NASA potwierdziła istnienie 1284 nowych planet. Odkrył je Teleskop Kosmiczny Keplera

NASA ogłosiła, że 1284 obiekty odkryte przez Teleskop Kosmiczny Keplera to planety.

/ Fot. NASA/W. StenzelTeleskop Kosmiczny Keplera zidentyfikował 4302 potencjalne planety. W przypadku 1284 obiektów prawdopodobieństwo, że są planetami wynosi 99 procent. W kolejnych 1327 przypadkach potrzebne będą dodatkowe badania - podaje NASA.

W jaki sposób szuka planet pozasłonecznych teleskop Keplera? Rejestruje spadki jasności, które występują podczas tranzytu planet przed ich gwiazdami, czyli w sytuacjach podobnych, jak tranzyt Merkurego przez tarczę Słońca, jaki mogliśmy obserwować 9 maja. Wykorzystywana jest również skomplikowana analiza statystyczna.

"Planety-kandydatki są traktowane jak bułka tarta" - twierdzi Timothy Morton z Uniwersytetu Princeton. "Jeżeli spadnie na ziemię kilka dużych okruchów, można je zebrać, jeden po drugim. Jeśli wysypie się całe opakowanie potrzebna będzie miotła. Analiza statystyczna to nasza miotła" - twierdzi.

Wśród nowo potwierdzonych planet znalazło się blisko 550 obiektów skalistych podobnych do Ziemi. Dziewięć z nich krąży wokół swoich gwiazd w odległości zapewniającej temperaturę powierzchni podobną do ziemskiej. Razem z wcześniej odkrytymi stanowią grupę 21 egzoplanet, które mogą zapewniać warunki do rozwoju życia.

Z prawie 5 tys. kandydatów na planety zweryfikowano ponad 3200 obiektów. 2325 odkrył Teleskop Kosmiczny Keplera.

Teleskop został wystrzelony z przylądka Canaveral 7 marca 2009 r.