Możliwe, że nasza cywilizacja nie była jedyną we Wszechświecie

Pewne przekształcenia i modyfikacje nad równaniem Drake'a, pozwoliły naukowcom wywnioskować, iż mamy szansę jak jeden na 10 miliardów bilionów, że ludzkość stanowi jedyny inteligentny gatunek jaki kiedykolwiek istniał we Wszechświecie.

Mat. ilustr. By Thad Roberts (http://einsteinsintuition.com/buy-the-book/) [CC BY-SA 3.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0)], via Wikimedia Commons / Fot. That RobertsDawno, dawno temu, daleko, daleko na jakiejś planecie, na pewno było sobie życie w jego inteligentnej formie. Przynajmniej tego rodzaju propozycja zawiera się w najnowszych badaniach amerykańskich uczonych.

W pracy opublikowanej pod koniec kwietnia w czasopiśmie Astrobiology, Adam Frank (University of Rochester) i Woodruff Sullivan (University of Washington) przeformułowali słynne równanie amerykańskiego astronoma i fizyka Franka Drake'a. Ów naukowiec zapytywał w 1961 roku: czy obecnie istnieje inteligentna forma życia we Wszechświecie? Było to przyczynkiem do dyskusji nad możliwą liczbą cywilizacji, będących wystarczająco zaawansowanymi technologicznie aby nastąpiła jakakolwiek komunikacja.

Frank i Sullivan postanowili zaatakować problem zadając inne pytanie: czy kiedykolwiek istniała inteligentna forma życia na odległej planecie? Niesie to z sobą szczególnego rodzaju konsekwencje, tak naukowe jak czysto filozoficznej natury. Już nie zastanawiamy się nad kwestią: “Czy oni istnieją?" Teraz zapytujemy: "Czy kiedykolwiek istnieli?"

Przestajemy być tylko obserwatorami, sięgamy wstecz i odkrywamy by faktycznie poznawać historię dnia jutrzejszego; teraz niejako dociekamy: "Czy już byliśmy?" Takie podejście implikuje dalsze pytania o charakterze kosmicznej archeologii: Jak często w historii Wszechświata ewolucja wytwarzała cywilizacje technologiczne, zarówno krótko- jak długowieczne?

Amerykańscy naukowcy wymyślili nowe równanie. Posłużyli się najnowszymi danymi zebranymi przez sondę Kepler i inne instrumenty, które pokazują, że "mniej więcej jedna piąta gwiazd posiada planety w 'strefie zamieszkiwalnej', gdzie temperatury mogłyby podtrzymywać życie, jakie jest nam znane". To akurat było jeszcze wielką niewiadomą w czasie kiedy Frank Drake prowadził swoje obliczenia.

Należy przypomnieć w tym miejscu równanie Drake'a:

N = R* • fp • ne • fl • fi • fc • L

gdzie: N - liczba cywilizacji pozaziemskich, z którymi ludzkość może się komunikować (czyli z założenia cywilizacji technologicznych);
R* - szybkość powstawania gwiazd w naszej galaktyce;
fp - odsetek gwiazd, które mają planety;
ne - średnia liczba planet znajdujących się w ekosferze gwiazdy, tj. na których może powstać życie;
fl - odsetek planet w ekosferze, na których życie powstanie;
fi - odsetek planet zamieszkanych, na których życie rozwinie inteligencję (czyli stworzy cywilizację);
fc - odsetek cywilizacji, które będą chciały komunikować się z ludzkością
L - średni czas istnienia takich cywilizacji.