Naukowcy odkryli ogromną czarną dziurę. Gigant ma masę 12 mld razy większą niż Słońce

Gigantyczną czarną dziurę odkrył zespół naukowców z Chin, Stanów Zjednoczonych, Chile i Australii. Obiekt ma masę 12 miliardów razy większą niż Słońce. Oznaczono go jako SDSS J010013.02+280225.8. Jest to największa odkryta czarna dziura w historii.

/ Fot. Zhaoyu Li/Shanghai Astronomical ObservatoryOznaczona w mało romantyczny sposób czarna dziura to rekordzistka wśród odkrytych do tej pory. SDSS J010013.02+280225.8 "waży" tyle, co 12 miliardów mas Słońca. Powstała w momencie, gdy wszechświat miał mniej niż 1 mld lat - podaje serwis Space.com.

Gigantyczne czarne dziury występują w sercu większości galaktyk. Największe dotąd odkryte mają masę 10 miliardów większą niż masa Słońca. Wyjątkowo mało widowiskowo prezentuje się w tym zestawieniu czarna dziura w centrum Drogi Mlecznej, której masa jest większa od słońca "tylko" o 4 miliony razy.

Oprócz ogromnej masy odkryta czarna dziura cechuje się wyjątkową "jasnością". Oczywiście nie sama w sobie, bo czarne dziury, jak sama nazwa wskazuje, nie przepuszczają nawet światła widzialnego. Chodzi o tzw. dysk akrecyjny, czyli wirującą strukturę składającą się z gazów i pyłów, na którą oddziałuje przyciąganie grawitacyjne. Dzięki niemu SDSS J010013.02+280225.8 jest 429 bilionów razy "jaśniejsza" od Słońca.

Odkryta czarna dziura to swoiste okno w przeszłość. Światło widzialne z tak oddalonych obiektów potrzebuje na dotarcie do Ziemi miliardów lat, zatem J0100+2802 (bo tak w skrócie określa się obiekt) daje naukowcom obraz "młodego" wszechświata.

Czytaj także: Na początku marca sonda Dawn dotrze na orbitę Ceres. Czy możliwe jest życie na tej planecie karłowatej?

Czarne dziury powstają w wyniku zapadania się jądra masywnych i zimnych gwiazd do jak najmniejszej objętości. Nie można zaobserwować, co dzieje się w ich wnętrzu, ponieważ nie przepuszczają światła. Zaobserwować je można w sytuacji, gdy występują w układzie podwójnym z gwiazdą. Wówczas można "zobaczyć" jak pole grawitacyjne czarnej dziury pochłania materię sąsiedniego obiektu.