Facebook Google+ Twitter

Nowa ustawa o kredycie konsumenckim nie ułatwia życia - cz. 2

Od 18 grudnia 2011 roku obowiązuje nowa ustawa o kredycie konsumenckim. W zamyśle ustawodawcy nowe zasady miały ułatwić życie pożyczkobiorcy. Ale czy tak jest?

Klient ma wiedzieć ile kosztuje kredyt, tylko kiedy się o tym dowie?
Nowością jaką wprowadziła nowa ustawa o kredycie konsumenckim jest sposób informowania klienta o kosztach pożyczki. Taka informacja ma być wyraźna i zrozumiała. Do tej pory oglądając reklamy w telewizji, widzieliśmy pożyczki bez prowizji, ale za to z gwiazdką koło wielkiego 0 zł. Na dole ekranu "coś" tam było napisane, ale co dokładnie tego nikt nigdy nie odczytał. Czcionka była mała, niewyraźna a informacja tak szybko znikała jak się pojawiała.
Teraz ma być inaczej tylko czy na pewno? Jeden z przepisów ustawy o kredycie konsumenckim dopisuje do Kodeksu Wykroczeń (Dz. U. 2010 nr 46 poz. 275, ze zm.) takie oto sformułowanie:

"Kto w zakresie działalności swojego przedsiębiorstwa zawiera z konsumentem umowę o kredyt konsumencki z rażącym naruszeniem wymagań dotyczących informacji przekazywanych konsumentowi przed zawarciem umowy lub treści umowy albo z pominięciem obowiązku doręczenia jej dokumentu, podlega karze grzywny.
§ 1a. Tej samej karze podlega, kto zawierając z konsumentem umowę o kredyt konsumencki nie dopełnia obowiązku oceny ryzyka kredytowego.
§ 2. Kto w reklamach dotyczących kredytu konsumenckiego zawierających dane dotyczące kosztu kredytu konsumenckiego, nie podaje:
1) stopy oprocentowania kredytu wraz z wyodrębnieniem opłat uwzględnianych w całkowitym koszcie kredytu,
2) całkowitej kwoty kredytu,
3) rzeczywistej rocznej stopy oprocentowania, podlega karze grzywny."


Czytaj też: Koniec z pożyczkami na dowód! W życie weszła ustawa o kredycie konsumenckim - cz. 1


I pytanie, kto ma strzec, czy dana instytucja finansowa przestrzega tych zasad? Komisja Nadzoru Finansowego, a może Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów? Okazuje się, że przepisy tego nie wskazują. Jedyne, co zostaje klientowi, to zwrócenie się w razie kłopotów do instytucji broniących praw konsumenta lub dochodzić roszczeń na drodze pozwu zbiorowego. Czyli wszystko po staremu.

Czytaj dalej ---->

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (0):

Jeśli chcesz dodawać komentarze, musisz się zalogować.

Najpopularniejsze

Copyright 2017 Wiadomosci24.pl

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.