Naukowcy odkryli najstarszą galaktykę?

Astronomowie odkryli 7 nowych galaktyk, które mogą być najstarszymi i najodleglejszymi, jakie dotąd zaobserwowano. Wyniki ich badań zabierają nas w podróż do początków wszechświata.

/ Fot. NASAAstronomowie zajmujący się badaniem niewyobrażalnie rozległych przestrzeni kosmosu, sięgają w najdalsze i najstarsze zakamarki wszechświata. Ostatnio, korzystając z możliwości kosmicznego teleskopu Hubble'a, zespół naukowców zdołał zaobserwować siedem galaktyk - kandydatek na najstarsze i najodleglejsze w kosmosie. Według wstępnych ocen, obiekty te mogły powstać ponad 13 mld lat temu, czyli upraszczając sprawę, na początku tworzenia się wszechświata, a ściślej - w okresie, kiedy miał on jeszcze mniej niż 4 proc. dzisiejszego wieku.

Fascynującą informacją może być ta, że wśród zbadanych już galaktyk jest kandydatka do zdobycia pierwszego miejsca w kategorii "najodleglejszego obiektu we wszechświecie". Obiekt ten, zdaniem astronomów, mógł wysłać w naszym kierunku swoje światło zaledwie "380 milionów lat po Wielkim Wybuchu", bowiem ma on przesunięcie ku czerwieni, szacowane na z = 11,9.

Przesunięcie ku czerwieni (redshift), jak tłumaczą ludzie nauki, służy badaczom do ustalania odległości Ziemi od bardzo odległych galaktyk. Na skutek ciągłego rozszerzania się i powiększania wszechświata, linie w widmie galaktyk stopniowo przesuwają się w stronę fal dłuższych, tj. w stronę koloru czerwonego - stąd nazwa. Zatem, co oczywiste, im większe przesunięcie, tym dalej od nas znajduje się obiekt.

Jak informuje newsweek.pl, międzynarodowy zespół naukowców dokonał nowych obserwacji, tzw. Ultra Głębokiego Pola Hubble'a (ang. Hubble Ultra Deep Field). Uzyskali dzięki tej metodzie bardzo dokładne zdjęcie fragmentu nieba w zakresie bliskim podczerwieni. Odkryli sześć intrygujących, nieznanych wcześniej galaktyk.

Siódmym zaś z grupy obiektów, oznaczonym przez astronomów jako UDFj-39546284, okazała się być znana z poprzednich badań galaktyka, o przesunięciu ku czerwieni szacowanym na z = 10. Uzyskane nowe dane wskazują, że galaktyka znajduje się jeszcze dalej i może mieć przesunięcie ku czerwieni z = 11,9. Według naukowców, szacowane odległości do galaktyk, wymagają jeszcze potwierdzenia innymi metodami, tzw. spektroskopowymi. Jeżeli te wyniki się potwierdzą, dystans do galaktyki UDFj-39546284 będzie nowym znanym rekordem odległości w kosmosie.