Facebook Google+ Twitter

Nie ostrzegaj, bo nie wiesz, kogo ostrzegasz. Kontrowersyjna kampania żywieckiej policji

Komenda Powiatowa Policji w Żywcu opublikowała w sieci film, który jest częścią kampanii "Nie ostrzegaj, bo nie wiesz, kogo ostrzegasz". Kontrowersje budzi nie tylko przesłanie klipu, ale i jego forma.

 / Fot. zrzut ekranu/YouTube"Tym razem pomogłeś nietrzeźwemu kierowcy. Komu pomożesz następnym razem? Złodziejowi, włamywaczowi, mordercy? Którego z nich ostrzeżesz? Nie ostrzegaj, bo nie wiesz, kogo ostrzegasz" - mówi w końcowej części filmu policjantka. Wcześniej widzowie oglądający klip mogą zobaczyć scenę, gdy pijany kierowca ostrzeżony mrugnięciem świateł uniknął kontroli drogowej. Zakończyło się to - jak można się domyślić - śmiertelnym wypadkiem.

"Kampania ma na celu poprawę bezpieczeństwa w ruchu drogowym poprzez pokazanie kierowcom negatywnych konsekwencji ostrzegania światłami drogowymi przed policyjnymi kontrolami" - możemy przeczytać na stronie Komendy Powiatowej Policji w Żywcu. "Jedziesz samochodem, widzisz stojący na poboczu radiowóz, policjanci właśnie kogoś kontrolują, przejeżdżasz kilkanaście metrów i włączając światła drogowe ostrzegasz innych kierowców przed policyjnym patrolem. Takie zachowanie można bardzo często zaobserwować na naszych drogach" - twierdzą pomysłodawcy akcji. Ich zdaniem błędne jest myślenie, że ostrzeżenie ma działanie prewencyjne. Kampania ma wskazywać, że "tak nie jest".

Zarzutów dotyczących filmu pojawia się w sieci sporo. Kontrowersje budzi przede wszystkim zastosowany w filmie skrót myślowy. Zgodnie z nim w zasadzie każdy kierowca, a szczególnie ten ostrzeżony światłami, to potencjalny morderca. Inni krytykują formę jaką zastosowano. Przede wszystkim narrację, która nie angażuje widza. Po kilkunastu sekundach film staje się nużący, a postawiona teza budzi wątpliwości.

Czytaj także: ZAiKS chce objąć opłatą reprograficzną tablety i smartfony


Kampanie społeczne stają się coraz popularniejszym narzędziem. Jednym z doskonałych przykładów jest akcja In Reverse zachęcająca do podpisywania petycji w sprawie Syrii. "Nie możemy cofnąć tego, co dzieje się w Syrii. Możemy zmienić jednak zakończenie" - czytamy pod koniec sugestywnego filmu. Również na polskim gruncie można znaleźć wyróżniające się kampanie. Była nią choćby akcja zrobcytologię.pl ze sloganem "Nie pakuj się do trumny" czy zorganizowana przez Fundację Synapsis kampania Autyzm wprowadza zmysły w błąd.

Powyższe porównania nie będą do końca trafne jeżeli zestawimy budżety i zaangażowane środki w przygotowanie poszczególnych kampanii. Pytanie tylko czy zrealizowana w sposób amatorski akcja nie odniesie odwrotnego skutku?

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (1):

Sortuj komentarze:

16.05.2011 napisałem artykuł i dodałem do niego swój film pt. - Zastanów się zanim ostrzeżesz kierowcę o patrolu policji na drodze -przeglądałem wczoraj rezultaty kampanii Nie ostrzegaj się światłami i mój film zdobył 2 miejsce, wybranych filmów do kampanii. link do mojego artykułu link

Komentarz został ukrytyrozwiń

Jeśli chcesz dodawać komentarze, musisz się zalogować.

Najpopularniejsze

Copyright 2017 Wiadomosci24.pl

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.