Facebook Google+ Twitter

Pozycja materiału w rankingach:

18492 miejsce

Najdłuższy tunel na świecie wynikiem referendum

Wczoraj w Szwajcarii wydrążono najdłuższy tunel na świecie. Pisano o rekordzie i o kosztach. Żadne z mediów głównego nurtu nie wspomniało natomiast, kto podjął ostateczną decyzję budowy i kto zgodził się finansować ten ambitny projekt.

 / Fot. logoGórnicy świętują po przebiciu ostatniego fragmentu skalnej ściany tunelu. Jak na razie prace pochłonęły ponad 9,6 mld euro. / Fot. EPA/MARTIN RUETSCHITen tunel powstał dzięki dzięki woli obywateli. Jest on dowodem na to, że wola narodu potrafi przenosić góry. [2] - Te słowa wypowiedział przed trzema laty podczas otwarcia prawie 35 kilometrowego tunelu Lötschberg [3] minister transportu Moritz Leuenberger. Można się pokusić o stwierdzenie, że to właśnie w nich zawarta jest prawda, o której milczą polskie media. To nie politycy, lecz właśnie obywatele Szwajcarii zdecydowali w referendum o rozbudowie sieci kolejowej i budowie m.in. tego najdłuższego tunelu na świecie -tunelu pod alpejskim masywem Gottharda.

Dlaczego ten szczegół jest taki istotny? Otóż dlatego, że w demokracji parlamentarnej wydaje się wręcz niemożliwe sfinalizowanie pokojowego projektu, który miał trwać ponad 25 lat (od 1992 do 2017r.) i kosztować 8 mld CHF. Trudno sobie wyobrazić polityka, który próbuje przeforsować projekt trwający kilkadziesiąt lat. Załóżmy jednak, że jakimś cudem w niezmiernie szczególnych okolicznościach ów projekt przeszedł został zatwierdzony i budowę rozpoczęto. Jakie jest prawdopodobieństwo, że kolejne rządy będą kontynuowały projekt i nie pokuszą się na przerobienie inwestycji w kiełbasę wyborczą?

Demokracja bezpośrednia w Szwajcarii


Może się wydać nieprawdopodobne przeciętnemu Kowalskiemu, którego polski rząd prawie nigdy nie pyta o zdanie, a już na pewno nie wtedy, gdy Kowalski może mieć zdanie odmienne od zdania rządu, że w Szwajcarii sytuacja ma się nieco inaczej. Tam co kwartał odbywają się referenda i co kwartał obywatele decydują o mniej lub bardziej istotnych sprawach lokalnych i ogólnokrajowych. Tak też było w przypadku wspomnianego tunelu Gottharda.

Wybrane dla Ciebie:


Zobacz inne materiały



Komentarze (6):

Sortuj komentarze:

jordan
  • jordan
  • 19.10.2010 20:03

@Artur Marach: dziękuję za pozytywną ocenę. Za literówki przepraszam.

Co do demokracji w Polsce, to jestem optymistą. Fakt, że mało kto w Polsce może sobie "coś" takiego wyobrazić, lecz pomału widać zmiany. Np. w Sopocie Jakub Świderski startuje z listą "Demokracja Bezpośrednia". W Rybniku odbyła się dzisiaj konferencja dot. eksperymentu z budżetem partycypacyjnym, który się tam w regionie odbywa: http://www.demokracjabezposrednia.pl/node/779
Słyszałem o podobnych planach w Poznaniu, ale nie wiem jak bardzo są zaawansowane. Powstają różne inicjatywy i spodziewam się pozytywnych wyników. Jak wiadomo im więcej pozytywnych przykładów, i im głośniej o nich, tym większy będzie też popyt na nie: http://partycypacjaobywatelska.pl/mapa-partycypacji
Wraz z rosnącą świadomością, wzrośnie presja i pomału też możliwości.

Może jeszcze nie dziś i nie jutro, ale pojutrze będą odbywały się wiążące referenda wzorem Szwajcarów...

Komentarz został ukrytyrozwiń

Tunel wzbudził ogromne zainteresowanie w całej Europie. Jest to niewątpliwy sukces demokracji bezpośredniej i polityki transportu i komunikacji rządu Szwajcarskiego

Komentarz został ukrytyrozwiń

Ciekawy artykuł, chociaż zauważyłem kilka błędów, ale tylko literówek. Fajnie, że zadałeś sobie trud, podając źródła z których czerpałeś... A jeśli chodzi o temat artykułu... Szkoda, w naszym pięknym kraju demokracja bezpośrednia to utopia, z wielu względów nie możliwa. Po prostu lata wielorakiej indoktrynacji, zrobiły Polakom już taką wodę z mózgów, że nam się to zwyczajnie w pale nie mieści! Po za tym politycy mają swoich wyborców za głupków, którzy są kompetentni jedynie do postawienia parafki przy ich nazwisku w czasie tzw.wyborów, a od decydowania o sprawach ważnych są przecież specjaliści (opłacani przez odpowiednie lobby) a nie zwykły Kowalski!Przykład - gazoport w Świnoujściu, mieście które powinno się rozwijać przede wszystkim w kierunku turystyki, a nie przemysłu. Oczywiście tubylców nikt o zdanie nie pytał, a wszelkie akcje informacyjne na ten temat były zwykłym "zamydlaniem" oczu... Jesteśmy jakieś sto lat za... Szwajcarami;)

Komentarz został ukrytyrozwiń
jordan
  • jordan
  • 16.10.2010 16:19

Nie ma za co. Po przeszukaniu polskiej sieci, mogę z czystym sumieniem stwierdzić, że Twój artykuł jest najrzetelniejszy ze wszystkich. Większość to zwykłe przeróbki papki, przy czym nawet podstawowe dane się nie zgadzają. Gratuluję!

Komentarz został ukrytyrozwiń

Jordanie. dziękuję za ciepłe słowo o artykule jednocześnie gratuluję powyższego!

Komentarz został ukrytyrozwiń

Ha! proszę od wczorajszego ranka na migaczu na 6 pozycji. link
Nieropzumiem tylko dlaczego ciągle zmieniany jet tytuł i żaden nie jest mój oryginalny.

Komentarz został ukrytyrozwiń

Jeśli chcesz dodawać komentarze, musisz się zalogować.

Najpopularniejsze

Copyright 2017 Wiadomosci24.pl

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.