Naukowcy z Warszawy odkryli nożyczki do RNA. Molekularne nożyczki ułatwią badania nad RNA

Naukowcy z Warszawy dokonali odkrycia, które w dużym uproszczeniu można nazwać wynalezieniem "nożyczek do cięcia RNA". Wszystko za sprawą enzymu o nazwie MiniIII.

https://flic.kr/p/bDGQpU / Fot. U.S. Army RDECOM/CC BY 2.0Naukowcy z Międzynarodowego Instytutu Biologii Molekularnej i Komórkowej w Warszawie pod kierownictwem prof. Janusza Bujnickiego badali enzym MiniIII pochodzący z bakterii Bacillus subtilis. Korzystając z modelowania komputerowego i przeprowadzając doświadczenia zauważyli, że enzym ten jest w stanie przeciąć dwuniciowe cząsteczki kwasu rybonukleinowego. Badaczom udało się wykazać, które elementy struktury enzymu są za to odpowiedzialne - podaje Interia.pl.

Wyniki badań przedstawiono w periodyku "Nucleic Acid Research". Odkrycie umożliwi korzystanie z "molekularnych nożyczek" na zasadzie podobnej jak w przypadku DNA. Otwiera to drogę dla pogłębionych badań RNA w przypadku wirusów, których materiał genetyczny stanowi RNA. Można wymienić wśród nich choćby Ebolę czy AIDS.

Czytaj także: Teleskop Hubble'a zrobił niesamowite zdjęcie galaktyki Andromedy. To najdokładniejsza fotografia M31

Kierujący grupą naukowców prof. Janusz Bujnicki zauważa, że odkrycie to dopiero początek drogi. Kluczowe będzie znalezienie praktycznego zastosowania enzymu.