Facebook Google+ Twitter

Pozycja materiału w rankingach:

158755 miejsce

Motoryzacja w dobie kryzysu

Panika finansowa na świecie, zapoczątkowana przez upadek amerykańskiego banku Lehmann Brothers, według ekonomistów może się jeszcze bardziej pogłębić. Kolejną branżą objętą skutkami kryzysu jest motoryzacja.

Na pierwszy rzut oka zupełnie tego nie widać - ogromne targi samochodowe kuszą przepychem i elegancją, a firmy prezentują coraz to nowsze modele swoich aut, unowocześniane nawet co kilka lat, w niedużym odstępie czasu. Jednak, gdy obejrzy się informacje i pozna ostrzeżenia fachowców okazuje się, że nie dzieje się dobrze.

Kryzys branży samochodowej zaczął się w Stanach Zjednoczonych. Jak się okazuje trzy gigantyczne koncerny motoryzacyjne - General Motors, Ford i Chrysler borykają się z ogromnymi problemami finansowymi. Dlatego w USA potrzebna jest natychmiastowa restrukturyzacja przemysłu motoryzacyjnego, choćby ze względów bezpieczeństwa. Udział w niej musi brać zarówno rynek, jak państwo. Z budżetu państwa najprawdopodobniej popłynie wielomilionowa pożyczka na ratowanie sytuacji. Jak ocenia amerykański ekonomista Jeffrey D. Sachs w "The Times" ewentualny upadek jednego z koncernów wywołałby efekt domina i spowodował katastrofę.

Restrukturyzacja pozwoliłaby także na rozwijanie nowych technologii (auta spalające poniżej 2,5 l na 100 km) oraz hybrydy, które zaspokoją roszczenia ekologów o zamknięte oczy przemysłu motoryzacyjnego na problem ochrony środowiska. Zatem kryzys finansowy może wywołać pozytywny wpływ na gospodarkę, ale słuchając kolejnych złych informacji (Ford prawdopodobnie sprzedaje Volvo) trudno w to uwierzyć.

Kryzys motoryzacyjny daje się również odczuć w Polsce. Fabryka Opla w Gliwicach, która jest własnością zagrożonego koncernu General Motors zmuszona była do zrezygnowania z trzeciej zmiany i wprowadzenia przerw w produkcji. Dlatego Waldemar Pawlak zapowiada, że będzie pomoc dla dotkniętego kryzysem przemysłu motoryzacyjnego. Jeszce w grudniu Ministerstwo Gospodarki przedstawi projekt pierwszych mechanizmów wsparcia dla branży. Chodzi m.in. o wspieranie zatrudnienia u producentów aut oraz o rozwiązania, mające zwiększyć popyt na samochody, na przykład promocje leasingu. Trudno ocenić, w którą stronę zmierza podmuch tej finansowej paniki; dotyka ona kolejnych sfer gospodarczych. Z zapowiedzi ekonomistów wynika, że z problemem będziemy borykać się dłużej, niż przewidywano.

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (0):

Dziękujemy za Twoją aktywność w serwisie wiadomosci24. Do zobaczenia niebawem w innym miejscu.

Copyright 2017 Wiadomosci24.pl
#PRZEPROWADZKA: Dowiedz się więcej

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.