Facebook Google+ Twitter

MON zapowiada przetarg na okręty podwodne. Powstaną w polskich stoczniach?

Marynarka Wojenna musi się przezbroić. Wynika to ze zobowiązań w ramach NATO i konieczności odnowienia sprzętu, którym dysponuje polska armia. Do końca roku MON ogłosi przetarg na zakup trzech okrętów podwodnych. Jest szansa, że powstaną

 / Fot. By Mak Hon Keong (Own work) [CC-BY-SA-3.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0) or GFDL (http://www.gnu.org/copyleft/fdl.html)], via WikimedJak informuje tv.rp.pl, wartość zamówienia wyniesie ponad 7,5 mld zł.

Zobowiązania wobec NATO wymuszają na Polsce modernizację armii, w tym zakup okrętów podwodnych. W ramach programu Orka (dotyczy modernizacji floty okrętów podwodnych) planowane jest kupno trzech jednostek o wyporności około 2 tys. ton, z klasycznym napędem. MON prowadzi rozmowy handlowe w sprawie szczegółów technicznych okrętów, a jednocześnie stawia na zaangażowanie polskiego przemysłu.

Jedną z firm, które być może wezmą udział w realizacji zamówienia, jest francuska stocznia DCNS, której przedstawiciele deklarują wybudowanie okrętu podwodnego w Polsce. "Jakiś czas temu odbyliśmy spotkania techniczne z przedstawicielami MON. Obecnie polskie władze analizują nasze odpowiedzi, aby następnie móc wystosować zapytanie ofertowe, którego spodziewamy się pod koniec czerwca lub na początku lipca" – mówi Olivier Dambricourt, szef pionu okrętów podwodnych w DCNS, którego wypowiedź cytuje rp.pl.

Dambricourt wyjaśnia, że polskie zapotrzebowanie na okręty podwodne związane jest ze strategicznym systemem uzbrojenia, z pociskami manewrującymi. "Naszym planem jest zbudowanie okrętu podwodnego w Polsce" – zapewnia Olivier Dambricourt. I dodaje, że polski przemysł może być partnerem francuskiej stoczni w tym projekcie. Dla Polski byłaby to szansa na stworzenie nowych miejsc pracy, a także napływ technologii i know-how towarzyszący zamówieniu, co w przyszłości pozwoliłoby na serwisowanie okrętów także w polskich stoczniach. DCNS w ten sposób pracował już w Brazylii i Indiach (latem tego roku firma kończy budowę pierwszego indyjskiego okrętu podwodnego Scorpène we współpracy ze stocznią w Bombaju).

Prócz DCNS (Direction des Constructions Navales Services) do dialogu technicznego z MON przystąpiły: hiszpański koncern Navantia, niemiecki Thyssen Krupp Marine Systems oraz szwedzkie konsorcjum stoczni Kockums AB z Agencją Eksportu Eksportu Technologii Obronnych i Bezpieczeństwa.

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (0):

Jeśli chcesz dodawać komentarze, musisz się zalogować.

Najpopularniejsze

Copyright 2016 Wiadomosci24.pl

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.