Facebook Google+ Twitter

M/s Piłsudski - ekspozycja w Spichlerzach na Ołowiance

Z okazji przypadającej na 26 listopada siedemdziesiątej rocznicy zatonięcia m/s Piłsudski, naszego flagowego transatlantyku, w gdańskim Muzeum Morskim w Spichlerzach na Ołowiance zostanie otwarta ekspozycja poświęcona temu statkowi.

Kapitan transatlantyku m/s Piłsudski, kapitan żeglugi wielkiej Mamert Stankiewicz / Fot. http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/b/bf/Mamert_Stankiewicz.jpg/461px-Mamert_Stankiewicz.jpgPasażerski statek, motorowiec, transatlantyk m/s Piłsudski zbudowany we włoskiej stoczni Monfalcone w Trieście w roku 1935, był jak na ówczesne czasy, jedną z najnowocześniejszych jednostek tego typu na świecie. Jego bliźniaczą jednostką, zbudowaną rok później był m/s Batory. M/s Piłsudski o pojemności 14000 ton rejestrowych brutto, był napędzany dwoma silnikami wysokoprężnymi o mocy 12000 koni mechanicznych. Statek o długości 160 i szerokości 21 metrów posiadał siedem pokładów. Łącznie mógł zabrać około ośmiuset pasażerów w pierwszej i turystycznej klasie, przy trzystu pięćdziesięciu osobowej załodze. Pierwszym i zarazem jedynym kapitanem m/s Piłsudski był Mamert Stankiewicz.

Do chwili wybuchu drugiej wojny światowej, z racji swego przeznaczenia, statek pływał jako transatlantyk w polsko - duńskiej spółce akcyjnej, Gdynia-Ameryka Linie Żeglugowe SA - GAL (Gdynia America Line) na linii Gdynia - Nowy Jork -Gdynia.

W roli transportowca wojennego



W wyniku rozpoczętych działań wojennych m/s Piłsudski, podobnie jak i m/s Batory, m/s ChrobryM/s Piłsudski / Fot. http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/7/74/MS_Pi%C5%82sudski%2C_Nowy_Jork.jpg/800px-MS_Pi%C5%82sudski%2C_Nowy_Jork.jpg i m/s Sobieski, poddany został przebudowie na transportowiec wojenny. Komfortowe salony liniowców zostały zamienione na pokoje z kojami dla żołnierzy, a pokłady uzupełniły dodatkowe łodzie ratunkowe oraz broń obrony przeciwlotniczej. Statków używano do przewozu uchodźców polskich z Rumunii, Jugosławii i Grecji, w większości żołnierzy, do tworzonych we Francji Polskich Sił Zbrojnych.

Z końcem listopada 1939 roku, "Piłsudski" i "Sobieski" skierowane zostały do Australii i Nowej Zelandii po oddziały wojskowe, natomiast "Chrobry" udał się w swój pierwszy wojenny rejs do Kanady. Tak opisuje tragiczny rejs na antypody "Piłsudskiego", Edmund Kosiarz we "Flocie Białego Orła": Wieczorem 25 listopada 1939 r opuścił on (m/s Piłsudski) Newcastle z zamiarem udania się do Australii. Szedł samotnie wzdłuż wschodnich wybrzeży Anglii. Nad ranem w odstępie 10-15 sekund nastąpiły pod statkiem dwa potężne wybuchy. "Piłsudski" szybko zaczął przechylać się na lewą burtę zgasły światła i stanęły maszyny. Kadłub dziobem zanurzył się w wodę, a przybyły na pomost dowódca kpt. ż.w. Mamert Stankiewicz zarządził spuszczenie łodzi i opuszczenie pokładu. Wkrótce "Piłsudski" poszedł dziobem na dno. Z załogi etatowo liczącej 260 ludzi zginęły 2-3 osoby, wśród nich zmarły po opuszczeniu statku, jego dowódca kpt. ż.w. Mamert Stankiewicz. Przyczyny zatopienia nie zostały do dziś ustalone...

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (0):

Jeśli chcesz dodawać komentarze, musisz się zalogować.

Najpopularniejsze

Copyright 2016 Wiadomosci24.pl

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.