Facebook Google+ Twitter

Natalia Hatalska: Internet będzie nawet w lodówkach

O internecie obecnym wszędzie, nowych trendach w sieci i szansie dla Autorów Wiadomości24 opowiada Natalia Hatalska - ekspert od marketingu, autorka jednego z najpopularniejszych w Polsce blogów o reklamie.

Natalia Hatalska / Fot. Natalia HatalskaNapisała Pani, że live-streaming (nadawanie na żywo materiałów wideo w internecie) jest obecnie jednym z bieżących trendów w sieci. Czy uważa Pani, że dziennikarze obywatelscy mogliby zająć się pozyskiwaniem i publikowaniem tego typu treści?
Tak, jak najbardziej. Wiadomo, że live-streaming sprawdza się przede wszystkim tam, gdzie element "na żywo" jest szczególnie wymagany - np. w branży sportowej czy muzycznej. Obrazek, na którym widzimy ludzi stojących pod sceną na koncercie, kręcących filmy telefonami komórkowymi, jest dla nas niemal codzienny.

Internauci chcą to robić, a problemy z rozpropagowaniem tego typu działalności są raczej techniczne, dotyczą np. przepustowości łącza. Z czasem to się będzie zmieniało.

To znaczy, że to "mobilność" jest kierunkiem, w jakim rozwinie się internet? Użytkownik nie będzie już tak przywiązany do komputera stacjonarnego.
Tak, internet dzisiaj tak naprawdę jest wszędzie i tego oczekuje użytkownik. Zmienia się sposób korzystania z internetu. Obecnie traktujemy sieć jako "chmurę" - coraz więcej plików (muzycznych, tekstowych, zdjęć) przechowujemy online, nie na dysku. Przekłada się to na popularność urządzeń mobilnych, takich jak smartphony i malutkie netbooki. Nie potrzebujemy już wielkich, skomplikowanych komputerów.

Mam jednak wrażenie, że ludzie (przynajmniej w Polsce) na razie mają trudności z przestawienie się na systemy oparte na korzystanie z aplikacji bezpośrednio kierujących do treści w internecie, a używają raczej przeglądarek.
Ale właśnie w tym kierunku idą urządzenia mobilne. Jakiś czas temu ukazał się dosyć znamienny artykuł pt: "The web is dead, long live the Internet". Jego autorzy postawili, popartą badaniami tezę, iż łącząc się z internetem, coraz rzadziej wykorzystujemy strony www, a coraz częściej aplikacje. Wśród użytkowników urządzeń mobilnych jest to szczególnie widoczne.

Kiedyś bardzo popularne były portale - dziś to się zmienia. Wiąże się to z tym, że użytkownicy są coraz bardziej wyedukowani, nie potrzebują już jednej "bramy do internetu", oraz z faktem, że zamieszczając tak dużo różnych plików w sieci, potrzebują coraz bardziej precyzyjnych narzędzi do ich wyszukiwania i przetwarzania ogromnej ilości danych. Szukają raczej bezpośredniego dostępu do konkretnych informacji, niż miejsca, gdzie trzeba "przekopywać" się przez treść.

Czy spróbowałaby Pani dokonać długoterminowej prognozy. Powiedzmy: "internet w Polsce za 10 lat?
Nie, nie ma szans. To jest medium, które tak szybko się zmienia, że nawet prognozy półroczne, czy roczne to już wybieganie bardzo daleko w przyszłość. Prognozując w najbliższej perspektywie:
internet będzie wszędzie. Już jest w samochodach, w telewizorach, w konsolach do gier, a będzie też nawet... w lodówkach. W ramach ciekawostki opowiem, że trwają prace nad lodówkami, które przez internet będą informować nas, jakiego produktu żywnościowego brakuje w danej chwili.

