NASA. Odkryto drugą Ziemię

Gliese 581 c to planeta pozasłoneczna typu superziemia krążąca wokół gwiazdy - czerwonego karła Gliese 581. Naukowcy przypuszczają, że powstałe środowisko najprawdopodobniej pozwala na istnienie wody i ukształtowanie środowiska tlenowego. Czy istnieje życie na Gliese 851 c?

Gliese 581 c / Fot. WikipediaW 2007 roku szwajcarscy astronomowie z Genewskiego Obserwatorium po raz pierwszy zarejestrowali tę planetę. Teraz wiadomo, że Gliese 581 c to ciało niebieskie istniejące poza Układem Słonecznym, potencjalnie nadaje się do zamieszkania.

Jest większa o około 1,5 razy od Ziemi, krąży wokół gwiazdy zwanej czerwonym karłem, bardzo odmiennej od naszego Słońca. Gwiazdy tego typu są małe i chłodne, a ich masa oraz średnica stanowi mniej niż jedną trzecią wielkości Słońca.

Gliese 518 c, nazywana również Ymir, jest jedną z pięciu planet i trzecią z kolei krążącą wokół gwiazdy Gliese 581. Pozostałe planety noszą nazwę Gliese a, b, d i e

Planeta znajduje się 20,5 lat świetlnych od Ziemi w gwiazdozbiorze Wagi. Orbitę pokonuje w 13 dni. Jej odkrycie wydaje się potwierdzać istnienie planet skalistych, które w przyszłości będą celem badań NASA. Grawitacja na powierzchni takiej planety jest około 2,2 raza większa niż ziemska. Układ Gliese 581 ma około 4,3 miliardów lat, stanowi to wartość podobną do wieku Układu Słonecznego, który ma około 4,6 miliardów lat.

/ Fot. Wikipedia- Teraz już wiemy, że są tam planety podobne do Ziemi, nadające się do zamieszkania, przynajmniej w pobliżu niektórych, mniejszych gwiazd - powiedział NASA dr Charles Beichman, dyrektor Caltech w Michelson Science Center - Jest to ekscytujący krok na drodze do rozpoznania tego rodzaju planet, co jest ostatecznym celem misji PlanetQuest SIM oraz Terrestrial Planet Finder.

Misja SIM PlanetQuest jest obecnie w fazie rozwoju. W przyszłości będzie w stanie przeprowadzać badania planet w sposób bardziej szczegółowy i być zdolna do wykrywania planet podobnych do Ziemi krążących wokół gwiazd podobnych do Słońca.

Może istnieć życie

Do tej pory odkryto ponad 275 układów oraz 320 planet z poza Układu Słonecznego, ta planeta jest pierwszą, która najprawdopodobniej, tak jak Ziemia, jest skalista w składzie. Na Gliese 581 c zapewne istnieje ekosfera, czyli region wokół gwiazdy, w którym temperatura jest odpowiednia do obecności wody w postaci ciekłej. Moc gwiazdy Giese 581 jest mniejsza niż Słońca, dlatego planeta znajduje się znacznie bliżej niż odległość Ziemia-Słońce.  / Fot. NASA

Temperatura na powierzchni planety wynosi w przybliżeniu od -3 stopni Celcjusza do 40 stopni Celcjusza. Jednak wartość ta może być wyższa.

Gliese 581 c jest planetą posiadającą ekosferę, co daje możliwość do występowania życia tlenowego.

Naukowcy z instytutu SETI, zajmującego się szukaniem sygnałów pochodzących od istot pozaziemskich, poinformowali, że już dwa razy nasłuchiwano fal radiowych ze strony Gliese 581 (w 1995 i w 1997 roku), kiedy jeszcze nie wiedziano o istnieniu pobliskich planet. Żadnego sygnału jednak nie zarejestrowano. Badacze instytutu SETI zapowiadają, że jeszcze raz skierują tam swoje radioteleskopy i będą szukać sygnału na większej liczbie częstotliwości.

Dlaczego badania nad planetą ustały?

NASA informuje, że nie posiada zaawansowanej technologii, która mogłaby wykryć życie na tak odległej planecie. Odległość jaką musiałaby przebyć sonda wynosiłaby około 20 lat świetlnych, czyli około 190 000 000 000 000 km.

