Na Ganimedesie znajduje się podziemny ocean. Naukowcy odkryli go dzięki teleskopowi Hubble'a

Na Ganimedesie, największym księżycu Jowisza znajduje się podziemny ocean. Teleskop Kosmiczny Hubble'a dostarczył dowodów potwierdzających teorię z lat 70. Naukowcy z NASA nazywają odkrycie kamieniem milowym, zwłaszcza że dokonał go teleskop kosmiczny, a nie próbnik operujący na powierzchni obiektu.

/ Fot. NASA/ESAGanimedes to największy księżyc Jowisza, ale też rekordzista w Układzie Słonecznym. Jako jedyny posiada własne dipolowe pole magnetyczne, dzięki któremu powstają zorze, wstęgi naładowanego elektrycznie gazu na północnym i południowym biegunie.

Ze względu na bliskość Jowisza księżyc poddany jest oddziaływaniu magnetycznemu tej planety. Zmiany na Jowiszu powodują reakcję na Ganimedesie. Na podstawie tych wahań naukowcy mogli określić, że pod skorupą satelity znajduje się duża ilość słonej wody, która wpływa na pole magnetyczne - tłumaczy NASA.

Na pomysł wykorzystania Teleskopu Kosmicznego Hubble'a w badaniach struktury Ganimedesa wpadł zespół Joachima Saura z uniwersytetu w Kolonii. Naukowcy zastanawiali się, jak zajrzeć "w głąb" księżyca korzystając z teleskopu. Odpowiedzią była obserwacja pola magnetycznego. "Jeśli poznasz pole magnetyczne, dowiesz się czegoś o wnętrzu księżyca" - stwierdził Saur.

Naukowcy szacują, że podziemny ocean na Ganimedesie ma głębokość 100 kilometrów, czyli jest 10 razy głębszy niż ziemskie oceany. Znajduje się on 150 kilometrów pod powierzchnią księżyca, składającą się głównie z lodu.

Hipoteza, że na największym księżycu w Układzie Słonecznym znajduje się woda powstała w latach 70. ubiegłego wieku. Pierwszych danych potwierdzających teorię dostarczyła w 2002 r. sonda Galileo. Pomiar jednak był zbyt krótki, by jednoznacznie przesądzić o jej słuszności. Nowe obserwacje są prowadzone w świetle ultrafioletowym przez teleskop kosmiczny Hubble'a.

Czytaj także: Droga Mleczna może być o połowę większa niż dotąd szacowano. Galaktyka ma falisty profil?

Ganimedes to księżyc Jowisza odkryty przez Galileusza w styczniu 1610 r. Jest największym księżycem w Układzie Słonecznym. Wielkością przewyższa planetę Merkury.