Facebook Google+ Twitter

Pozycja materiału w rankingach:

23074 miejsce

Narodowe Czytanie Trylogii w I Liceum Ogólnokształcącym w Elblągu

„Idea polska nie może zginąć inaczej jak tylko na skutek samobójstwa albo choroby wewnętrznej” – ta przestroga Henryka Sienkiewicza patronowała akcji czytania fragmentów „Trylogii” w Zespole Szkół Ogólnokształcących w Elblągu.

Narodowe Czytanie Trylogii w I LO w Elblągu / Fot. Adrianna Adamek-Świechowska Akcja Narodowego Czytania „Trylogii”, zainicjowana przez prezydenta Rzeczpospolitej Polskiej Bronisława Komorowskiego w elbląskim Zespole Szkół Ogólnokształcących odbyła się 14 listopada 2014 r., w przeddzień 98. rocznicy śmierci Henryka Sienkiewicza. Powrót do przedsięwzięcia wspólnej lektury fundamentalnego dla polskiej kultury dzieła, uznawanego za Biblię narodową, w listopadzie, w kontekście kolejnej rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości, wynika z intencji przypomnienia o tym, że autor „Trylogii” jest duchowym ojcem wolności, że jego twórczość, jak i działania publicystyczne i organizacyjne na arenie międzynarodowej dały wymierny efekt polityczny, którego pisarz nie doczekał, lecz z jakiego korzysta od 1918 roku długi już szereg pokoleń Polaków. Jednym z tych przedsięwzięć był założony przed prawie stu laty Szwajcarski Komitet Pomocy Ofiarom Wojny w Polsce, który niósł ratunek ludności ziem dawnej Rzeczpospolitej. Temu dziełu materialnego wsparcia ofiar Sienkiewicz poświęcił dwa ostatnie lata życia, ale nie mniejszą rolę w dziejach walki narodowowyzwoleńczej odegrał cykl jego powieści historycznych.

Wiceprezydent Elbląga, Marek Pruszak w I LO w Elblągu / Fot. Adrianna Adamek-Świechowska Podczas uroczystości o roli Henryka Sienkiewicza jako duchowego przywódcy narodu pozostającego w niewoli mówił wiceprezydent Elbląga, Marek Pruszak, który przyjąwszy zaproszenie organizatorów zaprezentował wybrany przez siebie fragment „Pana Wołodyjowskiego”. Przywołany przez niego tekst odnosił się do najbardziej znamiennego w dziejach oręża polskiego triumfu – odsieczy wiedeńskiej, wspomnieniem której kończy się cykl „szeregu książek” pisanych „dla Wiceprezydent Elbląga, Marek Pruszak podczas Narodowego Czytania Trylogii w I LO w Elblągu / Fot. Adrianna Adamek-Świechowska pokrzepienia serc”. Marek Pruszak uznał, iż wybrany fragment najdobitniej oddaje intencję autora, który umożliwił przetrwanie zgnębionemu w niewoli narodowi. Pragnął tym samym przekazać młodzieży, że dzięki czynom przodków mogą obecnie w pełni korzystać z dobrodziejstw wolności, często nie uświadamiając sobie, jak wyglądało życie pod zaborczym uciskiem. Przy okazji swojego wystąpienia wiceprezydent miasta wspomniał swoje szkolne lata w szacownych murach I Liceum Ogólnokształcącego, by zaznaczyć, że obecna wizyta budzi wyjątkowo miłe wspomnienia.

Pani dyrektor Zofia Ostrówka podczas Narodowego Czytania w I LO w Elblągu / Fot. Adrianna Adamek-Świechowska Uczestnicy spotkania mieli okazję wysłuchać również interpretacji głosowych fragmentów wybranych przez panią dyrektor szkoły - Zofię Ostrówkę, nauczyciela historii - Piotra Ciacha oraz polonistkę, inicjatorkę szkolnej akcji – Adriannę Adamek-Świechowską. Były to otwarcia i zamknięcia powieściowych światów Sienkiewicza, w których uwidacznia się zawarta w nich idea maksymalizmu etycznego. Nauczycielskie prezentacje były wstępem do prezentacji trzynastu scenek, w jakich wystąpili uczniowie liceum, wcielając się w role głównych figur „Trylogii” oraz opowiadając o nich słowami narratora powieści.

Pani dyrektor Zespołu Szkół Ogólnokształcących w Elblągu, Zofia Ostrówka / Fot. Adrianna Adamek-Świechowska Nauczyciel historii Piotr Ciach czyta fragment Pana Wołodyjowskiego. / Fot. Adrianna Adamek-Świechowska Polonistka Adrianna Adamek-Świechowska prezentuje list królewski z Potopu. / Fot. Agnieszka Błaszczyk

Na scenie w auli pojawiły się aktorskie kreacje między innymi Skrzetuskiego, Kmicica, Wołodyjowskiego, Heleny Kurcewiczówny, Oleńki Billewiczówny, Anusi Borzobohatej-Krasieńskiej, Basi Wołodyjowskiej, Krzysi Drohojowskiej, Longinusa Podbipięty, Rzędziana i oczywiście najważniejszej postaci „Trylogii” – imć Onufrego Zagłoby. Postacie i ich światy ożywiło swoim głosem i urodą czterdziestu siedmiu uczniów, z powodzeniem kreując sceny, które intrygują, wzruszają, bawią, a nade wszystko wydobywają z pomroki dziejów żywych ludzi. Dzięki zaangażowaniu młodzieży postacie z kart powieści otrzymały podczas prezentacji nowe oblicza i dodatkowe znaczenia.

Uczestnicy Narodowego Czytania Trylogii / Fot. Adrianna Adamek-Świechowska Konferansjerki Narodowego Czytania - Natasza Bazylczyk i Magdalena Folwarczna / Fot. Adrianna Adamek-Świechowska Dekoracja multimedialna / Fot. Adrianna Adamek-Świechowska

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (4):

Sortuj komentarze:

Bardzo dziękuję za życzliwe spostrzeżenia. Myślę, że dzięki tej akcji udało się trochę przynajmniej przywrócić "Trylogię" szkole, mimo że została wyrugowanastamtąd jako tekst niebywale trudny dla młodzieży. Okazuje się, że wystarczy tylko dobra wola, aby tę trudność z pożytkiem pokonać.

Komentarz został ukrytyrozwiń

I ma, Pani Krystyno, zaangażowanych nauczycieli, jak na przykład Adrianna Adamek - Świechowska.

Komentarz został ukrytyrozwiń

Widać, że to jest bardzo dobra szkoła.

Komentarz został ukrytyrozwiń

Piękna impreza w pięknych, stylowych wnętrzach.

Komentarz został ukrytyrozwiń

Jeśli chcesz dodawać komentarze, musisz się zalogować.

Najpopularniejsze

Copyright 2017 Wiadomosci24.pl

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.