Nasza galaktyka ma miliardy światów zdolnych do rozwoju życia

Poszukiwania zamieszkałych planet mogą wkrótce zakończyć się sukcesem. Specjaliści eksploracji kosmosu twierdzą, że istnieją takie miejsca w naszej galaktyce, w dodatku z miliardami światów, które są zdolne do utrzymania ciekłej wody.

Niedawno amerykańska agencja NASA informowała o odkryciu poza Układem Słonecznym, dwóch planet (inaczej egzoplanet) wielkości Ziemi. Jak podkreślono - to pierwsze takie odkrycie, w długiej historii kosmicznej eksploracji. Przypomnijmy, że planety pozasłoneczne, które krążą w układzie planetarnym wokół innej gwiazdy niż Słońce, naukowcy nazywają egzoplanetami. To określenie pochodzi z greckiego: exo, czyli poza, na zewnątrz czegoś.

Zdaniem astronomów niewielkie są szanse, aby na odkrytych egzoplanetach istniało i przetrwało życie, zwłaszcza na tych, które obiegają stygnące gwiazdy. Takie wnioski wywodzą na podstawie badań nad planetami towarzyszącymi białym i brązowym karłom. W opinii badaczy egzoplanety zostały wyjałowione z warunków odpowiadających życiu, przez przesunięcia, jakim podlegają strefy sprzyjające zamieszkiwaniu organizmów żywych na tych specyficznych obiektach gwiezdnych.

Specjaliści od zagadnień życia na innych planetach poza Układem Słonecznym (egzoplanetach), czyli egzobiolodzy, twierdzą, że życie może rozwinąć się tylko wokół gwiazd odpowiedniej wielkości. Bardzo duże gwiazdy emitują bardzo silne i zabijające promieniowanie ultrafioletowe, które może wysterylizować (zniszczyć) odsłoniętą powierzchnię krążących wokół nich planet. W dodatku duże gwiazdy "wypalają się" w okresie - nie miliardów - a milionów lat, po czym z kosmiczną siłą eksplodują, jako supernowe (kilka rodzajów kosmicznych eksplozji) i zamieniają się w gwiazdy neutronowe albo czarne dziury.

Wszystkie takie zjawiska sprawiają, że narodziny i przetrwanie życia na planetach (egzoplanetach) krążących wokół gwiazd neutronowych, albo czarnych dziur, jest bardzo mało prawdopodobne, a właściwie nieprawdopodobne – podaje serwis tvn24.

I tak powoli ludzkość "schodzi na ziemię". Najpierw się okazało, że to jednak nasz glob kręci się wokół Słońca, a nie odwrotnie. Potem, że poza nim są inne planety, potem że istnieje mnóstwo gwiazd podobnych do naszej, następnie upadł mit jedynego układu planetarnego we wszechświecie, a teraz nie jest on jednym z kilku tylko jednym z miliardów. Niecierpliwie oczekuję następnych odkryć. :)