Czy nie jest to nieco przerażające? Internet wszędzie, geolokalizacja, zanik prywatności...
To znaczy, że zbliżamy się w kierunku Wielkiego Brata? Trochę tak. Istnieją pewne zagrożenia, ale musimy zwrócić uwagę na fakt, że to użytkownicy sami ściągają te aplikacje. Jeśli ktoś nie chce zostawiać śladu w sieci, to wiadomo, że nie będzie z takiego serwisu czy programu korzystał w ten. Jednak wiele osób ma właśnie takie oczekiwania.

Czyli ten zanik intymności nie jest wymuszony przez internet, a wykreowany przez potrzeby użytkownika?
Tak, ludzie chcą jakoś zaistnieć w sieci, mieć swoją grupę odbiorców, dzielić się informacjami. Niektórzy chcą pokazać swój status poprzez serwisy społecznościowe. Budują też w ten
sposób swój wizerunek, np. "lubiąc" na Facebooku konkretne marki.

Czy uważa Pani, że istnieje realne zagrożenie wprowadzenia cenzury w polskim internecie?
Generalnie uważam, że kwestia cenzury w internecie zawsze jest przesadzona. Internauci mają czasami (nie mówię, że zawsze) tendencję do tzw. niewspółmiernych reakcji, zwłaszcza jeśli chodzi o ograniczanie ich wolności słowa. A niektóre regulacje po prostu muszą być wprowadzone - oczywiście najlepiej byłoby, gdyby konsultowane były z branżą.

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (6):

Sortuj komentarze:

TomaszSmykowski
  • TomaszSmykowski
  • 21.04.2011 09:08

Ciekawe jakie to regulacje według p. Hatalskiej powinny zostać wprowadzone. Trochę wymijająca odpowiedź na pytanie, ale faktycznie niektórzy czasem przesadzają. Tylko właściwie tutaj pojawia się pytanie o opiniach kogo rozmawiamy, bo jeżeli mamy dyskutować o opiniach na przeróżnych anonimowych forach to chyba w ogóle nie ma sensu, bo tam każdą teorię się znajdzie. Z osób, które na poważnie zajmują się tematem prawa w Internecie nie uważam, żeby ktoś przesadzał.

Komentarz został ukrytyrozwiń

Alicjo!

Jeśli mowa o sądach wartościujących - nie mają one wartości logicznej, ale emocjonalną tak. Dają szansę podzielenia takiego poglądu lub nie.
Podzielam.

Warsztatowo: jaki problem został postawiony i jak rozwiązany?
I tutaj jest problem, z identyfikacja problemu, nie wspominając o jego rozwiązaniu.

Ale tytuł ok
:) nośny

Komentarz został ukrytyrozwiń

Przepraszam w jakiej branży p. Dominiku? Branż jest tu kilka. A o tych "trendach" jak pan pisze to po prostu można - właśnie od lat - przeczytać nieomal wszędzie, nie tylko w internecie, a poza tym każdy je zna na własnej skórze. Nie rozumiem pana niezwykle... wysublimowanej złośliwości - jak zwykle pod moim adresem - ale przyzwyczaiłam się i... nawet to lubię:-) Tu naprawdę nie ma nic nowego...

Komentarz został ukrytyrozwiń

Skoro znała Pani tegoroczne trendy już od lat, warto było o tym napisać - bardzo wybiłaby się pani w branży:)

Komentarz został ukrytyrozwiń

Moje wrażenie z tego wywiadu? Jest banalny, to wszystko już wiadomo od... lat, ale jeśli ktoś akurat nie wiedział, to już wie - Wielki Brat jest już tutaj.

Komentarz został ukrytyrozwiń
gwizdek
  • gwizdek
  • 20.04.2011 13:03

"stojący pod ceną" czy sceną? oto jest pytanie?

Komentarz został ukrytyrozwiń

Jeśli chcesz dodawać komentarze, musisz się zalogować.

Najpopularniejsze

Copyright 2016 Wiadomosci24.pl

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.