Naukowcy odkryli, jak wymazujemy z pamięci traumę

• Źródło: IAR
  • Data dodania: 2009-03-12 19:24

Naukowcy odkryli proces rządzący wymazywaniem z pamięci strachu i nieprzyjemnych wspomnień. Autorzy publikacji w tygodniku Science dowodzą, że stworzone na tej bazie terapie mogą pomóc w leczeniu niektórych zaburzeń psychicznych.

Międzynarodowy zespół badaczy prowadził eksperymenty na mózgach myszy. Naukowcom udało się zidentyfikować małą grupę specyficznych neuronów w części zwanej ciałem migdałowatym.

To właśnie te komórki zapamiętują wrażenia związane ze strachem, podkreśla współautorka badań Sheena Jocelyn ze Szpitala Dziecięcego w Toronto. - Uśmierciliśmy te grupy komórek i okazało się, że strach zniknął. Udało nam się wymazać tylko ten jeden fragment pamięci, bez naruszania innych rejonów. - dodała Sheena Jocelyn. Zwierzęta stały się przez to odważniejsze, a jednocześnie nie straciły
umiejętności zapamiętywania nowych rzeczy.

Zdaniem naukowców dzięki temu odkryciu prawdopodobnie będzie można pomóc ludziom cierpiącym na niektóre rodzaje lęków. Zamiast stawać ze swoimi obawami twarzą w twarz, pacjenci o swoim strachu zwyczajnie zapomną.