Facebook Google+ Twitter

Moskwa - lider rankingu najgorzej zorganizowanego ruchu ulicznego

Ranking przedstawił holenderski Tom Tom, producent samochodowych systemów nawigacyjnych. Spośród europejskich 59 miast jakie objęto badaniem niechlubne pierwsze miejsce zajęła Moskwa. Niestety, Warszawa pozostaje w ścisłej czołówce.

W corocznym podsumowaniu organizacji ruchu ulicznego największych światowych aglomeracji niezbyt zaszczytne miano Okolice Dworca Kurskiego w Moskwie wikipedia/public domain / Fot. Sladenzwycięzcy przypada Moskwie. Tom Tom przeprowadza takie rankingowe badanie nie tylko dla potrzeby dalszego udoskonalania swojego produktu. Wyniki dają wyobrażenie każdemu z użytkowników dróg miejskich na ile poprawnie jest zorganizowany ruch uliczny w 120 największych miastach świata. Szczegółowe raporty uwzględniają porównanie czasów podróży w okresach bez zatłoczenia jak i w godzinach szczytu. Na kontynencie europejskim badaniami objęto 59 miast.

Moskwa to aglomeracja kilkunastu milionów mieszkańców i jest przy tym największym miastem europejskim. Średnie czasy Ruch na Sadowoje Kolco (Pierścień Sadowy) w Moskwie wikipedia/public domain / Fot. Dimspodróży poza godzinami największego natężenia ruchu są dłuższe o 66 proc. niż w pozostałych krajach europejskich. Poranny tłok na drogach wydłuża przejazd o 106 proc., a wieczorny szczyt to 138 proc. dłuższego przemieszczania się przez stolicę Rosji. Autorzy rankingu zwracają przy tym uwagę, że korzystając z GPS można uniknąć tracenia czasu w korkach i z innych powodów. Podróż w Moskwie w największym tłoku z GPS trwa około jednej godziny, zamiast przeciętnie 2 godzin 14 minut.

"Władze Moskwy wydają na drogi więcej pieniędzy niż jakiekolwiek inne miasto na świecie, ale problem pozostaje, Ulica w Moskwie wkipedia/CC2.0 / Fot. Sergey Rodovnichenkoponieważ istota oferowanych rozwiązań bazuje na tradycyjnym sowieckim myśleniu" - powiedział dla The Moscow Times profesor w Wyższej Szkole Ekonomicznej Michaił Blinkin. Planuje się poszerzenie rosyjskiej metropolii w kilku ważnych miejscach i usprawnienie sygnalizacji świetlnej. Jednakże zamiana wielu ulic w szerokie wielopasmowe aleje podobne do autostrad nie zawsze jest przychylnie przyjmowana. Przeciwnicy takich innowacji wypowiadają się w publicznych debatach z niechęcią, gdyż nie chcą by ich domy sąsiadowały z takimi arteriami. Te i inne plany napotykają też na trudności wynikające z niedoszacowań i wynikających z tego tytułu dysproporcji wobec większej ilości samochodów od zakładanej i realizowanych możliwości.

Przyjmuje się, że w Moskwie jest więcej aniżeli 4 miliony samochodów, a liczba ta wzrasta corocznie o 250 tysięcy. Jak nie Towarzystwo Niebieskich Wiaderek wikipedia/CC3.0 / Fot. Anton Borisowicztrudno domyśleć się, problemem jest też parkowanie. "Władze Moskwy są zakładnikami sytuacji w której ludzie, którzy kupili samochody nie mogą ich używać, ponieważ nie ma dróg, ani miejsc do parkowania" - powiedział Piotr Szkumatow, jeden z aktywistów Niebieskich Wiaderek, które to wolne Towarzystwo zaczynało od wystąpienia ze społecznym nieposłuszeństwem w odpowiedzi na arogancję uprzywilejowanych oficjeli. Bezkarność rosyjskich oligarchów, której symbolem jest niebieski "kogut" znajdywała kontrsymbol w postaci montowania na dachach samochodów dziecięcych wiaderek w takim samym kolorze. Przejazdy możnych skutecznie paraliżują miejski ruch. Jak dalej wyjaśnia Szkumatow: "Moskwa ma trzy razy mniej dróg, niż powinna, by być w zgodzie z obowiązującymi standardami miejskimi. Ludzie są zmuszeni łamać przepisy, ponieważ brakuje miejsc do parkowania." Do pewnego stopnia sytuację rozładują podziemne parkingi i pomniejsze inwestycje. Znaczniejszych przemian mieszkańcy Moskwy i przyjezdni muszą jeszcze oczekiwać.

Miasta odznaczające się największym zatłoczeniem miejskiego ruchu w 2012 roku:


1. Moskwa, Rosja (66%)
2. Istambuł, Turcja (55%)
3. Warszawa, Polska (42%)
4. Marsylia, Francja (40%)
5. Palermo, Włochy (39%)
6. Los Angeles, Stany Zjednoczone (33%)
7. Sydney, Australia (33%)
8. Stuttgart, Niemcy (33%)
9. Paryż, France (33%)
10. Rzym, Włochy (33%)

Źródło: TomTom navigation systems/"The Moscow Times"

Użytkownicy stołecznych dróg nie mają czym się cieszyć, gdyż Warszawa uplasowała się w ścisłej czołówce. Niewielką pociechą jest tendencja spadkowa. Przeciętne spóźnienie w czasie godzinnej jazdy w największym szczycie wynosiło 51 minut dla Warszawiaka ale dla obywatela Moskwy już 74 minuty. Jako ciekawostkę dla zainteresowanych warto dodać, że dniem w którym mieszkańcy Warszawy mieli najwięcej kłopotów na drogach był wtorek, 18 grudnia 2012 roku, zaś dla rosyjskich mieszkańców swojej metropolii taką datą był czwartek, 29 listopada 2012r. Najgorszym dniem w tygodniu dla podróżujących w stolicy Federacji Rosyjskiej była środa, a dla polskiego sąsiada takie dni były dwa, a mianowicie poniedziałek i piątek.

article by Paweł Jankowski

utwór udostępniany na licencji CC3.0

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (4):

Sortuj komentarze:

A Pani tam była - z wycieczką organizowaną przez TPPR czy na szkoleniu ?
Rosjanie to dumny naród , traktujący poważnie jedynie silnych graczy polityki międzynarodowej.

Komentarz został ukrytyrozwiń

@ Panie Kamiński .....był Pan w Moskwie ?

Komentarz został ukrytyrozwiń

Szychlinska to co Pani pisze jest brakiem podstawowych informacji czy specyficzną grą operacyjną prowadzoną w przestrzeni publicznej ?
Ciekawe co by powiedział przeciętny Rosjanin na porównanie go do mieszkańca 3 świata.

Komentarz został ukrytyrozwiń

Właściwie nie ma się co dziwić . Szukam w pamięci co by u Rosjan było ok . Nie znajduję pozytywów . Dla mnie to kraj tak egzotyczny jak Trzeci Świat.

Komentarz został ukrytyrozwiń

Jeśli chcesz dodawać komentarze, musisz się zalogować.

Najpopularniejsze

Copyright 2017 Wiadomosci24.pl

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.