Facebook Google+ Twitter

Niepełnosprawni, edukacja i internet

Szansą na zdobycie wykształcenia i poprawienie warunków życia ludzi niepełnosprawnych oraz mieszkających w małych miejscowościach może być nauka w szkołach internetowych.

 / Fot. http://www.flickr.com/photos/avallain/2080964572/Według wyników reprezentacyjnego Badania Aktywności Ekonomicznej Ludności (BAEL) z II kw. 2008 r., liczba osób niepełnosprawnych w wieku powyżej 15 lat, z potwierdzoną niepełnosprawnością, wynosiła ponad 3,6 mln osób, z których prawie 70 procent nie miało wykształcenia średniego.
Tak niski wskaźnik wykształcenia wśród niepełnosprawnych przekłada się na jeszcze większe problemy ze znalezieniem pracy, a co za tym idzie obniżeniem poziomu życia.

Oczywiście część z tych 70 procent to ludzie upośledzeni umysłowo, którzy nie są w stanie ukończyć nawet szkoły podstawowej, jednak większość z nich mogłaby zdobyć wykształcenie przynajmniej średnie, gdyby miała stworzone odpowiednie warunki.
Powstaje pytanie, co można zrobić, aby takie dogodne warunki zaistniały? Czy niski wskaźnik wykształcenia wśród niepełnosprawnych spowodowany jest trudnościami z nauką, czy z dostępem do wiedzy?

Z całą pewnością można stwierdzić, że mimo tworzenia klas integracyjnych w szkołach, zdobywanie kolejnych szczebli wykształcenia przez niepełnosprawnych, jest dla nich dużo trudniejsze i wymaga od nich większego samozaparcia i determinacji niż w przypadku osób pełnosprawnych.

W takiej sytuacji, dużym ułatwieniem w zdobywaniu wiedzy i nawiązywaniu kontaktów międzypersonalnych staje się internet.
To właśnie dzięki niemu skracają się odległości, zwiększa się dostępność informacji, wiedzy i możliwości, a brak udogodnień typu: podjazdy dla wózków, nierówne chodniki, problemy komunikacyjne, nieznajomość języka migowego przez nauczycieli, nie są aż tak dokuczliwe.

W tej chwili, dzięki inteligentnym programom informatycznym, nauczanie na odległość zaczyna wchodzić do szkół szeroką falą, łamiąc bariery kulturowe, rasowe, państwowe i fizyczne. Badania przeprowadzone w Stanach Zjednoczonych przewidują, że już w roku 2010, z nauki na odległość będzie korzystało ponad 100 milionów ludzi w Ameryce. Wśród nich będą głównie bezrobotni, ludzie z niskim wykształceniem, kobiety samotnie wychowujące dzieci, niepełnosprawni oraz osoby chcące zdobyć dalsze wykształcenie, a nie mogące zrezygnować, czy dopasować swoich obowiązków zawodowych do zajęć stacjonarnych.

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (7):

Sortuj komentarze:

Joanna Szych
  • Joanna Szych
  • 20.02.2011 23:35

Jestem studentką III roku Ekonomii na Wydziale Nauk Ekonomicznych Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie. Zwracam się do Państwa z uprzejmą prośbą o wypełnienie kwestionariusza ankiety na temat wykorzystania e-learningu w edukacji (szkoleniach). Ankieta jest anonimowa a zebrane dane posłużą wyłącznie napisaniu pracy licencjackiej. Mam zatem prośbę do Państwa, gdyż zdaje sobie sprawę, że dane osób korzystających z kursu są chronione, a ja w żaden inny sposób nie mogę dotrzeć do osób, które korzystały z tej formy edukacji i w związku z tym proszę o pomoc. czy istnieje możliwość aby przesłać ten oto link do osób które brały udział w takim szkoleniu?? : http://www.ankietka.pl/ankieta/54296/e-learning-w-edukacji.html . Bardzo proszę o pomoc, dla Pana nie jest to żaden wysiłek a da mnie bardzo dużo znaczy uzyskanie odpowiedniej liczy uczestników badania ankietowego.

Komentarz został ukrytyrozwiń

Dziękuję za żywe zainteresowanie moim artykułe. Bardzo cenię wypowiedzi czytelników. Pewnie w każdym środowisku sa różne osoby, jedne wolą pozostać anonimowe, inne potrzebują intergracji innej niż wirtualna. jeżeli uzna Pani za stosowne, prosze powiedzieć o naszej szkole w grupach, z którymi Pani współparcuje, niech każdy ma możliwość samodzielnego zdecydowania :)