źródło: NASA
Wikipedia

linpquudrns
  • linpquudrns
  • 13.07.2011 15:24

72dBuN <a href="http://dvckcvguckeb.com/">dvckcvguckeb</a>, [url=http://lstljszifkyq.com/]lstljszifkyq[/url], [link=http://rukolyklechs.com/]rukolyklechs[/link], http://gwmomkhqtdvi.com/

R
  • R
  • 17.02.2011 23:50

""Naukowcy z instytutu SETI, zajmującego się szukaniem sygnałów pochodzących od istot pozaziemskich, poinformowali, że już dwa razy nasłuchiwano fal radiowych ze strony Gliese 581 (...) i będą szukać sygnału na większej liczbie częstotliwości."

Niech się wreszcie przestaną ośmieszać. Rozumiem jeszcze, że można wierzyć w istnienie jakichś kosmitów-gliseitów, ale żeby myśleć, że posługują się falami radiowymi? A może tam jest ichni Rydzyk i nadaje z supermocnego nadajnika przekaz do Ziemian, żeby się nawrócili?"

A czego maja używać? Fal telewizyjnych?

Dodatkowe info - to że pod tymi grafikami napisane jest : " fot. NASA " lub " Fot. Wikipedia " nie oznacza, że są to zdjęcia tych planet !
Są to tylko grafiki stworzone na komputerze .

Natalka
  • Natalka
  • 11.11.2010 11:25

Przeczytałam w internecie że by najszybsza polska sonda tam dodarła trzeba ponad 75tys.lat a co pomyśleć rakieta czy coś z człowiekiem na pokładzie;]Ale fajnie by było tam dotrzeć...

Mr Zelo
  • Mr Zelo
  • 09.10.2010 14:36

Songokans
  • Songokans
  • 04.09.2010 17:10

Tam są fajne laski grają tam w RuneScape tak jak napisał kolega jasio jest zajefajnie polecam mają tam, same +126cmb! Nikt nie podskoczxy chadza w full runkach i zabijaja gobliny pełzające po zimnym słońcu, tak planeta wychowała ich na ulicznych pkerów.

Do Pana Mariusza Orłowskiego: moim zdaniem wiara w Boga nie wyklucza istnienia życia pozaziemskiego. Nigdzie nie jest powiedziane, nawet w Biblii, że Bóg stworzył życie TYLKO na Ziemi. Co w tej sprawie twierdzą duchowi przywódcy różnych religii, to już inna sprawa. Pytanie, czy ktoś wierzy w Boga, czy w człowieka-autorytet dla danej religii, który tak naprawdę wygłasza tylko swoje własne sądy, które mogą być różne od sądów boskich... Tak naprawdę i tak każdy człowiek ma swoje własne pojęcie Boga i religii, a więc niejako każdy wierzy w co innego...

Osobiście uważam, że łatwiej jest uwierzyć w to, że świat został stworzony przez wszechładnego Boga - Istotę rozumną i kreatywną, niż w to, że świat stworzył się sam... Można wsypać do pudełka masę śróbek i części, ale choćby warunki zewnętrzne były jak najbardziej sprzyjające, zegarek sam się z tego nie złoży - potrzebny jest jakiś zegarmistrz... Poza tym świat jest tak niewyobrażalnie piękny i funkcjonalny, że wydaje mi się doprawdy nieprawdopodobne, żeby coś tak idealnego (nawet budowa zwykłego liścia zawiera w sobie masę strukturalnych niezwykłości) mogło stworzyć się samo...

Nie rozumiem też kilku innych rzeczy: dlaczego ludzkość jest tak bardzo przekonana o swojej wyjątkowości...? Tak jakbyśmy my, ludzie, byli najważniejsi na świecie... Czy poza nami i naszym światem (tzn. Ziemią) nie mogą istnieć inne światy? Moim zdaniem życie może istnieć na inych planetach, aczkolwiek może wyglądać całkiem inaczej niż życie na Ziemi. Czy naprawdę istnieje, to już nie mój problem i snu mi to z powiek nie spędza. Wątpię, by istnieli kosmici w takim pojęciu, w jakim ukazują je filmy SF. A jeżeli faktycznie na jakiejś planecie istnieje życie rozumne, to może przypomina to opisane przez Lema w powieści "Solaris" - calkowicie od nas różne w taki sposób, iż być może nie bylibyśmy w stanie w ogóle się z nim porozumieć z powodu różnicy systemów pojęciowych.

Dlaczego gdy mowa o ŻYCIU na innej planecie, to wszyscy myślą od razu o kosmitach o naszym lub większym stopniu zaawansowaniu cywilizacyjnego i technicznego...? Przecież ŻYCIE to również rośliny, choćby jakieś glony... Odkrycie czegoś takiego byłoby naprawdę fascynujące... :)