Facebook Google+ Twitter

Pozycja materiału w rankingach:

36310 miejsce

Najnowszy śmigłowiec Lotniczego Pogotowia rozpoczął służbę

7 grudnia, gotowa do wylotu maszyna - Eurocopter EC-135, została zaprezentowana zaproszonym gościom i dziennikarzom w bazie Lotniczego Pogotowia Ratunkowego w Krakowie. Po niespełna godzinie śmigłowiec odleciał na pierwszą akcję.

Lądowanie EC-135 / Fot. Tomasz HensEurocopter EC-135 to jedna z najnowocześniejszych maszyn tego typu. Na razie pierwszy śmigłowiec stacjonuje w krakowskiej bazie Lotniczego Pogotowia Ratunkowego. Docelowo maszyn będzie 23. Dostawy mają zakończyć się do grudnia 2010 roku. Koszt maszyny to 22 mln zł, a cały kontrakt opiewa na sumę blisko 500 mln zł, wliczając koszt symulatora lotów. Planowany czas eksploatacji śmigłowców to 20 lat.

Śmigłowiec EC-135 to maszyna zaprojektowana specjalnie jako powietrzna karetka. Zabiera na pokład pilota, lekarza, ratownika medycznego oraz pacjenta. Jest mniejszy od swojego poprzednika, dzięki czemu będzie mógł lądować w miejscach przygodnych czy lądowiskach dotychczas niedostępnych dla śmigłowca Mi-2 Plus. Przy tym Eurocopter ma większy zasięg i prędkość, co jest nie do przecenienia, gdy o życiu poszkodowanego decydują minuty. Nowy śmigłowiec może odbywać loty bez widoczności ziemi, czyli wyłącznie na podstawie wskazań przyrządów pokładowych. Zatem będzie możliwe dotarcie do pacjenta w niemal każdych warunkach pogodowych, w dzień i w nocy. W razie awarii jednego z silników, można bezpiecznie kontynuować start lub lądowanie. Ponadto śmigłowiec został wyposażony w radar pogodowy, autopilota, system automatycznej stabilizacji, łagodzący skutki czynników atmosferycznych.

Kabina medyczna / Fot. Tomasz HensDużym wyzwaniem okazała się aranżacja kabiny tak małego śmigłowca. Szefem projektu kabiny medycznej został z-ca dyrektora ds. medycznych Zbigniew Żyła. Poszczególne koncepcje sprawdzane były za pomocą programów graficznych, oraz na makiecie w siedzibie producenta przedziału medycznego. Dzięki temu powstał całkowicie nowy standard kabiny medycznej dla śmigłowców ratunkowych. Wyposażenie kabiny Eurocoptera porównywalne jest z wyposażeniem karetki reanimacyjnej.

Razem z wprowadzeniem Eurocoptera do służby, zwiększona zostanie ilość baz Lotniczego Pogotowia do 19. Pozwoli to na znaczne skrócenie czasu dotarcia śmigłowca do pacjenta.

Eurocopter startuje do pierwszej akcji / Fot. Tomasz HensŚmigłowce ratownicze wykonują rocznie średnio 6000 do 6300 misji. Sam krakowski zespół w bieżącym roku (do 30 listopada) wykonał 355 misji, z których 223 to loty do nagłych zdarzeń (wypadki i nagłe zachorowania).

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (6):

Sortuj komentarze:

  • Autor usunął profil
  • 22.01.2010 19:59

Trzymamy kciuki za to, że to był trafiony wybór!

Komentarz został ukrytyrozwiń

Ciekawe informacje. Nieco inne informacje i start w zimowych warunkach - link

Komentarz został ukrytyrozwiń
  • Autor usunął profil
  • 10.01.2010 23:23

5* marr

Komentarz został ukrytyrozwiń

Augusta przegrała przetarg. Co prawda w aurze skandalu. Mówi się, że wymagania przetargu były napisane pod Eurocoptera, który od samego początku był faworyzowany.

Komentarz został ukrytyrozwiń

5*. Jak zwykle wazne tematy poruszasz.

Komentarz został ukrytyrozwiń

5 stawiam, za ciekawy materiał. Mam jednocześnie pytanie - czy to znaczy, że LPR nie będzie latał śmigłowcami Agusta, analogicznymi do tego, który rozbił się 20 listopada, na lotnisku Warszawa-Babice?

Komentarz został ukrytyrozwiń

Jeśli chcesz dodawać komentarze, musisz się zalogować.

Najpopularniejsze

Copyright 2017 Wiadomosci24.pl

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.