Miliardy planet są podobne do Ziemi? Sensacyjne odkrycia astronomów

Arnaud Cassan z Institute d`Astrophysique de Paris oraz międzynarodowy zespół astronomów podają najnowsze dane, z których wynika, że planety towarzyszące gwiazdom to reguła. Potwierdzają to wyniki kilkuletnich obserwacji.

Odkrywanie kolejnych egzoplanet stało się w ostatnich latach przyczyną powrotu pytań jakie nurtują ludzi od zawsze. Czy istnieje choć jedna planeta podobna do naszej Ziemi? Czy możliwym jest odnalezienie takiej, na której rozwija się życie, przynajmniej zbliżone do tego jakie jest nam znane?

Tych i podobnych pytań jest, było i będzie więcej. Na niektóre z nich już
image: http://www.eso.org/public/news/eso0845/ prawa: http://creativecommons.org/ Planeta okrążająca gorącą gwiazdę. Wizualizacja artystyczna planety OGLE-TR-L9b. / Fot. Credit: ESO/H.Zodetznaleziono odpowiedzi. Liczba odkrytych egzoplanet przekroczyła 700. Badania kolejnych odkrytych obiektów pozwoliły na wyciągnięcie wniosków jakie stały się treścią pracy publikowanej w "Nature", o czym informuje
ESO.

Odkrywanie egzoplanet jest możliwe dzięki dwóm technikom. Pierwsza skupia się na badaniu grawitacyjnego wpływu planety na jej gwiazdę. Druga zajmuje się obserwacją przejścia planety na tle gwiazdy, co pozwala zauważyć zmiany jej jasności. Międzynarodowy zespół astronomów postanowił przy tym zastosować jeszcze inną możliwość - mikrosoczewkowanie grawitacyjne. Przykładowe źródło światła jakim może być gwiazda i obiekt soczewkujący, czyli przykładowa planeta, pozwalają na obserwacje zmian jasności w momencie kiedy pozostają w jednej linii z obserwatorem. Jest to technika podobna do wspomnianej powyżej jako drugiej.

Astronomowie odkryli pewne prawidłowości, np.: lżejsze planety, jak superziemie lub chłodne neptuny występują częściej niż ciężkie. Prace pozwoliły też na przyjęcie założenia, że średnia liczba planet wokół gwiazdy jest większa niż jeden. Jeden z autorów opracowania, o czym można przeczytać na stronie ESO, Daniel Kubas (IAP) podkreślił doniosłość prac: "Przywykliśmy sądzić, że Ziemia jest unikalna w naszej galaktyce. Ale teraz wydaje się, że istnieją dosłownie miliardy planet o masach podobnych do masy Ziemi, okrążających gwiazdy w drodze Mlecznej."

Nie do przecenienia jest także wkład w rozwój badań jakiego dokonali polscy astronomowie. Przyczynili się do tego sukcesu naukowcy współtworzący projekt Optical Gravitational Lensing Experiment (OGLE): Andrzej Udalski, Marcin Kubiak, Michał Szymański, Grzegorz Pietrzyński, Igor Soszyński, Łukasz Wyrzykowski, Krzysztof Ulaczyk, Radosław Poleski, Szymon Kozłowski i Paweł Pietrukowicz. Zespół polskich naukowców może poszczycić się takimi sukcesami jak choćby odkrycie planet swobodnych. Wraz z nowozelandzko-japońską grupą MOA przedstawili obiekty krążące swobodnie w Galaktyce, które oddaliły się od swoich macierzystych gwiazd wskutek oddziaływań grawitacyjnych.

image: http://simbad.u-strasbg.fr/simbad/sim-id?Ident=HD 69830b prawa: http://creativecommons.org/ System planetarny okrążający HD 69830 II. / Fot. Credit: ESO/Artwork Badania trwały sześć lat ogniskując uwagę astronomów na poszukiwaniu planet i układów planetarnych wśród gwiazd Drogi Mlecznej. Sam profesor Udalski tak skomentował swoje dokonania: "To najlepsze w tej chwili oszacowanie częstości występowania planet pozasłonecznych w zimnych częściach układów planetarnych" - powiedział dla Astronomia.pl.

Praca opublikowana w "Nature" - One or more bound planets per Milky Way star from microlensing observations.

No i sprowadzili homocentryków na ziemię... Jeszcze niedawno powszechny był mit o "Ziemi - jedynej planecie we wszechświecie", potem upadł ten że owszem są inne planety, ale nie ma podobnych rozmiarami do Ziemi, a teraz się dowiadujemy, że planet są miliardy. W następnej kolejności odkryją planety z atmosferą, a potem się okaże że są zamieszkane i będzie koniec mitu o wyjątkowości człowieka. :)