Facebook Google+ Twitter

Mity i fakty na temat jedzenia. Skorzystaj z porady!

Na temat szkodliwości lub dobroczynnego działania różnych produktów żywnościowych krążą miliony (zazwyczaj nieprawdziwych) opinii. Zobacz, które z powszechnych przekonań nie są zgodne z prawdą.

Kawa
Rzekomo wypłukuje wapń z kości, powoduje anemię, trądzik a nawet nowotwory i choroby serca. Tymczasem nie jest to szkodliwy napój, o ile pije się go w rozsądny sposób. Zawarta w nim kofeina pobudza układ oddechowy, stymuluje krążenie, obniża napięcie mięśni, poprawia koncentrację.

To, ile filiżanek kawy
można wypić dziennie jest sprawą indywidualną. Jedni po wypiciu kawy wieczorem śpią jak susły, inni po jednej porcji są bardzo pobudzeni. Picie trzech filiżanek dziennie zmniejsza ryzyko śmierci z powodu chorób związanych z krążeniem o ponad jedną trzecią, ponieważ kawa zawiera wiele przeciwutleniaczy, które działają także przeciw szybkiemu starzeniu.

Kobiety pijące ten turecki napój rzadziej chorują na nowotwory macicy. Sportowcom pomaga pozbyć się zakwasów. Pita systematycznie i w umiarkowanych dawkach działa też odchudzająco. Jednak, jak można przeczytać w książce Czy wiesz co jesz? Katarzyny Bosackiej i Małgorzaty Kozłowskiej – Wojciechowskiej, mrożona kawa ze Starbucksa może mieć więcej kalorii niż Big Mac.

Mleko
Krążą pogłoski, że nie powinny go pić osoby dorosłe. Tymczasem, jest bardzo wskazane, zwłaszcza kobietom, ze względu na zagrożenie osteoporozą. Jest to bowiem najlepsze źródło łatwo przyswajalnego wapnia. Pod tym względem jest bezkonkurencyjne. Żeby dostarczyć organizmowi tyle wapnia, co w dwóch szklankach mleka, trzeba by zjeść kilkanaście kilogramów sałaty! Ponadto udowodniono, że niektóre składniki mleka mają działanie przeciwnowotworowe.

Najlepiej pić mleko z zawartością do 2 proc. tłuszczu, ponieważ nie jest to nasze jedyne jego źródło. Nie ma jednak sensu popadać w skrajność i kupować mleko 0 proc., bo nie zawiera ono witamin A, E i D, które są rozpuszczalne właśnie w tłuszczach.

Badania przeprowadzone we Włoszech wykazały, że panie, które nie dostarczały organizmowi zalecanej dawki wapnia (ok. 1000 mg dziennie), miały o 15 proc. częściej nadwagę od tych, które to robiły. Białego napoju nie mogą pić osoby z nietolerancją laktozy (ok. 15 proc. Polaków), oraz na nie uczulone.

Jajka
Nieprawdą jest, że podnoszą poziom „złego” cholesterolu. Naukowcy zmienili zdanie i teraz zalecają, aby jeść je nawet codziennie. Są one bogate w witaminy A, E, D, K, B12, kwas foliowy i minerały, takie jak: potas, cynk, fosfor i żelazo a także kwasy omega 3 i 6, które usprawniają pracę mózgu. Są sycące i przyspieszają przemianę materii. Najzdrowsze są te gotowane na miękko lub w koszulkach.

Żywieniowcy nie polecają omletów i jajecznicy, ponieważ podczas smażenia powstają rakotwórcze dioksyny. Zawarta w tym symbolu życia i płodności lecytyna i witamina A działają odmładzająco. Żółtko jest naturalnym przeciwutleniaczem. Żadne badania nie wykazały, żeby miały one jakikolwiek wpływ na płodność czy potencję.

Najzdrowsze są tak zwane „zera” (chów ekologiczny) i „jedynki” (hodowla wolnowybiegowa). „Dwójka” oznacza chów ściółkowy a „trójka”, obecnie zabroniony w Unii Europejskiej, chów klatkowy. Jajka pochodzące z tego ostatniego są niezdrowe, ponieważ hodowanym w ten sposób kurom dosypuje się do paszy hormony wzrostu i antybiotyki.

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (4):

Sortuj komentarze:

Człowiek to takie stworzenie które jest w stanie wchłonąć wszystko. W rozsądnym wymiarze każda potrawa, używka zostanie normalnie przetrawiona. Nadmiar spowoduje zapaść, zatrucie, a w najłagodniejszym przypadku rozwolnienie.

Komentarz został ukrytyrozwiń
graK
  • graK
  • 23.03.2012 13:29

Nie znalazłam tu niczego, o czym bym nie wiedziała, ale przeczytałam z zainteresowaniem, gdyż dobrze jest przypomnieć sobie to i owo i po raz enty zdać sprawę z prawd absolutnych.
Dzięki za ich przypomnienie! 5+

Komentarz został ukrytyrozwiń
Edukator
  • Edukator
  • 22.03.2012 19:14

Bardzo wartościowe informacje i porady, cenne szczególnie na przedwiośniu. Właśnie teraz myślimy szczególnie dużo o zdrowiu, wyglądzie, zdrowym trybie życia. Poza tym Święta i "grzeszenie przy stole" tuż, tuż...

Komentarz został ukrytyrozwiń

Tekst nie różni się niestety od dziesiątek innych tego typu w sieci.

Brak jakichkolwiek (!) odniesień do źródeł, które po takim artykule powinny zajmować, lekko licząc, drugie tyle miejsca, co sam artykuł.

Na ewentualne oburzenie od razu odpowiem. Jeśli zamiarem Autorki był tekst "łatwy, lekki i przyjemny", to w porządku. (vide: pierwsze zdanie)

P.S.
Może gdyby zająć się jednym problemem rzetelnie, wypadłoby lepiej. A tak - kartka z kalendarza.

Komentarz został ukrytyrozwiń

Jeśli chcesz dodawać komentarze, musisz się zalogować.

Najpopularniejsze

Copyright 2016 Wiadomosci24.pl

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.