Facebook Google+ Twitter

Nie zdałeś matury? Jesteś ociężały umysłowo…

Wiele mówi się ostatnio o potrzebie zmian w szkolnictwie wyższym, Ministerstwo Nauki próbuje nawet wprowadzać reformy. Głos w tej sprawie zabrał także Jan Hartman, profesor filozofii z Uniwersytetu Jagiellońskiego. Na łamach "Gazety Wyborczej" profesor Hartman namawiał polityków, nauczycieli, rodziców i samych licealistów do podjęcia narodowej debaty o ratowaniu polskiej szkoły.

Zastanawia mnie, czy w tej kwestii oczekuje Pan „wielostronnego ujęcia problemu" w opiniach zainteresowanych, czy zadowoliłby się Pan ogólnikowym podejściem do sprawy, tak jak w Pana tekście pt. " Szkoła buja w obłokach"?
Podkreśla Pan w nim, że nie najważniejszy jest „pełen obraz”, lecz powiedzenie, że polskie szkoły i uczniowie/studenci to dno.

To dziwne, bo właśnie tego nas uczono. Pokazywania wszystkich aspektów. Wszystkich stron problemu. Ale może inni też właśnie wychodzą z tego samego założenia, co Pan? Może w tych szkołach, w których wg Pana lekcje często wyglądają jak parodie dyskursu naukowego, uczniom po prostu także nie zależy na przedstawieniu pełnego obrazu?

Uczniowie z Polski, którzy biorą udział w prowadzonych od początku 2009 roku obserwacjach astronomicznych, mogą pochwalić się już pierwszymi sukcesami - odkryli m.in. dwie planetoidy. Im na pewno też nie zależało na "pełnym obrazie".

Egzamin dojrzałości... umysłowej


Wydaje Pan w swoim tekście wyrok na młodych ludzi, „krzycząc” coś na wzór typowo polskiego "wszyscy kradną", twierdząc, iż matury są tak układane, aby nawet osoba lekko upośledzona miała szansę ją zdać. Jakiż stopień upośledzenia musi w Pańskich oczach posiadać osoba, która owej matury nie zdała? Nie bierze Pan pod uwagę jednak osobistych uwarunkowań na stres, choroby, czy tzw. gorszy dzień.

Sam znam osobiście kilka osób, które nie podołały. Zapewniam, są w pełni władz umysłowych. Dlaczego nie zdały? Bo system edukacyjny podarował im cztery czy pięć lat nauki języka francuskiego w szkole podstawowej i gimnazjum, po czym w liceum uczyli się od podstaw języka… angielskiego. W konsekwencji nie opanowując na odpowiednim poziomie żadnego z nich, maturę z języka obcego oblali. Bynajmniej jednak nie z powodu upośledzenia umysłowego. Jednak nie zgłębiajmy tego, bo przecież nie jest najważniejszy „pełen obraz”.

Dalej w swoim tekście stawia Pan tezę, iż połowa z nas nie zdałaby przedmaturalnego testu z pytaniami na poziomie zagadek z "Milionerów" za 100 zł (tak na marginesie, kiedyś Pana koleżanka po fachu, nauczycielka odpadła właśnie na pierwszym pytaniu), który zapobiegłby trafianiu na uczelnie wyższe kompletnych nieuków. Idąc Pana tokiem rozumowania proponuję organizowanie testu przed testem gimnazjalnym i testu przed testem kończącym podstawówkę oraz testu sprawdzającego predyspozycje do przystąpienia do każdego z tych testów.

Tylko jednocześnie proponuję analogicznie organizować takie prymitywne testy również nauczycielom. Np. nauczycielowi wf-u test na rozróżnianie piłek do koszykówki i ping-ponga a nauczycielce muzyki test na pierwszy stopień muzykalności, czyli czy słyszy, gdy grają. Teraz akurat nie kpię. Moja nauczycielka podczas remontu szkoły nie była w stanie rozróżnić sygnału dzwonka kończącego lekcje od przyrządu wiertniczego oznajmiając nam, iż lekcja jeszcze trwa, ponieważ sygnał, który popieścił nasze uszy to „dźwięk świdra”.

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (7):

Sortuj komentarze:

j
  • j
  • 12.02.2011 16:00

fgbbhbbgbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbb bbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbb bbbbbbbfgbbhbbgbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbb bbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbb bbbbbbbbbbbbbbfgbbhbbgbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbb bbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbb bbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbfgbbhbbgbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbb bbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbb bbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbfgbbhbbgbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbb bbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbb bbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbfgbbhbbgbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbb bbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbb bbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbfgbbhbbgbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbb bbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbb bbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbfgbbhbbgbbbbbbbbbbbbbbbbbbb bbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbb bbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbfgbbhbbgbbbbbbbbbbbb bbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbb bbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbfgbbhbbgbbbbb bbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbb bbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbfgbbhb bgbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbb bbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbb bfgbbhbbgbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbb bbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbb bbbbbbbbfgbbhbbgbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbb bbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbb bbbbbbbbbbbbbbbfgbbhbbgbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbb bbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbb bbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbfgbbhbbgbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbb bbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbb bbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbfgbbhbbgbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbb bbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbb bbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbfgbbhbbgbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbb bbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbb bbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbfgbbhbbgbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbb bbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbb bbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbfgbbhbbgbbbbbbbbbbbbbbbbbb bbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbb bbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbfgbbhbbgbbbbbbbbbbb bbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbb bbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbfgbbhbbgbbbb bbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbb bbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbfgbbh bbgbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbb bbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbb bbfgbbhbbgbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbb bbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbb bbbbbbbbbfgbbhbbgbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbb bbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbb bbbbbbbbbbbbbbbbfgbbhbbgbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbb bbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbb bbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbfgbbhbbgbbbbbbbbbbbbbbbbb

