Facebook Google+ Twitter

Pozycja materiału w rankingach:

3371 miejsce

MLM. Dlaczego ten biznes w Polsce słabo się rozwija? Część II

Marketing sieciowy, rozwinięty i doceniany w USA oraz w wielu krajach świata, w Polsce zaliczany jest co najwyżej, do drugiej kategorii. Często pogardzany i wyszydzany. Dlaczego? Możesz o tym przeczytać w trzech powiązanych ze sobą odcinkach.

Przykładowa struktura jednego z MLM-ów / Fot. Marek ChorążewiczTrochę historii

Korzenie sprzedaży bezpośredniej (direct sales - DS) sięgają lat, gdy rodziła się idea handlu, ale najlepiej udokumentowane wydarzenia dotyczące tej formy sprzedaży pochodzą dopiero z XIX wieku. Znane są powszechnie nazwiska sprzedawców Henry Heinz (keczup), Johna Pemberton (Coca-Cola), J.R.Watkins Medical Company (1868 rok), David McConnel (1890 rok California Perfum Company), od którego zaczęła się historia największej obecnie firmy X (świadomie nie wymieniam nazwy), której obroty są 10,7 mld dolarów i ok. 6 mln dystrybutorów.

Ważne wydarzenia dla branży MLM miały miejsce po drugiej wojnie światowej. W 1949 roku Rich DeVos i Jay Van Andel, zajęli się dystrybucją witamin w firmie Nutrilite, którą powstała w 1939 roku z California Witamin Corporation założoną przez doktora Carla Rehnborga pięć lat wcześniej. W roku 1950 opuścili tę firmę i założyli Y (działa do dzisiaj), która w 1972 roku kupiła Nutrilite. W tym czasie w USA powstawały różne znane firmy MLM.

W latach 60. działalność sprzedażową w tej nowej formule rozpoczął Don Failla, który spisał podstawy marketingu sieciowego w książeczce pod tytułem "45-sekundowa prezentacja, która odmieni twoje życie". Ta książka wydawana była wielokrotnie, sprzedano miliony egzemplarzy i przetłumaczono na wiele języków.

Wszędzie, gdzie jest burzliwy rozwój jakiejś dziedziny, tam zawsze z czasem zaczynają pojawiać się nieuczciwi ludzie. Nie inaczej było w MLM. Efektem tych rodzących się patologii, były zarzuty różnych środowisk wobec niektórych firm o nieuczciwą konkurencję oraz o to, że plan sprzedaży jest piramidą finansową. Doszło do procesów sądowych.

W 1975 roku Federalna Komisja Handlu USA (FTC) złożyła wniosek sądowy przeciwko wspomnianej firmie X, zaskarżając jej plan sprzedaży, który wg Komisji był piramidą finansową. Sąd odrzucił pozew FTC i zawyrokował, że plan marketingowy firmy X nie jest piramidą finansową (1979). Również sąd w Belgii oddalił zarzuty Ministerstwa Gospodarki (1997), potwierdzając, że firma X nie narusza przepisów o Niekorzystnych Praktykach Handlowych.

Dlaczego w Polsce wypaczono ideę marketingu wielopoziomowego?

Ludzie, na ogół, kochają nicnierobienie. Nieodpowiedzialni MLM-owcy chcą wykorzystać tę próżniaczą cechę, w momencie zachęcania do pracy w network marketingu. Opowiadają o przyjemnej i lekkiej pracy, deprecjonując jednocześnie pracę na etacie.

W dodatku, chcą ominąć jeden z najbardziej głęboko zakorzenionych stereotypów u milionów ludzi - niechęć do sprzedawania. Odnoszę wrażenie, że tę niechęć czy wręcz pogardę dla sprzedawania, mamy zaimplementowaną przez system wychowawczy i dotychczasową edukację, a właściwie całkowity brak edukacji finansowej.

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (3):

Sortuj komentarze:

Nikodem
  • Nikodem
  • 22.03.2012 12:55

@Skarga
Ty nie przeczytałeś chyba tych trzech części, albo masz zerową wiedzę na temat MLM. Ty może rozróżniasz takie subtelności między strukturą a modelem, dla wielu ludzi i tak jest to ciemna magia, gdy tym sie nie zainteresują choćby trochę.
Poza tym, przeczytaj ze zrozumieniem tekst i zobaczysz, że tam żadnej nieskładności nie ma. Co to znaczy klasyczna piramidka wg ciebie? Zakup produktów przed przystąpieniem do ich sprzedaży? Czy o tzw. starter ci chodzi? Ten problem jest różnie w MLM rozwiązywany. Z twojego komentarza wynika mała wiedza o MLM.

Komentarz został ukrytyrozwiń
Skarga
  • Skarga
  • 20.03.2012 14:03

Piramida finansowa nie odnosi się do struktury organizacji, tylko modelu biznesowego polegającego w przyp. MLM głównie na wymogu zakupu produktów przed przystąpieniem do ich sprzedaży. W większości przypadków osobom nie udaje się ich sprzedać, a pieniądze działają dokładnie tak jak w klasycznej piramidce. Nic więc dziwnego, że ludzie nie doszukują się podobnych praktyk w innych firmach, wyobraża Pan sobie model: "Zatrudnimy Pana w naszym Banku, ale najpierw musi pan wziąć u nas kredyt"? :)
W generalizowaniu chodzi o podkreślenie bieżącego trendu. Prawdziwość zdań "Aptek w Polsce jest zbyt dużo, więc nie da się zarobić w tej działalności przyzwoitych pieniędzy." i "Chcesz zarabiać przyzwoite pieniądze, otwórz aptekę." zależy od lokacji, zapotrzebowania i nasycenia rynku. BTW pisze pan dość nieskładnie, często gubiłem się w wątku. Pozdrawiam

Komentarz został ukrytyrozwiń

Świetny materiał Marku, to dobrze, że opisałeś z taką pieczołowitością MLM.

Komentarz został ukrytyrozwiń

Jeśli chcesz dodawać komentarze, musisz się zalogować.

Najpopularniejsze

Copyright 2016 Wiadomosci24.pl

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.