Naukowcy sklonowali ludzki zarodek. Przełom w medycynie, ale i zabawa w Boga?

W środę w piśmie naukowym "Cell" opublikowano materiał mówiący o tym, że naukowcy z Oregon Health and Science University po raz pierwszy z sukcesem sklonowali ludzki zarodek. To przełom w badaniach, który pomoże w zwalczaniu wielu chorób.

Sonda

Co sądzisz o klonowaniu?

/ Fot. Pilic77/commons.wikimediaNaukowcy z Oregon Health & Science University, którym przewodził dr Shoukhrata Mitalipova, po raz pierwszy z powodzeniem sklonowali ludzki zarodek. Przełomową informację opublikowano na łamach pisma naukowego "Cell". Do sklonowania zarodka człowieka posłużono się metodą somatycznego transferu jąder, wykorzystaną przy klonowaniu owcy Dolly w 1996 r. Technika ta polega na pobraniu od dorosłego osobnika komórki jego skóry, wydobyciu z niej jądra z materiałem genetycznym, a następnie umieszczenie jej w komórce jajowej dawcy, z której uprzednio usunięty został materiał genetyczny. Kolejnym krokiem jest pobudzenie komórki impulsami elektrycznymi do podziału oraz rozwoju w zarodek.

Od czasu sklonowania owcy, próby powtórzenia tego sukcesu na człowieku kończyły się niepowodzeniem. Podział ludzkich / Fot. EPA / Oregon Health & Science komórek zatrzymywał się na poziomie 6-12 komórek. Naukowcy z Oregon & Health osiągnęli poziom podziału do 150 komórek, czyli blastocysty. Dzięki tak dużemu podziałowi zarodka jest już możliwe pobranie komórek macierzystych.

W wywiadzie dla BBC dr Shoukhrat Mitalipov powiedział, że ostatecznie eksperyment będzie można potwierdzić pozytywnie dopiero wtedy, gdy dowiedzie się, że komórki pobrane z zarodka będą w stanie przekształcić się w dowolne komórki ciała. Głównie włącza się tu komórki nerwowe, komórki wątroby i serca.

Jeśli eksperyment w pełni się powiedzie, to będzie to prawdziwy przełom. Embrionalne komórki macierzyste wytwarzane przez naukowców, będą w stanie naprawić wiele urazów w ludzkim ciele. Pomogą również w chorobach takich jak alzheimer i parkinson , gdy zostaną przekształcone w komórki nerwowe, będzie można naprawić nimi te obszary mózgu, które są odpowiedzialne za w/w choroby.

Pani Jadwigo, gratuluję znajomości :)

Póki co podążamy tym samym tropem co wszystkie poprzednie cywilizacje. Ciekawe czy znowu skończy się to totalną wojną i przeżyciem tylko ludów potrafiących sobie poradzić bez techniki czy tym razem zawędrujemy wyżej?

Bardzo dobrze, że co jakiś czas puszczają w świat ludzie nauki takie komunikaty. Po pierwsze należy ludzi przygotować na ten SZOK, że to jednak nie jakaś siła nadprzyrodzona stworzyła człowieka, tylko że jest on na wskroś materialny i poddający się wszystkim prawom tego świata.

Jeszcze trochę i niejeden dzisiejszy "krzykacz" o nienaruszalności ludzkiego genomu będzie korzystał z części zamiennych wyprodukowanych z jego własnego materiału genetycznego... O ile jego "demokratyczne" rządy uznają go za godnego naprawiania... Ale cynizm... Straszne, prawda...?

No cóż... Wszystkim przestraszonym tylko mogę zadedykować słowa Adama Asnyka z jego wspaniałego wiersza "Daremne żale":

"Wy nie cofniecie życia fal!

Nic skargi nie pomogą -

Bezsilne gniewy, próżny żal!

Świat pójdzie swoją drogą."

• Autor usunął profil
  • 17.05.2013 14:03

O boże! co to będzie! zmieńmy konstytucję! oddajmy się pod opiekę Matki Bożej, ona nas ochroni przed tymi zboczeniami!

To już kolejny raz, kiedy używa sie okreslenia "zabawa w Boga". Rzecz w tym ,że nie jest to zabawa, tylko naukowy postęp w poznawaniu praw i możliwości natury, kolejno odkrywanych siłą ludzkiego umysłu, a nie cudów.
Ortodoksi powinni więc uwierzyć, że dzieje się to z wolą - a nie przeciw Bogu.