od września wliczane będą do średniej ocen, ten święty spokój władz oświatowych zburzyły.

Czy uczniowie będą mieli równe szanse i swobodny wybór przedmiotu, skoro religia jest we wszystkich szkołach, a etyka tylko w nielicznych? – Już w czasie wakacji rodzice telefonowali z pytaniem, czy teraz będą lekcje etyki – mówi Aleksandra Pękala, dyrektor III LO im. Żeromskiego w Bielsku-Białej. W poprzednim roku szkolnym 62 uczniów nie uczestniczyło tu w zajęciach z religii. – Nie wykazali też zainteresowania etyką – dodaje dyrektor Pękala. – Teraz to się może zmienić. Już rozglądam się za nauczycielem.

Problem w tym, że nie bardzo wiadomo, kto ma uczyć etyki, jakich treści i czy znajdą się pieniądze na nowe etaty dla nauczycieli. – Nie zaplanowaliśmy takich wydatków – oświadcza Zofia Jonkisz ze Starostwa Powiatowego w Bielsku-Białej. Zgodnie z prawem, publiczne szkoły mają obowiązek organizować naukę religii i etyki dla uczniów, których rodzice lub pełnoletni uczniowie „wyrażą takie życzenie”. Co do etyki na ogół życzeń nie zgłaszali, a szkoły najczęściej z inicjatywą nie wychodziły, bo skoro nie ma obowiązku, to najprościej i najtaniej na czas religii wysłać dzieci do świetlicy.

– Gdyby nasi uczniowie zażądali etyki, zajęcia odbywałyby się albo o 7.00, albo o 17.00, tak mieliśmy napięty program – mówi Anna Kubas, dyrektor Zespołu Szkół Ogólnokształcących nr 3 w Gliwicach. Na religię nie chodziło ponad 40 uczniów. Pora na etykę była dostatecznie odstraszająca.

Religia podniesie średnią?

Nauka religii nie jest obowiązkowa. Uczniowie mogą wybrać między uczęszczaniem na religię lub etykę, mogą też zrezygnować z tych zajęć. Teraz o ocenę z religii czy etyki, wliczaną do średniej na świadectwie powalczą przede wszystkim gimnazjaliści. Przy rekrutacji do szkoły ponadgimnazjalnej za świadectwo z paskiem dostają 8 punktów. Wysokie stopnie z katechezy to norma, choć są też wyjątki. W Gimnazjum nr 3 w Czeladzi trzecioklasiści zdobyli tylko 4,1.

W III LO im. Żeromskiego w Bielsku-Białej średnia ocen z religii wyniosła aż 4,94, a w katowickim II LO im. Konopnickiej - 4,65. Zajęć z etyki nie było tu wcale. W III LO im. Mickiewicza w Katowicach średnia była jeszcze wyższa, i tu na etykę uczęszczało 22 uczniów (5 proc.). Licealistom średnia ocen ze świadectwa przy rekrutacji na studia jest w zasadzie nieprzydatna. Rozporządzenie ministra edukacji narodowej Romana Giertycha z 13 lipca br. o wliczeniu oceny z religii do średniej ocen na świadectwie może ich zmusić do kombinowania, co się bardziej opłaca - religia czy etyka. Może równie dobrze zniechęcić do obu nieobowiązkowych przedmiotów.

Kilka lat temu mieliśmy bardzo wymagającego księdza i połowa uczniów przeniosła się na etykę - mówi Marek Piętka, wicedyrektor I LO im. Słowackiego w Chorzowie. Teraz średnia z religii w przykładowej klasie drugiej wyniosła 4,74 (były tylko dwie trójki). Na lekcje etyki chodziło 16 osób.

- Moim uczniom stawiam tak samo wysokie wymagania, jak nauczyciele innych przedmiotów. Nie ma taryfy ulgowej. Ze sprawdzianów z religii zdarzają się jedynki - twierdzi ks. Tomasz Żołna, katecheta X LO w Katowicach. - Nie obawiam się jednak, że teraz uczniowie wybiorą lekcje etyki, bo może łatwiej im będzie uzyskać lepszy stopień, a ja za dużo wymagam. Powodzenie każdej lekcji zależy od nauczyciela, jego osobowości. On jest początkiem dobra i zła.

W katowickim VIII LO im. Curie-Skłodowskiej znikomy procent uczniów nie wybrał religii, a jednak zajęcia z etyki też były tutaj dostępne. - Niektórzy uczniowie uczęszczali i na religię, i na etykę - mówi wicedyrektor szkoły Anna Dziedzic. - Na świadectwie był ślad tej ich obecności na zajęciach dodatkowych i nadobowiązkowych.

W żadnej z pięciu szkół ponadgimnazjalnych podległych starostwu gliwickiemu nie było dotąd etyki. - Jeżeli we wrześniu okaże się, że zainteresowanie lekcjami dodatkowymi jest większe, będziemy musieli temu zaradzić, znaleźć środki na opłacenie nauczycieli - zapewnia Romana Gozdek, rzecznik Starostwa Powiatowego w Gliwicach.

