Facebook Google+ Twitter

„Nieskończona historia” w Teatrze Powszechnym od 10 marca

10 marca na Scenie Dużej Teatru Powszechnego w Warszawie, odbędzie się premiera spektaklu „Nieskończona historia. Oratorium na 30 postaci, Chór, Orkiestrę i Sukę Azę” autorstwa Artura Pałygi w reżyserii Piotra Cieplaka.

Spektakl opowiada o życiu mieszkańców starej kamienicy. Twórcy, poprzez ukazanie codzienności, stawiają pytanie o sens życia.

- Pytanie o śmierć dotyczy nas wszystkich, w tym jesteśmy do siebie podobni. Różnią się jednak nasze odpowiedzi. Jedne są mądrzejsze, drugie głupsze, ale wszystkie tak samo nieporadne. Oswajanie tego słowa, szukanie odpowiedniego języka, próby zakopywania tego faktu albo też poważne mierzenie się z nim to jest coś, co różni nas od siebie. O tej mozaice, różnych odcieniach tego słowa i naszej postawie wobec tego słowa jest to przedstawienie – mówi Piotr Cieplak, reżyser spektaklu.

Jak powiedział podczas próby medialnej, wierzy, iż powiększenie w dramacie banału i codzienności sprawia, że jest to temat, który może być dla teatru trampoliną do poważnej wypowiedzi. Aktorzy mówić będą językiem nietypowym w porównaniu do wcześniejszych spektakli reżysera.

- Mamy sceny musicalowe, ale też ostentacyjnie sztuczne, hieratyczne, skrajnie sformalizowane. Ta formalność, narzucenie spektaklowi dyscypliny co do taktu, moim zdaniem, jeszcze lepiej służy językowi autora, który czerpie z kolokwialności, codzienności, z języka, wydawałoby się, spisanego z dialogów na ulicy, choć tak nie jest. Artur Pałyga rytmizuje swoją prozę i upoważnia nas do mówienia o tym, że jest to rodzaj oratorium – powiedział Cieplak.

W sztuce grają: Eliza Borowska, Aleksandra Bożek, Elżbieta Kępińska, Maria Robaszkiewicz, Olga Sawicka, Karina Seweryn, Katarzyna Maria Zielińska, Mariusz Benoit, Cezary Kosiński, Andrzej Mastalerz, Michał Napiętek, Krzysztof Plewako – Szczerniński.

Aktorom towarzyszy muzyka, skomponowana specjalnie na tę okazję, przez Michała Duszyńskiego. Wykonawcami utworów są: muzycy Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Narodowej pod batutą Jakuba Chrenowicza oraz zespół „Transemble”.

Muzyka Duszyńskiego, tekst Pałygi i reżyseria Cieplaka sprawiły, że poważnie brzmiące słowo „oratorium”, naprawdę jest adekwatne do formy. Czegoś takiego jeszcze nie było.

Rozpoczął się konkurs Dziennikarz obywatelski 2011 Roku. Zgłoś swój materiał! Zostań najlepszym dziennikarzem 2011 roku. Wygraj jedną z ośmiu zagranicznych wycieczek.


Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (0):

Jeśli chcesz dodawać komentarze, musisz się zalogować.

Najpopularniejsze

Copyright 2016 Wiadomosci24.pl

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.