Facebook Google+ Twitter

Pozycja materiału w rankingach:

16123 miejsce

"Nie zamykaj oczu na HIV” – o wirusie w języku migowym

  • Źródło: Gość dnia
  • Data dodania: 2012-08-14 12:01

Fundacja Między Uszami rozpoczyna kampanię, dzięki której osoby niesłyszące będą miały lepszy dostęp do wiedzy o HIV. W ramach projektu powstanie m.in. pierwszy w Polsce słowniczek migowy o HIV/AIDS.

„Zasób słów, nazw własnych i metafor dotyczących HIV jest w języku migowym dużo uboższy, niż w mówionym i pisanym języku polskim. Dlatego chcemy przedstawić niesłyszącym te ważne informacje w sposób najbardziej dla nich zrozumiały” – mówi Tomasz Mazurek
z Między Uszami, krakowskiej Fundacji Rozwoju Edukacji Niesłyszących im. Marka Mazurka. To niezwykle istotne zadanie, bo liczba nowo wykrytych przypadków HIV wciąż rośnie. W zeszłym roku o zakażeniu dowiedziało się
w Polsce 1300 osób (absolutny rekord w polskiej historii epidemii). Z niepełnych jeszcze danych NIZP PZH wynika, że w tym roku będzie podobnie. Eksperci są zgodni: kluczem do walki z HIV jest edukacja. Szczególnie niestandardowa.

A finansowany z grantu otrzymanego przez Fundację Między Uszami w konkursie Pozytywnie Otwarci projekt Nie zamykaj oczu na HIV to pierwsza taka kampania skierowana wyłącznie do niesłyszących.

W ramach projektu „Nie zamykaj oczu na HIV” powstaje seria klipów edukacyjnych na temat genezy i charakterystyki HIV/AIDS, zagrożenia wirusem, metod i skutków leczenia, sposobów profilaktyki i konieczności badań kontrolnych. Powstanie również krótki film fabularny, w którym zagrają osoby głuche, posługujące się czystym PJM (Polski Język Migowy). Ciekawie
i niekonwencjonalnie, a nawet nieco prowokująco przedstawiona historia ma ustrzec młodych niesłyszących przed niebezpiecznymi zachowaniami seksualnymi.

Filmy prezentowane są przez lektora w PJM równolegle z tekstem w dole ekranu. Ich treść merytoryczna była konsultowana z psychologiem i surdopedagogiem, czyli osobą pracującą na co dzień z niesłyszącymi. Klipy i film znajdują się na stronie projektu – www.cichykochanek.pl, na portalach YouTube i Vimeo, a także na platformie Edukacja Między Uszami połączonej ze stroną Fundacji Między Uszami. Na platformie można znaleźć także dodatkowe informacje w formie tekstu oraz w systemie Sign Writing.

Dodatkowym rezultatem projektu jest w pełni profesjonalna reklamówka społeczna przystosowana do emisji telewizyjnej, która w oryginalny sposób zwraca uwagę na problematykę HIV/AIDS. Klip reklamowy powstał dzięki pomocy agencji reklamowej Opus B oraz studia filmowego Mojo Films.
Promocja filmów i platformy edukacyjnej jest i będzie prowadzona w placówkach
oraz gabinetach zajmujących się zarówno osobami niesłyszącymi, jak i szeroko pojętą tematyką HIV.
(Daria Bojkowska)

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (0):

Jeśli chcesz dodawać komentarze, musisz się zalogować.

Najpopularniejsze

Copyright 2017 Wiadomosci24.pl

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.