NASA: Naukowcy zaskoczeni. Ziemia ma trzy, a nie dwa pasy radiacyjne

Kosmos ciągle odkrywa przed badaczami nowe, nieznane dotąd nauce zjawiska, które zaskakują i zadziwiają. Okazuje się, że Ziemia ma trzy ochronne pasy radiacyjne. Co one znaczą i czym są?

/ Fot. Autor:Original uploader was Booyabazooka at en.wikipediaPonad 50 lat temu, wybitny fizyk i badacz kosmosu, Amerykanin James Van Allen odkrył dwa pasy radiacyjne utrzymujące się wokół Ziemi. Stanowią one obszar intensywnego promieniowania, jakie otacza naszą planetę. Rok temu godni następcy Vana Allena, amerykańscy uczeni odkryli "tymczasową obecność trzeciego pasa radiacyjnego wokół Ziemi". To o tyle ważne, co i zaskakujące odkrycie, bowiem dotąd uczeni mieli przekonanie o istnieniu wyłącznie "dwóch stabilnych pasów".

Pasy radiacyjne wokół Ziemi – ZDJĘCIA

W 1958 roku, James Alfred Van Allen, czterdziestoczteroletni wówczas naukowiec miał szczęście dokonać odkrycia, o istnieniu wokół naszej planety dwóch (tylko dwóch) pasów radiacyjnych. To jego przełomowe odkrycie a jednocześnie twierdzenie, towarzyszyło astronomom aż do ostatnich dni, kiedy w świat poszła informacja amerykańskich uczonych, o poszerzeniu odkrycia Vana Allena, sprzed lat.

Co to są pasy radiacyjne?

Pas radiacyjny – podkreślmy to jeszcze raz – jest obszarem "intensywnego promieniowania, które otacza Ziemię i składa się z naładowanych cząstek o wielkiej energii, schwytanych w pułapkę przez ziemskie pole grawitacyjne, poruszające się po trajektoriach zbliżonych do helis" - podaje Interia.pl. Upraszczając zagadnienie, dwa pasy radiacyjne to inaczej – dwa odrębne regiony, w których tkwią uwięzione cząsteczki promieniowania kosmicznego, jakie otacza naszą planetę. Oba pasy - znane od kilkudziesięciu lat - określano jako zewnętrzne i wewnętrzne.

Dzisiejsze nowe możliwości badawcze, przy wysoko zaawansowanej technologii zastosowanej w sondach Van Allen’a, stwarzają naukowcom realne szanse widzenia niebywałych szczegółów, takich jak na przykład, jak wiele jest w pasach radiacyjnych naładowanych cząsteczek, a także, co wpływa czy też powoduje ich zmiany oraz jak te zmiany wpływają na wyższe obszary atmosfery ziemskiej – wyjaśnia współpracownik NASA do spraw nauki z ośrodka w Waszyngtonie.

Dwie bliźniacze sondy NASA, nazywane sondami Van Allen’a (używane do badania pasm promieniowania Van Allen’a), wystrzelone w kosmos w sierpniu 2012 roku, ujawniły nauce nieznany dotychczas trzeci pas promieniowania wokół Ziemi.

Z informacji NASA wynika, że specjalny czujnik cząsteczkowy umieszczony na pokładzie obu sond wyszukał i przekazał naukowcom istnienie, tzw. przemijającego, trzeciego pasma promieniowania radiacyjnego. Astronomowie mieli możliwość obserwacji istnienia trzeciego pasa przez cztery tygodnie, czyli do czasu uderzenia potężnej fali międzyplanetarnej ze Słońca, która unicestwiła jego obecność.

Czyżby to awaria urządzeń badawczych?

Dzięki misji sond NASA, wyposażonych nowoczesne bardzo czułe urządzenia, amerykańscy astronomowie mogli odkryć fakt istnienia, w okresie - od 2 września do 1 października 2012 roku – wokół Ziemi, otaczającego ją trzeciego, nieznanego nauce pasa radiacyjnego. Zdaniem uczonych - jego powstanie wiąże się prawdopodobnie z silną erupcją słoneczną, po której cząstki wiatru słonecznego wyrzucone w przestrzeń kosmiczną, zostały przechwycone i zatrzymane przez grawitację ziemską.

Zaskoczenie odkrywców było tak wielkie, iż - jak powiedział Daniel Baker z University of Colorado – to, co niespodzianie udało się odkryć, sprawiło, że w pierwszej chwili naukowcy byli przekonani, iż "doszło do uszkodzenia aparatury badawczej". Jednak w wyniku dalszych badań i analiz danych, zrozumieli, że mają nowe odkrycie.

Sprawiło ono, iż – jak mówią naukowcy – trzeba teraz będzie na nowo przyjrzeć się pasom radiacyjnym Ziemi i "rządzącym nimi mechanizmom". To sprawa o tyle istotna, jeśli zważyć, że cząstki składające się na budowę pasów, mogą być przyczyną poważnych uszkodzeń sond kosmicznych, które krążą i zbyt długo przebywają w ich obszarach.

Stanisław Cybruch

Nauka to tylko teoria a teoria to przypuszczenia więc cóż dziwnego, że zapominających o tym nowe odkrycia zaskakują.