Naukowcy odkryli nieznane pole siłowe wokół Ziemi. Chroni naszą planetę przed niebezpiecznymi elektronami

Tajemnicze pole siłowe wokół Ziemi odkryli naukowcy z Uniwersytetu Kolorado. Według badaczy chroni ono naszą planetę przed wysokoenergetycznymi elektronami. Jego źródło może znajdować się tysiące kilometrów nad Ziemią w plazmosferze.

/ Fot. NASA/TwitterNaukowcy z Kolorado odkryli nieznane dotąd pole siłowe w tzw. pasie van Allena. Ten pas radiacyjny wokół Ziemi składa się z cząsteczek promieniowania kosmicznego i wiatru słonecznego "schwytanych" przez ziemskie pole magnetyczne. To w nim zauważono blokadę, której wysokoenergetyczne elektrony nie są w stanie przekroczyć. Pędzące z prędkością 160 tys. kilometrów na godziną cząstki hamują około 11 tys. kilometrów od Ziemi, a nie jak dotąd myślano w górnych warstwach atmosfery - podaje Wyborcza.pl.

Nie wiadomo jeszcze gdzie znajduje się źródło pola, ale badacze przypuszczają, że może być to początek plazmosfery. To tam chwytane są cząstki rozgrzanych do 35 tys. stopni gazów.

Zobacz także: Pocztówki z Prypeci. Zobacz niesamowity film z miasta-widmo nieopodal Czarnobyla (wideo)

"To prawie jakby te elektrony wpadały na szklaną ścianę. Przypomina to pole siłowe znane ze "Star Treka", które zatrzymuje wrogie ataki. Jest tam niewidzialne pole, które blokuje elektrony. To wyjątkowo intrygujące zjawisko" - twierdzi prof. Daniel Baker, z Uniwersytetu Colorado.