Komentarz został ukrytyrozwiń
  • Autor usunął profil
  • 03.05.2009 15:36

Najlepsza inwestycja - w człowieka :)

Komentarz został ukrytyrozwiń

Narodowa debata? Bardzo ładny pomysł, tylko nieco utopijny. Praktyka pokazuje, że szeregowi nauczyciele głosu nie mają, liczy się to, co wymyślono na górze. Klasycznym przykładem była reforma prof. Handtkego, o której żaden nauczyciel, rodzic ani uczeń nie powiedział dobrego słowa (a przynajmniej ja się z tym nie spotkałam). Sam profesor nie umie przyznać się do błędu, a o wszystko, co złe, obwinia następców na ministerialnym stołku.
Efektem reformy jest m.in. problem, o którym pisałam tu: link
Nasuwają mi się dwie konkluzje (niezbyt odkrywcze):
- edukacją na poziomie szkół podstawowych, gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych nie powinien zarządzać nauczyciel akademicki, bo to zupełnie inna bajka,
- wspomniana edukacja nie będzie skuteczna bez właściwych nakładów finansowych - mam na myśli oszczędności osiągane kosztem uczniów (zbyt liczne klasy, ciasne i kiepsko wyposażone szkoły, brak sal gimnastycznych, sal informatycznych z odpowiednią liczbą stanowisk komputerowych, brak środków na prowadzenie dodatkowych zajęć dla uczniów słabych i uczniów zdolnych, na dofinansowanie wyjść i wyjazdów edukacyjnych) - to wszystko kosztuje, ale procentuje z nawiązką.

Komentarz został ukrytyrozwiń
  • Autor usunął profil
  • 03.05.2009 13:53

Gaju, przyznaję Ci tu rację i ja też robię się ociężała umysłowo, gdy słyszę o "kluczach" i "formatach". Szczęka mi opada i mam taki głupkowaty wyraz twarzy. ;) Ciekawe co za geniusz to wymyślił.

Komentarz został ukrytyrozwiń

Ociężali umysłowo układają zadania maturalne... Gdzieś na W24 był o tym artykuł.

Moim zdaniem obecna matura sprawdza tylko i wyłącznie jak dobrze uczeń nauczył się trafiać w klucz odpowiedzi. Nic poza tym. Moja Polonistka dyskutowała z nami na różne tematy a na koniec lekcji mówiła: "a teraz wersja na maturę". To chore. Przy starych maturach było więcej miejsca na mataczenie ale również na myślenie i twórcze podejście do problemu.

Komentarz został ukrytyrozwiń

Dodam do wypowiedzi p. Elżbiety, że p. Hartman ocenia skutki. Przyczyny właśnie chce - o ile możliwe - usuwać. Ty natomiast podajesz pojedyncze przypadki zachowań przedstawicieli pokolenia rodziców, które - według Ciebie - powinno być wzorem, a nie jest. I masz rację co do przypadków, tylko co z tego. Mówmy o średniej, ponieważ jakkolwiek brzydko to brzmi, jest ona najbardziej obiektywnym miernikiem.

Natomiast Twoje pojedyncze przykłady z własnego podwórka równie łatwo oddalić. Wybacz, ale 3 lata wystarczają aż nadto do zdania matury z języka, choćby startować z zerowego poziomu. A już szczególnie dzisiaj, kiedy dostęp do materiałów jest praktycznie darmowy. ( wliczony w koszty internetu)

Komentarz został ukrytyrozwiń
  • Autor usunął profil
  • 03.05.2009 09:25

Przykro mi, ale Profesor ma dużo racji. (Naprawdę mi przykro, to nie tylko retoryka.) Ściąganie to prawdziwa plaga - korzyść doraźna, a skutki długotrwałe opłakane.
Jeśli chodzi o wykładowcę, który dostał piany, to jest tylko człowiekiem... Gdy spostrzegasz, że mówisz do ściany albo do dzieci? Wybacz, ale słowo z "kondotier" powinieneś znać z historii i lektur, bo o wojskach najemnych wiele się mówi choćby na lekcjach w szkole średniej.

Jednak Twoja polemika napawa mnie nadzieją, a teksty wielu młodych ludzi zamieszczających swoje taksty chociażby na tym portalu - cieszą.
Plus dla Ciebie (a symbolicznie dla młodych zdolnych i ambitnych :)).

"Z badań OECD wynika, że ponad 70 proc. dorosłych mieszkańców naszego kraju nie rozumie prostych tekstów, tabel i wykresów zamieszczonych w książkach i prasie. Oznacza to, że czytająca większość odtwarza litery, łączy je w słowa, te zaś w zdania, nie tworząc przy tym sensów – gdyby tym ludziom zrobić, jak w szkole, sprawdzian z treści, to zapewne by go oblali."

"Według badań międzynarodowych organizacji PISA (Międzynarodowego Programu Oceny Umiejętności Uczniów) i OECD (Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju) blisko 40% Polaków nie rozumie tego, co czyta, a kolejne 30% rozumie, ale w niewielkim stopniu."

Komentarz został ukrytyrozwiń

Dziękujemy za Twoją aktywność w serwisie wiadomosci24. Do zobaczenia niebawem w innym miejscu.

Copyright 2017 Wiadomosci24.pl
#PRZEPROWADZKA: Dowiedz się więcej

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.