Komentarz został ukrytyrozwiń
  • Autor usunął profil
  • 25.02.2009 23:09

Mogłabym napisać tak jak Pani: W zupełności się z Panią nie zgadzam. Ale nie o to chodzi. Nie mam powodu podważać tego co mówi Pani o swojej szkole i o możliwościach komunkowania się na platformie edukacyjnej. Zgadzam się również, że dojazdy i noclegi są drogie. I z tym, że w niektórych przypadkach nie ma innego wyjścia.
Nie zmienia to jednak istoty rzeczy - chodzi o izolację, którą "intergrowanie się poprzez internet" tylko w gruncie rzeczy pogłębia. Mam duże doświadczenie w pracy z osobami niepełnosprawnymi, moja organizacja prowadzi m.in. pilotażowy program TRENER i inne dla osób niepełnosprawnych. I widzę, że właśnie szczególnie te osoby potrzebują realnych, nie wirtualnych kontaktów - nawet jeśli nie będą tak komfortowe jakby się chciało.

Komentarz został ukrytyrozwiń

Dziękuję za dodanie komentarza do mojego artukułu. W zupełności się z Panią nie zgadzam. Mamy bardzo przemyślany system nauczania, który zapewnia stałą kontrolę postępów nauczania, kontakty uczniów z nauczycielami oraz samych uczniów między sobą. Uczniowie, którzy rozpoczęli juz naukę w naszej szkole, mimo początkowych obaw, są zadowoleni. System czatów i forów w szkole udostępnionych na naszej platformie edukacyjnej zapewnia możliwośc kontaktu ze wszystkimi osobami zaangażowanymi w działanie szkoły oraz z uczniami w zasadzie 24 godziny na dobę 7 dni w tygodniu. Czyli każdy wybiera dla siebie najbardziej dogodny moment na naukę. Uczniowie na bieżąco mogą śledzić swoje postępy w nauce i to ich motywuje. Poza tym są też możliwości indywidualnych konsultacji stacjonarnych.
Jeśli chodzi o niepełnosprawnych, proszę pamiętać, że nie wszystkie osoby są na tyle przebojowe, aby zmierzyć się z klasą intergracyjną, niektórzy wolą pozostać bardziej anonimowi i intergrować się poprzez internet. Natomiast osoby zdrowe, bez wyksztalecennia średniego, z niskimi dochodami, mogą nie móc pozwolić na zdobywanie wykształcenia w szkołach zaocznych, gdzie co dwa tygodnie muszą do nich dojeżdżać, często wykupić sobie nocleg lub dwa, aby móc uczestniczyć w zajęciach. W takich sytuacjach, szkoła przez interent to dla nich nie ostateczność, jak Pani pisze, ale SZANSA na poprawę.

Komentarz został ukrytyrozwiń
  • Autor usunął profil
  • 23.02.2009 10:44

Nauka przez internet to ostateczność. Lepiej pokonać wszelkie bariery, które są możliwe do pokonania i spotykać się z nauczycielami i uczniowską grupą. Integracja daje siłę i motywuje do nauki; koledzy i koleżanki wspierają się a także nauczyciele podtrzymują na duchu w ciężkich chwilach. Często do szkoły idzie się bardziej na spotkanie z kolegami niż na lekcje. Samotna nauka przed komputerem to najgorsze rozwiązanie. Chociaż oczywiście czasami jedyne, jednak to są przypadki naprawdę wyjątkowe.
Grupa na którą, jak pisze autorka, liczą w Stanach właśnie najbardziej potrzebuje motywacji i wsparcia. Ciekawe jak wypadną za parę lat wyniki - chodzi o to, jaki procent rozpoczynających naukę przez internet, dobrnie do końca.

Komentarz został ukrytyrozwiń

Z tą integracja to prawda, ale różne przypadki chodzą po ludziach. Do naszej szkoły zapisała się osoba, którą wręcz paraliżowały wystąpienia publiczne przed klasą, a inna jest chora na epilepsję i wymaga stałego nadzoru. Poza tym niektórzy niepełnosprawni miewają np. indywidualny tryb nauczania i wtedy nauczyciel ze stacjonarnej szkoły przyjeżdża do domu takiego ucznia. W przypadku nauki przez internet, słuchacz może nawiązywać kontakty przez komputer, a to ostatnio bardzo popularny sposób - wystarczy zobaczyć na portale społecznościowe.

Komentarz został ukrytyrozwiń

Nie wiem czy dobrym pomysłem jest namawianie osób niepełnosprawnych do nauki przez internet. Moim zdaniem będzie to prowadzić do większego wykluczenia ze społeczeństwa. Nauka w szkołach publicznych lub prywatnych to nie tylko dojazdy ale przede wszystkim integracja.

Za to dla "niemogących połączyć swojej pracy zawodowej ze zdobywaniem wykształcenia (...) oraz matek samotnie wychowującym dzieci" to dobre rozwiązanie.

Komentarz został ukrytyrozwiń

Jeśli chcesz dodawać komentarze, musisz się zalogować.

Najpopularniejsze

Copyright 2016 Wiadomosci24.pl

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.