Od września w Katowicach lekcje etyki rozpocznie 277 uczniów szkół ponadgimnazjalnych. - Nie będzie problemu z opłaceniem dodatkowych lekcji, jeżeli tylko wystąpią takie potrzeby - zapewnia także Bogdan Szaflarski, zastępca naczelnika Wydziału Edukacji w katowickiego magistratu.

Gorsza sytuacja jest w technikach. Co trzeci uczeń Zespołu Szkół Budowlanych w Dąbrowie Górniczej nie chodził pod koniec ub. roku na religię, choć wcześniej zgłosił taki zamiar. Etyki nie było. - Od września wprowadzamy etykę i uczeń będzie musiał wybrać dodatkowy przedmiot - zapowiada dyr. Lidia Makuła. Nie bardzo jednak było wiadomo, jak zmusić ucznia do pilności, skoro i religia i etyka to przedmioty nieobowiązkowe. Poważne traktowanie religii na lekcjach zacznie się wtedy, kiedy pojawi się przedmiot na maturze. Kiedy to nastąpi? MEN w tej sprawie milczy.

Sojusz Lewicy Demokratycznej zapowiedział, że złoży do Trybunału Konstytucyjnego wniosek o stwierdzenie niezgodności z konstytucją rozporządzenia wliczającego ocenę z religii do średniej na świadectwie. Spokoju w tej sprawie długo nie będzie. Ważne jest jednak to, że władze oświatowe będą musiały przyjrzeć się teraz problemowi. Być może rodzice zajrzą do zeszytów z religii lub etyki i sprawdzą, o czym ich pociechy zajmują się na tych lekcjach.

Ewa Noworzyn-Pilch, nauczycielka języka polskiego i filozofii. / Fot. Dziennik ZachodniTo odpowiedzialne zadanie - rozmowa z Ewą Noworzyn-Pilch, nauczycielką języka polskiego i filozofii w III LO im. Stefana Batorego w Chorzowie


Dziennik Zachodni: Prawo mówi tylko tyle, że nauczyciel musi legitymować się dyplomem ukończenia studiów wyższych zawodowych na kierunku zgodnym lub zbliżonym z nauczanym przedmiotem. Kto zatem powinien uczyć etyki w szkole?

Ewa Noworzyn-Pilch: Etyka jest działem filozofii, więc doskonale są przygotowani do jej nauczania absolwenci filozofii. Od wielu lat czekają na moment, w którym oświata upomni się o nich. W programie studiów mają metodykę nauczania filozofii i etyki, kończą kursy pedagogiczne. Poznali systemy etyczne począwszy od czasów starożytnych po współczesne, potrafią pokazać również systemy etyczne zawarte w poszczególnych religiach. Do nauczania etyki są przygotowani także nauczyciele, którzy ukończyli studia podyplomowe w zakresie filozofii i etyki.

DZ: W oparciu o jakie ramy programowe należy uczyć etyki w szkole?

EN-P: Zostały stworzone podstawy programowe przez Ministerstwo Edukacji Narodowej i Sportu, zatwierdzono programy nauczania. Problemem jest natomiast znalezienie odpowiedniego podręcznika. Nauczyciel etyki w dużej mierze jest skazany na samodzielne poszukiwanie tekstów, ujęć syntetycznych. Głównym celem etyki jest kształtowanie postaw życiowych zgodnych z obowiązującymi w naszej kulturze wzorcami i ten wymóg sprawia, że nauczyciel przedmiotu ma bardzo odpowiedzialne zadanie.

DZ: Za co uczeń powinien dostać ocenę z etyki?

EN-P: Na pewno nie można oceniać postawy ucznia. Skoro już musi być stopień na świadectwie, należy wymagać wiedzy o systemach etycznych, która zostanie przekazana na lekcjach. Ocena z etyki wpływająca na średnią ucznia ze wszystkich przedmiotów może sprawić, że lekcje etyki nie będą już okazją do prowadzenia swobodnie poważnych rozmów o dylematach moralnych, analizowania postaw etycznych, tylko przyjmą postać lekcji, na których zajęcia prowadzone są metodą wykładową (brak podręcznika). Nauczyciel będzie prezentował treści programowe, a potem tworzył testy, by przekazaną wiedzę sprawdzać.


Piotr Zaczkowski, rzecznik śląskiego kuratora oświaty mówi:

W tym roku szkolnym śląski kurator oświaty chce zebrać informacje, które zobrazowałyby, ile szkół prowadzi zajęcia z etyki, a jeśli takich lekcji nie ma, to z jakich powodów. Szkoła jest zobowiązana poinformować rodziców i uczniów o alternatywnej możliwości nauki etyki.
LR


Komentarze (0):

Jeśli chcesz dodawać komentarze, musisz się zalogować.

Najpopularniejsze

Reklama
Copyright 2014 Wiadomosci24.pl

Witryna korzysta z plików cookies oraz informacji zapisywanych i odczytywanych z localStorage, aby dopasować interesujące treści oraz reklamy. Korzystanie z serwisu bez zmiany ustawień przeglądarki, w szczególności w zakresie cookies, oznacza, że pliki będą umieszczane na urządzeniu końcowym. Możesz zmienić ustawienia przechowywania i dostępu do cookies i localStorage używając ustawień przeglądarki lub używanego urządzenia. Szczegóły w Polityce Prywatności.

Zamknij