Facebook Google+ Twitter

Niewidomy nie ma szans na umowę z Play?

Czy dojedzie do tego, że osoby niewidome będą musiały każde pisemne oświadczenie woli składać w formie aktu notarialnego?

PLAY - screen strony głównej / Fot. Mariusz MichalakKilka dni temu wybrałem się z niewidomym kolegą Danielem do salonu sieci PLAY w warszawskich Złotych Tarasach. Po krótkim oczekiwaniu zostaliśmy obsłużeni przez pracownika salonu, otrzymaliśmy szczegóły oferty jakie nas interesowały. Rozmowa przebiegała sprawnie do momentu podpisanie umowy. Powiedziano nam, że osoba niewidoma sama nie może podpisać umowy, gdyż nie wie co czyta. Powinna się zgłosić z prawnym opiekunem lub najlepiej notarialnym oświadczeniem woli. W prawie polskim nie ma szczególnych uregulowań prawnych w zakresie świadczenia usług osobom niewidomym oraz składania przez nie oświadczeń woli.

Firma powołuje się więc na art. 80 kodeksu cywilnego, stanowiący że jeżeli osoba nie mogąca czytać ma złożyć oświadczenie woli na piśmie, powinno ono być złożone w formie aktu notarialnego.

Zdaniem Daniela w tym przypadku wystarczyłoby, by osoba niewidoma przyszła w towarzystwie tzw. osoby zaufania, która odczyta mu tekst umowy. Chodzi przecież o zapoznanie się z jej tekstem. - Podpisywałem już niejedną umowę i nigdy nie zostałem odesłany do notariusza - twierdzi Daniel. - Nie jestem osobą ubezwłasnowolnioną i chcę być normalnie traktowany - dodaje.

Wymienione przepisy, jak widać, są poważnym utrudnieniem dla osób niepełnosprawnych. Rozwiązaniem byłoby ujednolicenie przepisów tak, by osobie niewidomej treść umowy została odczytana i potwierdzona przez pracownika w obecności świadka. Innym rozwiązaniem jest ustanowienie prawnego pełnomocnika, który zawierałby konieczne umowy.

Niedługo okaże się, że będziemy musieli biegać do notariusza przed podpisaniem każdego dokumentu. Nasuwa się więc pytanie dlaczego niektóre instytucje przestrzegają art. 80 kodeksu cywilnego, a inne go lekceważą?
Sylwester Peryt, były prezes Polskiego Związku Niewidomych już w 2003 zapowiedział złożenie wniosków do komisji sejmowych, by zmieniono przepisy w tej sprawie. Jak widać prawo w tej kwestii kuleje do dziś. Czasami łatwo nie dostrzec granicy pomiędzy zapewnieniem interesów osób niewidomych a ich dyskryminacją.

Źródło link - wypowiedź prezesa Związku Niewidomych.

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (5):

Sortuj komentarze:

Zdecydowanie Play komplikuje podpisanie umowy do granic możliwości! Pracownicy salonów nie mają pojęcia co robić w nietypowych przypadkach i muszą konsultować się z centralą w Warszawie, a ta odpowiada opieszale i w dodatku często nie na temat - wiem coś o tym, bo zmarnowałam około miesiąc, korespondując z salonem Play, żeby się dowiedzieć, co musi zrobić obcokrajowiec, aby podpisać umowę na abonament dla firm...

Komentarz został ukrytyrozwiń

No właśnie, tego mi zabrakło w tekście. Zwłaszcza że jeśli - jak mówisz - w innych sieciach nie robią problemów, to warto by to podkreślić. Bo wynika z tego, że Play robi niepotrzebne komplikacje, których można uniknąć. Mam nadzieję, że pociągniesz temat i niebawem dowiemy się czegoś więcej, bo kto wie, co się za tym kryje. Może jest więcej takich osób pokrzywdzonych przez Play? Co mają do powiedzenia na ten temat władze firmy? Warto to zbadać, więc trzymam kciuki.

Komentarz został ukrytyrozwiń

Z tego co mi wiadomo w Plusie nie ma żadnych przeszkód. W Erze chyba też nie.

Komentarz został ukrytyrozwiń

a ciekawe jak to jest w innych sieciach, można by zbadać.

Komentarz został ukrytyrozwiń

Kolejna inerwencja dziennikarzy link w "Play". Bardzo dobrze! Podlizują się nagrodami, ale nie ma tak łatwo!

Komentarz został ukrytyrozwiń

Jeśli chcesz dodawać komentarze, musisz się zalogować.

Najpopularniejsze

Copyright 2016 Wiadomosci24.pl

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.