20308 miejsce

Naukowcy odkryli, jak zapamiętujemy przyjemne doznania

Naukowcy pracujący w Instytucie Biologii Doświadczalnej im. M. Nenckiego PAN w Warszawie odkryli, gdzie i w jaki sposób człowiek przechowuje miłe wspomnienia, np. o tym, gdzie można smacznie zjeść albo spotkać miłych ludzi.

/ Fot. Janet Stephens / domena publicznaGdzie przechowywane są miłe wspomnienia? W części mózgu znanej jako jądro środkowe ciała migdałowatego - informuje Instytut.

Wyniki prac grupy prof. Leszka Kaczmarka i dr hab. Eweliny Knapskiej wskazują, że największą rolę w procesie zapamiętywania przyjemnych doznać ma tylko jedno białko - MMP-9. Rezultaty badań mogą być w przyszłości wykorzystywane do skuteczniejszego leczenia uzależnień, stanów depresyjnych bądź schizofrenii - czytamy na stronie naukawpolsce.pap.pl.

Profesor Kaczmarek wyjaśnia, że jego grupa stara się zrozumieć relację między umysłem a mózgiem poprzez badanie pamięci, ponieważ bez pamięci nie ma umysłu.

W neurobiologii rozróżnia się wiele typów pamięci. Najbardziej znana jest krótko- i długoterminowa, jednakże można wyróżnić również pamięć apetytywną, która jest związana właśnie ze wspominaniem przyjemnych doznań oraz pamięć awersywną, odpowiadającą za wspomnienia nieprzyjemne.

"Wspólny termin "uczenie się i pamięć" odnosi się do odpowiedniej reakcji zarówno zwierzęcia, jak i człowieka, na płynące ze środowiska informacje, umożliwiające unikanie bądź ucieczkę od bodźców sygnalizujących doznania przykre, lub na odwrót - zbliżenie się w celu uzyskania doznań przyjemnych. Te pierwsze określa się mianem awersyjnych, te drugie apetytywnych" - opowiada dr hab. Ewelina Knapska.

Badania eksperymentalne nad ludzką pamięcią często spotykają się z brakiem ochotników. Wtedy z pomocą przychodzą zwierzęta, u których zachodzi wiele czynności umysłowych typowych dla człowieka. Z tego powodu naukowcy z Instytutu Nenckiego prowadzą swoje doświadczenia na myszach.

"25 lat temu w Instytucie Nenckiego wykazano, że podczas uczenia w jądrach komórek nerwowych dochodzi do zmian w aktywności genu znanego jako c-fos. Jednym z białek, których produkcję reguluje białko kodowane przez gen c-fos, jest działający na zewnątrz komórek enzym MMP-9. Badacze postanowili sprawdzić, jaką rolę pełni MMP-9 w zapamiętywaniu przyjemnych i nieprzyjemnych doznań. W tym celu przeprowadzono serię doświadczeń na zwykłych myszach oraz myszach pozbawionych tego białka " - możemy przeczytać w komunikacje naukowców.

W jaki sposób przeprowadzono badanie? Aktywność białka MMP-9 została zablokowana u myszy jedynie w obrębie jądra środkowego ciała migdałowatego. Wynik doświadczenia z myszami zaskoczył naukowców. Zwyczajne myszy po trzech dniach nauki praktycznie za każdym razem wybierały róg klatki, w którym znajdowała się słodka woda. Pomijały róg, w którym spotkałoby je dmuchnięcie powietrzem w nos. Myszy, które miały zablokowane MMP-9 w ciele migdałowatym, zachowywały się inaczej. Nie skupiały się na żadnym narożniku. Jednocześnie wszystkie myszy w ten sam sposób pamiętały narożnik, w którym otrzymały nieprzyjemne doznanie.

"Wnioski są jednoznaczne. Przyjemne doznania są zapamiętywane dzięki plastycznym zmianom zachodzącym w neuronach jądra środkowego ciała migdałowatego. Wykazaliśmy przy tym, że za samo uczenie się o miłych doznaniach i pamięć o nich odpowiada jedno białko MMP-9. Równocześnie białko to nie ma żadnego wpływu na pamięć o przykrych doznaniach. To ważne odkrycia i wcale nie ukrywamy, że ich dokonanie było dla nas... bardzo przyjemne" - mówi prof. Kaczmarek.

Prace badawcze nad pamięcią apetytywną zostały sfinansowane przez Fundację na rzecz Nauki Polskiej, zaś ich wyniki zostały opublikowane w czasopiśmie "The Journal of Neuroscience".

Dziękujemy za Twoją aktywność w serwisie wiadomosci24. Do zobaczenia niebawem w innym miejscu.